عزاداری دسته بنی‌اسد اردکان در سیزدهمین روز محرم

no-thumbs

سومین روز بعد از واقعه خونین ظهر عاشورای سال 61 هجری قمری در کربلا، قومی مشهور به "بنی اسد" از فرزندان "اسد بن خزیمه بن مدرکه"، توفیق و افتخار دفن پیکر مطهر حضرت سید الشهداء(ع) و هفتاد دو تن از یاران با وفایش را پس از آن واقعه‏ تاریخی داشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) بنا بر روایات، زنان قوم بنی اسد هنگامی که بر میدان جنگ گذر کرده‏ و اجساد مطهر شهدا را می‌بینند، تحت تاثیر قرار گرفته و به سرزمین خود رفته، مردان را جهت دفن‏ اجساد خبر می‌کنند.

ابتدا زنان بیل و کلنگ به دست گرفته به طرف کربلا می‌روند و پس ازمدتی وجدان مردان بنی اسد نیز بیدار شده و به دنبال زنان خود راه می‌افتند و اجساد امام(ع) و یارانش را دفن می‌کنند.

برخی منابع اظهار می‌کنند که در هنگام دفن اجساد، امام سجاد (ع) به صورت ناشناس در جمع قوم بنی اسد حاضر و یکی یکی بدن‌ها را به آنها معرفی و سپس قوم بنی‌اسد آن بدن‌ها را دفن می‌کنند.

فداکاری افراد این قبیله سبب شهرت آنان شد و از آن پس شیعیان به‏ احترام و محبت به قبیله بنی‌اسد، در روز سوم بعد از واقعه عاشورا به عزاداری می پردازند.

این مراسم در ایران نیز به مناسبت سومین روز از شهادت امام حسین(ع) زنده نگه داشته می‌شود که البته در شهرهای مختلف به گونه‌هایی متفاوت و با مراسم‌هایی خاص برگزار می‌شود.

"نادر پیری اردکانی" از محققین و پژوهشگران حوزه تاریخ استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، در مورد مراسم دسته بنی‌اسد در شهرستان اردکان می‌گوید: در سال ۱۳۲۵هجری(دوران پهلوی اول)، مرحوم "حسین هوشیاری"(محمدرضا میرزا علی‌محمد) از فرهیختگان و شعرای اردکانی و نوادگان خاندان هوشیاری در اردکان، در سفری که در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) در ماه محرم به کشور عراق و شهر کربلا داشت، صحنه عزاداری دسته بنی اسد کربلا را مشاهده می‌کند و تصمیم می‌گیرد در شهر اردکان نیز همچون هیاتی را بنا کند.

وی اضافه می‌کند: مرحوم هوشیاری بعد از این تصمیم، تعدادی لباس عربی خریداری می‌کند و پس از بازگشت به ایران، در زادگاه خود اردکان به نوعی اولین هیات بنی اسد ایران را تاسیس می‌کند.

این پژوهشگر با اشاره به این که مرحوم هوشیاری تا زمانی که در قید حیات بوده، عصر روز سیزدهم محرم هر سال در منزل خود با تشکیل هیات بنی‌اسد، ارادت خود را به امام حسین (ع) و یارانش نشان می داده است، خاطرنشان می‌کند: این هیات یا دسته به همراه مردم عزادار اردکان از درب منزل مرحوم هوشیاری حرکت کرده و به حسینیه‌های بازارنو، کوشک‌نو و چرخاب که از هیات‌های تاریخی و ریشه‌دار اردکان هستند، می‌رفته است.

پیری اردکانی ادامه می‌دهد: البته در آن دوران علاوه بر منزل مرحوم هوشیاری، برخی از خانه‌های قدیمی اردکان از جمله خانه تاریخی فلاحی‌ها، ضیایی، صدرالفضلا و مجدالعلما هم بوده‌اند که محل عزاداری و روضه‌خوانی سرور و سالار شهیدان بوده است.

مؤسس موزه فرهنگ اردکان با اشاره به نحوه عزاداری دسته بنی اسد در اردکان، تصریح می‌کند: عزاداران معمولاً نذر می‌کردند که با حمل پرچم، پوشیدن لباس عربی و با در دست داشتن نقل و شیرینی وارد هیات بنی اسد می‌شدند و ضمن عزاداری، نقل و شیرینی را توزیع می‌کردند و گروهی هم به صورت نمادین با در دست داشتن بیل و کلنگ، مشک آب و تابوتی از حصیر که نماد تشییع جنازه امام حسین(ع) و شهدای دشت کربلاست و غیره حمل می‌کردند و آن واقعه تلخ و حزن‌انگیز را یاداور می‌شوند.

وی اضافه می‌کند: از ویژگی‌های این هیات اختصاص نداشتن به یک محله خاص است به نحوی که تمام مردم شهر در این هیات برای عزاداری و برآورده شدن حاجت یا ادای نذر شرکت می‌کنند.

این پژوهشگر اردکانی یادآور می‌شود: البته پس از هیات هوشیاری و با فاصله‌ی زمانی نه چندان دوری، هیات بنی‌اسد دیگری نیز در حسینیه بازارنو (علی اصغری) تشکیل می‌شود و واقعه سیزده محرم را صحنه‌سازی می‌کند که همین سیاق با شکل‌های متفاوتی امروز در هیات‌های دیگر اردکان نیز انجام می‌شود.

گردآورنده مجموعه اسناد سیاسی و اجتماعی اردکان اظهار می‌کند: بعد از زنده‌سازی حادثه ۱۳ محرم توسط دسته‌های بنی اسد در اردکان، هیات‌های زنجیر‌زنی نیز مراسم خاص زنجیرزنی این روز را برگزار می کنند و در پایان مراسم نیز دو هیات بزرگ بازانو و کوشک‌نو اردکان، مراسم نخل‌برداری را برگزار می‌کنند که حسن‌ختام شور عاشورایی در شهر اردکان است.

نادر پیری اردکانی در پایان خاطرنشان می‌کند: پس از مراسم زنجیرزنی و نخل‌برداری دو هیات بزرگ اردکان، در مراسمی پارچه‌ها و آذین‌بندی‌های ویژه محرم هیات‌ها و حسینیه‌ها باز می‌شوند ولی مراسم روضه‌خوانی به صورت مداوم تا اربعین امام حسین(ع) و یاران باوفایش در هر مسجد و محله‌ای ادامه می‌یابد.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..