کاربافی در یزد با نوآوری های جدید به بازار عرضه شد

no-thumbs

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: کاربافی در این استان به تازگی با نوآوری در طرح و رنگ محصولات جدیدی نظیر شال، کیف، کفش و مانتو به بازار عرضه شده و تنوع خاصی به آن داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) محمدرضا دهقان مهرجردی افزود: کاربافی پارچه پنبه ای دستبافی است که زنان منطقه کویری از روزگار دور تا به حال در خانه می بافته اند.

وی اظهار کرد : این دست بافت های سنتی به عنوان پارچه مصرفی، چه به عنوان پارچه پوشاکی و چه غیر از آن، از جمله چادر زنانه، چادر شب، روانداز، رو تختی، پارچه های لباسی، بقچه، سفره، دستمال حوله کاربرد داشته است.
معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد اضافه کرد: کاربافی در گذشته پیشه و هنر دست زنان این خطه بوده و تمام کارهای مربوط به آن از ریسیدن نخ، آهار زدن نخ با خمیر آرد و نمک قبل از بافت ( شو دادن ) ، چله کشی، بندکشی وردها (گرت ها)، کار دواندن (دسته کردن نخ های تار برای چله کشی) تا بافت و دوخت پارچه برای مصارف مختلف به دست زنان انجام می گرفته است.
دهقان ادامه داد: طرح های راه راه و چهارخانه، در نهایت زیبایی به دست بافندگان و بر پایه ذوق و سلیقه آنها ترکیب بندی می شود ؛ نقوش پارچه ها بسته به کاربرد بافته با هم متفاوت است و الیاف مصرفی در کاربافی فقط از پنبه ای بوده است.
وی خاطرنشان کرد: کاربافی در گذشته رونقی بیش از امروز داشته و با توجه به چاله های کاربافی که محل آنها در صفه ها و ایوان ها ( برای بافت در فصول گرم) و برخی اتاق ها و فضاهای سرپوشیده ( برای بافت در فصول سرد) در بیشتر خانه های کویری دیده می شود می توان نتیجه گرفت که کاربافی مربوط به قشر خاصی نبوده است.
از صنایع دستی استان یزد می توان فرش بافی ، زیلوبافی ، شعربافی، ترمه ، زری ، مخمل ، شمد، دارایی ، چادرشب ، دستمال یزدی ، روتختی ، خورجین بافی ( لبافی ) ، پتو ، جیم ، شال بافی ، بقچه ، لنگ ، قناویز ، رو فرشی ، شال بافی ، قلم زنی، شیشه گری، بافت پادری ، کف پوش و چرم سازی، موتابی و نمد مالی اشاره کرد.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..