راه‌اندازی بازارچه‌های محلی میوه در یزد

no-thumbs

گران بودن قیمت عرضه میوه و تره‌بار در مغازه‌های میوه‌فروشی شهر یزد حتی تا 50 درصد سود نسبت به قیمت عرضه در میدان مرکزی میوه و تره بار، نارضایتی شهروندان از عملکرد میوه‌فروشان را به همراه داشته؛ از این رو سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری در تلاش برای راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار در نقاط ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  بسیاری از شهروندان عقیده دارند که قیمت عرضه میوه در شهر به مراتب گران‌تر از دیگر شهرهای کشور است و این موضوع به دلیل نظارت نکردن دقیق بر نرخ میوه‌فروشان و نبود بازارچه‌های متمرکز عرضه میوه در شهر است.در حال حاضر میوه مورد نیاز مردم یزد تنها در واحدهای میوه فروشی توزیع می‌شود و قیمت میوه در مغازه‌های میوه فروشی نقاط مختلف شهر، متفاوت است و این تفاوت همواره به کیفیت میوه نسبت داده می‌شود حال آن که مردم عقیده دارند کیفیت میوه‌های عرضه‌شده در نقاط مختلف شهر چندان با هم متفاوت نیست در حالی که میوه‌فرشان میوه‌ها را به چند دسته تقسیم می‌کنند.

اختلاف فاحش قیمت میوه در شهر
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: برخی از میوه‌فروشان با خرید میوه از میدان مرکزی یزد، میوه‌ها را به دسته‌های مختلف با کیفیت و بی‌کیفیت تقسیم می‌کنند و با قیمت‌های کذایی به مردم می‌فروشند.«رضا زابلی» ادامه می‌دهد: این در حالی است که قیمت اقلام با کیفیت حتی ۲ برابر بیشتر از اقلام بی‌کیفیت است در حالی که آنها با سود منطقی هم می‌توانند درآمد کسب کنند و نیازی به به‌کارگیری این حربه‌ها برای کسب سود بیشتر نیست.وی با انتقاد از نبود نظارت بر نرخ عرضه میوه در میوه‌فروشی‌های شهر، می‌افزاید: تا زمانی که میدان میوه و تره بار در داخل شهر قرار داشت، اقشار آسیب‌پذیر و کم بضاعت همه میوه مورد نیاز خود را از میدان تهیه می‌کردند.
این شهروند با تاکید بر اختلاف فاحش قیمت عرضه میوه در شهر نسبت به میدان، می‌گوید: در حال حاضر مسیر دسترسی مردم به میدان دور شده است و از این رو مردم مجبورند میوه خود را از مغازه‌های میوه‌فروشی خریداری کنند.وی با تایید حمایت از میوه‌فروشان به دلیل به فروش نرفتن بخشی از میوه‌ها، ادامه می‌دهد: قطعا سود منطقی که مسئولان برای میوه‌فروشان تعیین کرده‌اند خسارت آنها را جبران خواهد کرد اما باز هم شاهد سودجویی میوه‌فروشان هستیم.

کیفیت نامطلوب میوه‌ها
یکی دیگر از شهروندان یزدی ایجاد بازارچه‌های محلی برای عرضه میوه و دسترسی مردم به انواع میوه با کیفیت با قیمت مناسب را مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌افزاید: با ایجاد این بازارچه‌ها، میوه‌فروشان برای رقابت، نرخ عرضه خود را کاهش خواهند داد.«سیروس محمدی» می‌گوید: زمانی که بازار عرضه میوه تنها در انحصار میوه‌فروشان است به هر بهانه‌ای قیمت را تغییر و با عناوینی چون عرضه میوه به نرخ میدان و… مردم را فریب می‌دهند اما اگر بازارچه‌های واقعی عرضه در داخل شهر ایجاد شود، قطعا رقابت سالم‌تری برای عرضه میوه فراهم خواهد شد.این شهروند همچنین از کیفیت نامناسب میوه در میوه‌فروشی‌های شهر و تازه نبودن میوه‌هایی که به مردم عرضه می‌شود، انتقاد می‌کند و می‌گوید: ایجاد بازارچه‌های محلی میوه و تره‌بار قطعا با استقبال گسترده مردم روبه‌رو خواهد شد و این موضوع موجب عرضه میوه تازه در شهر می‌شود.وی موفقیت بازارچه‌های محلی میوه و تره بار را منوط به تفاوت قیمت عرضه میوه نسبت به بازار می‌داند و می‌افزاید: اگر قرار باشد این بازارچه‌ها نیز برای کسب سود به بخش خصوصی واگذار شود، تفاوتی در بازار عرضه میوه ایجاد نخواهد شد؛ از این رو بهتر است دولت مدیریت این فضاها را به عهده بگیرد.

