بازسازی روستای سنگی ابرکوه از سر گرفته می‌شود

no-thumbs

مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه از شروع مجدد بهسازی محله پشت آسیاب ابرکوه که از آن به عنوان «روستایی در دل شهر» یاد می‌شود خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) احمد‌رضا اسدی در حاشیه بازدید از محله پشت آسیاب در مرکز شهر ابرکوه به همراه رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آثار باستانی هر کشور پیشینه تاریخی آن کشور به حساب می‌آیند که دارای ارزش و اهمیت فراوانی هستند.

وی بیان کرد: مردم با دیدن این آثار به وحدت ارزش‌های انسانی پی می‌برند و آثار باستانی را میراثی همگانی می‌دانند و هر قطعه از ایران اسلامی دارای ارزش تاریخی و نشانی از تمدنی چند هزار ساله دارد و باید برای حفظ و نگهداری آن  تلاش کرد.

اسدی با اشاره به بازدید انجام شده از روستای پشت آسیاب ادامه داد: نظر به اینکه طرح مرمت و ساماندهی محله با ارزش پشت آسیاب که روستایی در دل شهر ابرکوه نیز خوانده می‌شود، دچار وقفه چند ساله شده است، تلاش شد تا که راهکارهای تکمیل طرح مرمت و ساماندهی این منطقه را مورد بررسی قرار دهیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در این بازدید میدانی، ارزش‌های فرهنگی و کالبدی این محله مورد گوشزد و تاکید طرفین قرار گرفت.

وی عنوان کرد: وجود حمام، مسجد دوره صفوی، آسیاب آبی، خانه باغ‌ها، دست‌کندها در بستر سنگی و چرخش آب در فضاهای مختلف محله و استفاده از فضاهای باز در طراحی و ساخت محله و حسینیه، از این محله یک فضای زیبا و فرح‌بخش ساخته است.

مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه، سرزندگی این بافت و حضور ساکنان اصیل آن و مجاورت آن با سرو کهنسال ابرکوه را از جمله شاخص‌ها و ویژگی‌های جالب توجه این محله برشمرد و اظهار داشت: این محله از نظر کالبدی و اجتماعی دارای استقلال و مجزا از محلات همجوار است و ویژگی این بافت، کالبد ارگانیک و بدون نظم هندسی در ساخت و سازهای ابنیه محله است و می‌توان به عنوان یک مجموعه در خور توجه شهر ابرکوه در توسعه گردشگری از آن بهره‌مند شد.

وی ادامه داد: مجموع ابنیه و باغات این محله کمتر از ۱۰ هکتار وسعت دارد و هوشیاری ساکنان قدیمی این محله در بهره‌گیری از بستر سنگی مرتفع ابرکوه و افزایش امنیت خود از خطر سیلاب، باعث شده است که موقعیت این محله روی بستر سنگی قرار گیرد.

اسدی اظهار داشت: کوچه‌های قدیمی، جوی‌های آب و سایر فضاهای مورد نیاز اهالی به طور عمده با بهره‌گیری از لایه‌های سنگی به صورت دست‌کن ایجاد شده است.

این مسئول با بیان اینکه طرح بهسازی محله پشت آسیاب با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری انجام می‌شود، ادامه داد: مشارکت شهرداری و میراث فرهنگی در تکمیل طرح حسینیه، ترمیم و بهسازی کف‌پوش، تکمیل طرح جداره‌سازی، تامین روشنایی و برخی دیگر از موارد خواهد بود.

به گزارش فارس، محله پشت آسیاب که در واقع روستایی در دل شهر ابرکوه به شمار می‌رود، روی بسترهای سنگی و تخته سنگ‌های بزرگ بنا شده و حتی عبور و مرور روی سنگ‌ها یا از زیر آنها از داخل دالان‌هایی که سنگ‌ها ایجاد کرده‌اند انجام می‌شود که این ویژگی جالب، این روستا را در زمره روستاهای گردشگرپذیر قرار داده است.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..