مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد:

استان یزد در ابتلا به بیماری دیابت پیشتاز است

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: متاسفانه مردم استان یزد در ابتلا به بیماری دیابت در بین سایر استان‌ها پیشتاز هستند و ضروری است زمینه‌هایی که موجب بروز این بیماری شده است را رفع کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مجید جوادیان‌زاده در جلسه هماهنگی اجرای طرح مدارس حامی پیشگیری از دیابت در استان یزد اظهار داشت: بیماری‌هایی مانند دیابت که در استان در سال‌های اخیر افزایش یافته است، تنها مربوط به حوزه سلامت نیست و برای مقابله و پیشگیری از آن باید با کمک تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک ببینیم.

وی ادامه داد: برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیردار از قبیل دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و افزایش فشار خون، نیازمند یک عزم عمومی و یک جنبش اجتماعی همه‌جانبه هستیم.

جوادیان‌زاده تصریح کرد: رویکرد مسئولان ارشد استان یزد و دولت تدبیر و امید، در دو سال گذشته، این بوده که بیماری‌های غیرواگیردار در جامعه را کاهش دهد و با آنها مقابله کند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد خاطرنشان کرد: بیماری‌هایی مانند دیابت به سبک زندگی مردم استان نیز مربوط می‌شود و برای مبارزه با آنها باید با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، سبک زندگی آنها تصحیح شود.

وی افزود: برای کنترل و مبارزه با بیماری دیابت، نهادهای دولتی به تنهایی و با بودجه‌های محدود نمی‌توانند اقدام مناسبی در این راستا انجام دهند و شایسته است همه دستگاه‌های دولتی، بخش غیردولتی، رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد برای پیشگیری از این بیماری تعامل و همکاری مناسب را داشته باشند.

جوادیان‌زاده ادامه داد: برای مقابله با دیابت که خود معلول عوامل اجتماعی متعدد است، رسانه‌ها، خانواده‌ها، تشکل‌های مردمی و مدارس، نقش بسیار تاثیرگذاری را ایفا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: طرح مدارس حامی پیشگیری از دیابت در استان یزد که امسال برای دومین بار قرار است در سطح مدارس برگزار شود، طرح بسیار خوبی است که باید در راستای اجرای موفق آن تبلیغات گسترده محیطی همراه با پویش رسانه‌ای انجام شود.

جوادیان‌زاده اظهار امیدواری کرد: با اجرای موفق این طرح آموزشی و پژوهشی و آموزش دانش‌آموزان، والدین و مربیان آنها شاهد فضای بهتری برای زندگی سالم مردم استان باشیم.

مدیر مرکز تحقیقات دیابت یزد نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سن شیوع بیماری دیابت رو به کاهش است، گفت: در حال حاضر، در استان یزد بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به بیماری دیابت هستند.

سیدمحمدرضا آقایی میبدی اظهار داشت: به طور قطع برای مبارزه با بیماری نوع یک و دو دیابت، باید سبک زندگی مردم تغییر کند که کار اصلی این فرهنگ‌سازی بر عهده نهاد آموزش و پرورش است.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از اجرای طرح مدارس حامی پیشگیری از دیابت در سال تحصیلی ۹۴ ـ ۹۳ از آمادگی این اداره کل برای اجرای طرح یاد شده در بیش از ۱۰۰ مدرسه استان یزد اعلام آمادگی کرد.

عباس دهقان از همه دستگاه‌های استان یزد خواست تا آموزش و پرورش را در اجرای موفق این طرح یاری کنند و حیات پویایی را برای دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان جامعه فراهم کرده و حمایت مادی و معنوی از این طرح داشته باشند.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..