تلاش برای عرضه میوه با کیفیت و ارزان در شهر
مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری یزد از تصمیم مدیریت شهری برای ایجاد بازارچه‌های عرضه میوه و تره بار با شعار «زندگی خوب برازنده شهروندان یزدی» خبر می‌دهد و می‌افزاید: گام‌های موثری برای عرضه خدمات به شهروندان برداشته خواهد شد.
«ابوالفضل ابویی» می‌گوید: ایجاد این بازارچه‌ها با هدف ساماندهی روند عرضه میوه و تره بار در شهر و کنترل نرخ محصولات کشاورزی به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در دستور کار قرار گرفته است.وی می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین ماموریت‌ها و اهداف سازمان تسهیل در امر توزیع و نرخ گذاری محصولات، کمک به بهبود وضعیت اجتماعی و معیشتی شهروندان و کمک به تنظیم بازار با ایجاد زیرساخت‌های فروشگاهی است.ابویی با تاکید بر ضرورت ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز عمده خرید برای عرضه میوه و تره‌بار در شهر، ادامه می‌دهد: این بازارها نقش موثری در تهیه ارزاق عمومی‌مردم دارند.این مسئول ویژگی‌ بازارچه‌های میوه و تره بار را عرضه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب عنوان می‌کند و می‌افزاید: قطعا راه‌اندازی این بازارها برای کمک به اقتصاد خانواده، ارتقای سطح سلامت جامعه و ارتقای کیفیت و گسترش خدمات‌رسانی به شهروندان موثر خواهد بود.وی یکی دیگر از دستاوردهای ایجاد بازارچه‌های عرضه میوه و تره‌بار را کاهش سفرهای درون‌شهری برای دستیابی به محصولات با کیفیت و ارزان عنوان می‌کند و می‌گوید: طرح مطالعه ایجاد بازارچه‌های میوه و تره بار و ارزاق عمومی ‌از سوی سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری در حال اجراست.

راه‌اندازی اولین بازار در آزادشهر
مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری یزد، از انتخاب مشاور برای جانمایی این بازارچه‌ها در نقاط مختلف شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید: این بازارچه‌ها قرار است محل عرضه میوه، تره‌بار، خشکبار، مواد پروتئینی از جمله گوشت مرغ، گوشت قرمز و گوشت ماهی و سایر اقلام بازرگانی باشند.وی از اجرای این طرح به عنوان پایلوت در یکی از مناطق پرجمعیت شهر به طور مثال منطقه آزادشهر خبر می‌دهد و می‌گوید: هنوز هیچ بازارچه‌ای در شهر ایجاد نشده و بین بازارچه‌های موجود با شهرداری، وابستگی وجود ندارد.ابویی با تاکید بر مدیریت شهرداری بر این بازارچه‌ها ادامه می‌دهد: یکی از ویژگی‌های عرضه اقلام در این بازارچه‌ها، تعیین نرخ عرضه از سوی کمیته نرخ‌گذاری سازمان میادین میوه و تره بار و حداقل ۳۰ درصد اختلاف قیمت نسبت به بازار است.

مکث
تلاش برای مدیریت عرضه میوه در داخل شهر

مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری یزد هدف از ایجاد بازارچه‌های محلی میوه و تره  بار را مدیریت عرضه میوه در داخل شهر عنوان می‌کند. «ابوالفضل ابویی» می‌گوید: تمرکز میدان مرکزی میوه و تره بار شهر یزد، توزیع میوه در بازارهای استان است و امیدواریم با بهره‌برداری از بازارهای محلی، مراجعه مردم به میدان مرکزی کاهش یابد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..