آیین نخل برداری ۱۳ محرم در مهریز برگزار شد

no-thumbs

در سومین روز از شهادت خامس آل عبا (ع) و یاران و اصحاب با وفای ایشان عصر روز سه شنبه آیین نخل برداری در شهرستان مهریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) این مراسم بر اساس یک سنت دیرینه در حسینیه های مختلف شهر و مناطق روستایی بخش مرکزی مهریز با حضور پرشور مردم ولایتمدار برگزار شد .

در مراسم نخل برداری ۱۳ محرم شهرستان مهریز ابتدا هیات های عزاداری به سوگواری پرداختند و سپس ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در رثای شهدای مظلوم دشت نینوا اقامه عزا کردند .
آیین نخل برداری به عنوان کهن ترین آئین عزاداری مردم شهرستان مهریز همراه با سینه زنی و زنجیرزنی هیات ها، تعزیه و شبیه گردانی برگزار و نخل بر روی شانه های مردم به دور حسینیه ها چرخانده شد.
اعتقاد و باور مردم به مراسم نخل برداری ﮐﻪ ﻗﺪﻣﺘﯽ ۵۰۰ ﺳﺎﻟﻪ در مهریز دارد این مراسم را به یکی از اصلی ترین برنامه های عزاداری این استان تبدیل کرده و به طور معمول این مراسم در روز عاشورا، اربعین، شهادت امام رضا (ع) و شهادت حضرت علی (ع) در حسینیه ها و تکایای مهریز با شکوه و عظمت خاصی برگزار می شود.
در روستاها و شهر مهریز ﺣﺪود ۵۰ ﻧﺨﻞ و ۳۰۰ ﺑﺎب ﻣﺴﺠﺪ و ﺣﺴﯿﻨﯿﻪ وﺟﻮد دارد که در مناسبت های مختلف هر کدام از این نخل ها گردانده می شوند.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..