سرمقاله روزنامه آفتاب یزد:سرچشمه انحراف

no-thumbs

« سرچشمه انحراف » عنوان یادداشت روز روزنامه آفتاب یزد به قلم سید علیرضا کریمی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) به نظر نگارنده در گام نخست برای بررسی این موضوع بایستی به دنبال علت‌ها رفت. یعنی اگر مسئولی یا ارگانی قصد دارد در این زمینه وارد شودباید بگردد به دنبال علت‌العلل موارد مورد اشاره. فی‌المثل چرا بایستی برخی مداحی‌ها به سیاست آمیخته شود؟ یا دلیل طرح برخی اشعار سخیف و حرکات عجیب و غریب از سوی مداحان چیست؟ یا اینکه چرا برخی جوانان ما با آرایش‌های عجیب و غریب در این مراسم‌ها حضور می‌یابند به طوری که گویی در سالن مد حضور دارند نه هیئت مذهبی! به نظر می‌رسد لازمه جلوگیری از این انحراف ایجاد نظارت و اصلاح از بالا به پایین است. یعنی اگر برخی با دیدن یک جوان با آرایش خاص در شب‌های محرم ترش می‌کنند باید ابتدا مقابل انحراف اصلی را بگیرند و آن را به راه راست هدایت نمایند. آن مداحی که شعرها و ریتم‌های لس آنجلسی ورد زبانش است و هنگام مداحی حرکات موزون را چاشنی مداحی خود می‌نماید و از سوی دیگر در سخنرانی خود الفاظ سخیف و دم دستی را به کار برده و با پیش کشیدن مسائل روز سیاسی به این جریان و یا فلان شخص فحاشی سیاسی می‌کند و … مواردی می باشد که می‌تواند سرچشمه انحراف باشد.خوشبختانه علمای دلسوز بارها و بارها نسبت به متن و ظاهر اینگونه مداحی‌ها معترض شده اند اما ضروری است این موضوع تداوم داشته و فراموش نشود.از سوی دیگر مسئولانی که وظیفه نظارت دارند باید در این امر کوشا بوده و مانع به حاشیه رفتن عزاداری‌ها شوند.رسانه‌ها نیز از جمله تلویزیون در این مورد بایستی هشیار بوده و با اغماض سیاسی از کنار این موضوع مهم رد نشوند. جان کلام آنکه اگر جوانی را در ایام محرم دیدید که ظاهرو رفتار ناهنجاری دارد قبل از آنکه به آن چشم غره روید باید به بالاتر و کسانی نگاه نمایید که غیر مستقیم در حال ترویج انحراف هستند و کسی هم نمی‌تواند به آنان بگوید بالای چشمتان ابروست!

ایام تاسوعا و عاشورای حسینی که به پایان می‌رسد این نهیب همواره مطرح می‌شود که مبادا آرمان‌ها و فرهنگ امام سوم شیعیان فراموش شده و به کنجی رود تا سال آینده که دوباره مطرح گردد و به میدان بیاید. این نهیب طبعاً نیک است چرا که بجاست همواره مرام و کردار سالار شهیدان و یاران باوفایش از جمله علمدار کربلا در زندگی پیروان او جاری و ساری باشد.


به نظر نگارنده نه تنها توجه مقطعی به واقعه عاشورا امری مذموم است بلکه لازم است برخی امور مربوط به موضوع فوق همواره مدنظر باشد. فی‌المثل یکی از مسائل مهمی که همزمان با شروع ایام محرم از سوی علما مورد توجه قرار می‌گیرد و نسبت به آن هشدار می‌دهند نحوه عزاداری‌ها، مداحی‌ها و … است. ایشان معتقدند متاسفانه برخی علیرغم آنکه خلوص نیت داشته و جای شک و شبهه‌ای نسبت به ارادت آنان به سیدالشهدا (ع) نیست اما بعضاً در ایام محرم رفتار و کرداری دارند که به نوعی ضد تبلیغ است. از سوی دیگر مسئله دیگری که در سال‌های اخیر بیشتر به چشم آمده و به نوعی توجه ناظران را به خود جلب نموده ترویج نوع خاصی از آرایش‌ها از سوی برخی جوانان در ایام عزاداری است. کسانی که سن و سالی از آنان گذشته می‌گویند در سال‌های نه چندان دور وقتی محرم می‌رسید آرایشگاه‌ها چه زنانه و چه مردانه تعطیل و نیمه تعطیل می‌شدند چرا که به نوعی آرایش صورت یا مو در این ماه مکروه شمرده می‌شد و قدیمی‌ها سعی می‌کردند این موضوع را به بعد از ماه محرم موکول کنند. اما اکنون اخباری که در این خصوص به گوش می‌رسد بسیار متفاوت است چرا که مثلا در گزارش‌ها آمده بود که مصرف چسب مو در آرایشگاه‌های مردانه در دهه نخست محرم بسیار بالا می‌رود چرا که غالب آقایان جوان در شب‌های عزاداری با آرایش خاص مو در این مراسم‌ها حضور می‌یابند. یا در مورد آرایشگاه‌های زنانه نیز در رسانه‌ها خواندیم مصرف لوازم مختلف آرایشی به شدت بالا می‌رود و تقاضای بانوان برای آرایش‌های خاص مخصوص این ماه افزایش می‌یابد!
به هر حال این موارد که مطرح گردید همگی نوعی آسیب هستند که نگارنده معتقد است نباید در تمام طول سال نسبت به آن بی‌تفاوت بود و تنها در دهه نخست محرم آن را گوشزد و یادآوری نمود. بنابراین همان طور که بایستی فرهنگ عاشورا در تمام طول سال در تمام مراودات و مناسبات جامعه جاری باشد بایستی آسیب‌شناسی نحوه برگزاری مراسم‌ها و برخی حواشی دیگر که بدان اشاره شد مورد توجه قرار گیرد.

بخش نظردهی بسته شده است..