کمبود فرهنگسرا و ورزشگاه در یزد

no-thumbs

شهردار یزد عقیده دارد که شهر یزد به بیش از 10‌فرهنگسرای عمومی و تخصصی نیاز دارد و شورای شهر بنا دارد این نیاز را به نوعی در پارک‌های درون‌محله‌ای پاسخ دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری همه مراکز فرهنگی و ورزشی شهر یزد به ۲ فرهنگسرا و ۴ ورزشگاه ختم می‌شود، این در حالی است که نیمی از جمعیت استان در این شهر ساکن هستند و جوانان نیز به دنبال مکانی مناسب برای گذران اوقات فراغت.
فرهنگسراها نقش موثری در ارائه آموزش‌های لازم به همه اقشار جامعه به‌ویژه جوانان دارند و حتی فرهنگسراهای تخصصی برای تامین نیازهای این قشر در شهرهای مختلف کشور شکل گرفته‌اند اما جوانان یزدی هنوز از داشتن فضایی تخصصی برای تامین نیازهایشان محروم هستند.
هر چند ورزش کردن هم می‌تواند انرژی جوانان را تخلیه و بخشی از اوقات فراغت آنها را پر کند اما کمبود ورزشگاه نیز شرایطی مانند کمبود فضا برای فعالیت‌های فرهنگی به وجود آورده چرا که همه جوانان شهر به فضاهای ورزشی دسترسی ندارند.

فعالیت ۳ فرهنگسرا در شهر
شهردار یزد با اشاره به نیاز شهر به بیش از ۱۰ فرهنگسرای عمومی و تخصصی گفت: در حال حاضر ۲ فرهنگسرای خانواده و قرآن و عترت در حال ارائه خدمات به شهروندان یزدی هستند و فرهنگسرای بهمن نیز در حال ساخت است.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» افزود: به‌تازگی شاهد بهره‌برداری از فرهنگسرای خانواده در باغ فخار بودیم که امیدواریم با طی این روند، روز به روز بر تعداد فرهنگسراهای شهر یزد افزوده شود.
وی با اشاره به ضرورت استفاده مناسب از امکانات موجود و سپس تلاش برای ایجاد امکانات جدید، ادامه داد: فرهنگسرای خانواده نیز در ابتدای امر به درستی استفاده نمی‌شد اما تلاش کردیم که این فرهنگسرا به کارکردی مطابق با معنای واقعی خود دست یابد.
شهردار یزد با تاکید بر این‌که برای ایجاد فرهنگسرا در شهر یزد اعتبار، نیرو و برنامه‌ای وجود ندارد، اضافه کرد: ظرفیت برای ایجاد فرهنگسراهای متنوع خانواده، جوان، کودک، نوجوان و سالمند در شهر وجود دارد اما هنوز پاسخی به این ظرفیت‌ها داده نشده است.
عظیمی‌زاده با اشاره به ضرورت ایجاد ۳ فرهنگسرای تخصصی خانواده در شهر یزد، ادامه داد: این فرهنگسراها باید با توجه به دارا بودن ابعاد مختلف از جمله پراکندگی جغرافیایی، موضوعی و محتوایی در حوزه‌های مختلف تخصصی و عمومی در شهر دایر شود.
وی با تایید کمبود فضاهای ورزشی و فرهنگی در شهر یزد افزود: باید فرصت برای سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی برای ایجاد فرهنگسراها به متقاضیان داده شود و شهرداری تنها به عنوان متولی و ارائه کننده برنامه بر این مراکز فرهنگی نظارت کند.
شهردار یزد تاکید کرد: باید افرادی برای این کار انتخاب شوند که دارای سابقه فعالیت‌های فرهنگی باشند و از این فضاهای فرهنگی برای ارائه آموزش‌های متنوع از جمله آموزش‌های شهروندی نیز استفاده شود.

ضرورت تعامل دستگاه‌ها برای افزایش فضاهای ورزشی
رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری یزد با اشاره به کمبود فضاهای ورزشی در شهر گفت: فضاهای ورزشی زیادی در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان و دانشگاه‌های استان قرار دارد که می‌توان از ظرفیت آنها برای جبران کمبود فضاهای ورزشی برای شهروندان استفاده کرد.
«امیرحسین رادمنش» افزود: یکی از برنامه‌های شورای شهر برای پاسخ به نیازهای فرهنگی و ورزشی شهروندان، احیای پارک‌های درون محله‌ای و تعیین هیات امنا برای مدیریت این فضاها و ترویج فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی در آنهاست.
وی ادامه داد: با توجه به کمبود فضاهای ورزشی و فرهنگی در شهر، شورای شهر در نظر دارد که امکانات ورزشی و بازی کودکان را در پارک‌های محله‌ای افزایش دهد و با مدیریت هیات امنایی این نقاط، آنها را به فرهنگسراهایی در دل محله‌ها تبدیل کند.
رادمنش با اشاره به فعالیت ۳ فرهنگسرا و ۴ سالن ورزشی در شهر یزد گفت: فرهنگسرای بهمن نیز با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است اما با این تفاصیل همچنان برای تامین نیازهای فرهنگی و ورزشی شهروندان کمبود فضا داریم.
این عضو شورای شهر با تاکید بر این‌که راه‌اندازی فرهنگسراها هزینه بسیاری دارد، افزود: در حال نیازسنجی محله‌های مختلف شهر در ابعاد فرهنگی و ورزشی هستیم تا از ظرفیت‌های موجود شهرداری برای رفع این نیازها استفاده کنیم.
رادمنش با اشاره به اهمیت جایگاه فرهنگسراها برای ارائه آموزش‌های مختلف از جمله آموزش شهروندی به اقشار مختلف جامعه، اظهار کرد: بسیاری از مراکز آموزشی آموزش و پرورش، قشر جوان را در بر نمی‌گیرد و این گروه سنی برای دریافت آموزش‌های لازم با چالش مواجه هستند.

داشته‌های فرهنگی و ورزشی شهر
شهر یزد در حال حاضر ۳ فرهنگسرا به نام‌ فرهنگسرای خانواده در خیابان سیدالشهدا، فرهنگسرای قرآن و عترت در خانه مرحوم وزیری در مجاورت مسجد جامع یزد و فرهنگسرای خانواده در بوستان فخار دربلوار آیت الله مدرس دارد. فضاهای ورزشی شهر یزد شامل ورزشگاه عاقلی‌نژاد، ورزشگاه شهید زارچی‌پور، ورزشگاه سیدالشهدا و ورزشگاه وحدت است. نیمی از جمعیت استان در شهر یزد زندگی می‌کنند و قطعا این تعداد محدود فضای فرهنگی و ورزشی، پاسخگوی نیاز شهروندان به ویژه گروه سنی نوجوانان و جوانان نیست.

بخش نظردهی بسته شده است..