پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر الویت مهم یزد است

no-thumbs

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: رویکرد اجتماعی استان پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیر واگیردار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  مجید جوادیان زاده  در نشست اجرای طرح مدارس حامی پیشگیری از دیابت استان افزود: باید زمینه هاو بسترهای که موجب شده استان در برخی بیماریهای چون دیابت مستعد شود رفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون ریشه در سبک زندگی دارد اظهار کرد: باید فرهنگ سبک زندگی سالم در جامعه نهادینه شود.
جوادیان زده با بیان اینکه در بحثهای اجتماعی از مدرسه ، رسانه ها و سازمانهای مردم نهاد بعنوان سه محل اجتماعی شده افراد یاد می شود افزود: مدرسه اولین مکان اجتماعی شدن افراد بعد از نهاد خانواده است.
جوادیان زاده اظهار کرد: باید از این ظرفیتهای این سه مکان برای تغییر سبک زندگی افراد در مبارزه با بیماریهای استفاده کرد.
وی با اشاره به طرح مدارس حامی پیشگیری از دیایت تصریح کرد: اجرای این طرح در مدارس بسیار خوب بوده و نتایج مثبتی از آن حاصل شده است.
مدیر درمانگاه مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد هم با بیان اینکه طرح یاد شده ۲۳ ابان ماه سال گذشته در یکصد مدرسه مقطع ابتدایی شهر یزد اجرا شد گفت: هدف اصلی اجرای این برنامه آموزشی در مدارس آموزش این بیماری، چگونگی برخورد، اقدامات حمایتی و تشخیص زودهنگام بیماری در مرحله نهفته و پیش بالینی (Pre-Clinical) است.
محمدرضا آقایی با بیان اینکه در سال گذشته ۷۵ میلیون تومان هزینه اجرای طرح مذکور شده است افزود: در این زمینه به والدین، دانش آموزان و مربیان آموزشهای لازم در زمینه بیماری دیابت داده شد.
وی با بیان اینکه مجموعا ۳۳ هزار دانش اموز زیر پوشش این طرح قرار گرفتند اظهار کرد: در نظر داریم در سالجاری در یکهزار مدرسه استان اجرا شد.
این مسئول اظهار کرد: بودجه این طرح برای سال تحصیلی ۹۵_۹۴، ۳۵۰ میلیون تومان پیش بینی شده است.
۱۹۸ هزار دانش آموز در یکهزار و ۶۰۰ واحد آموزشی استان یزد مشغول به تحصیل هستند.
آقایی ،تغییر شیوه زندگی، کم تحرکی، چاقی، افزایش چربی خون و فشار خون بالا را از عوامل این نوع بیماری بیان کرد و گفت: استرس و عوامل ژنتیکی نیز مستعد کننده بیماری است.
در استان یزد نزدیک به یکصد هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۵۰ هزار نفری آن دیابت دارند به همین تعداد هم در معرض ابتلا باشند.
دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می ‏آید. انسولین ماده ‏ای است که توسط لوزالمعده تولید می شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..