عزاداری مردم یزد درسومین روز شهادت امام حسین (ع)

no-thumbs

هیات های عزادارای یزد بر اساس یک سنت قدیمی امروز (سیزدهم محرم) مصادف با سومین روز از شهادت امام حسین (ع) با راه اندازی دسته های سینه زنی و زنجیرزنی عزاداری کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  ،در این مراسم امام جمعه یزد و روحانیون به استقبال از عزاداران حسینی می پردازند و با پذیرایی از عزاداران به آنها خوش آمد می گویند، هیات های عزادرای به طرف مسجد تاریخی ملااسماعیل در یزد حرکت و در آنجا با حضور خیل عظیم مردم ، مسئولان و روحانیون تا هنگام نماز ظهر به عزاداری و نوحه سرایی می پردازند .

مردم دارالعباده حضور در مراسم عزاداری سیزده محرم را مهم می دانند و به یاد بر زمین ماندن پیکر پاک شهیدان کربلا به مدت سه روز در صحرای داغ کربلا و به خاک سپردن آنان پس از سه روز عزاداری می کنند.
در این مراسم که قدمتی چند صد ساله دارد دسته ای نیز موسوم به هیات بنی اسد با پوشش خاص به طور نمادین به تشییع پیکر شهدای کربلا و دفن آنها می پردازند.
در گذشته دو هیات زنجیرزنی محله شیخداد و سینه زنی رنگرزها در این محل عزاداری می کردند ولی امروز به حدود ۲۰ هیات می رسد.
در این روز در محلات، مکان ها و روستاهای مختلف استان و شهر یزد نیز مراسم ویژه نخل برداری برگزار می شود.
روز سیزدهم محرم امسال در یزد به علت اهمیت این مراسم روز هیأت نامگذاری شده است.
در استان یزد هم اکنون بیش از یکهزار و ۵۰۰ هیات مذهبی و بیش از ۳۰۰ هیات مذهبی در شهرستان یزد مشغول به فعالیت هستند.
عزاداری های مردم دارالعباده یزد در ایام محرم و صفر در میان استانها جایگاه خاصی دارد و مراسم های روضه خوانی، سخنرانی، دست های سینه زنی و زنجیرزنی یزد از شهرت خاصی برخوردارند و از هیات های معروف یزد می توان هیات فهادان، علقمه، خلف باغ، باغ گندم، بعثت، خرمشاه، گنبدسبز، پنبه کاران و مسجد جامع را نام برد.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..