همراهی صاحبان صنایع یزد با محیط زیست:

مطالعه پهنه‌های جدید برای استقرار صنایع سنگین در یزد/ نگرانی درباره آلایندگی صنایع وجود ندارد

هر واحد صنعتی که در این شهرستان شکل می‌گیرد اشتغالزایی 200 تا 300 نفری را به همراه دارد و با توجه به اعمال مدیریت و همکاری صاحبان صنایع با محیط زیست، نگرانی از آلایندگی آنها بی‌مورد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) فرماندار میبد با بیان این‌که ۷۰ درصد از واحدهای صنعتی این شهرستان، فیلترگذاری شده‌اند، خواستار اعمال ممنوعیت‌های استقرار صنایع در همه شهرستان‌های دشت یزد – اردکان شد.
شهرستان میبد با استقرار واحدهای تولید کاشی و سرامیک، قطب اصلی تولید کاشی و سرامیک استان است و ۳۰ درصد از کاشی و سرامیک کشور در این واحدها تولید می‌شود. آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از فعالیت کارخانه‌های کاشی و سرامیک بر شهر میبد سایه انداخته و مردم از صدور مجوزهای جدید در این صنعت نگران هستند.
مردم شهرستان اگرچه به تاثیرات مطلوب اقتصادی ناشی از فعالیت واحدهای کاشی و سرامیک واقف هستند اما انتظار دارند که مسئولان از صدور مجوزهای جدید برای این صنعت خودداری کنند تا هوای سالم‌تری وارد ریه شهروندان شود.

همراهی صاحبان صنایع با محیط زیست
فرماندار میبد با تاکید بر این‌که اگر ممنوعیتی برای استقرار صنایع در دشت یزد- اردکان وجود دارد باید برای همه شهرستان‌ها لحاظ شود، ادامه می‌دهد: نباید انتظار داشت در شرایطی که در ضلع شمالی شهرستان، واحدهای فولاد در حال رشد است، در شهرستان میبد از صنعت دست بشوییم.
«حسین فلاح» با اشاره به این‌که عمده واحدهای تولیدی شهرستان میبد، واحدهای کاشی و سرامیک هستند، ادامه می‌دهد: با همکاری صاحبان صنایع با اداره محیط زیست، ۷۰ درصد این واحدها فیلترگذاری شده‌اند. وی می‌افزاید: باید برای رعایت الزامات زیست‌محیطی، الگویی برای همه شهرهای دشت یزد- اردکان تعریف شود و در این صورت شهرستان میبد هم همکاری لازم را برای تحقق این الگو خواهد داشت.
این مسئول تاکید می‌کند: اگر قرار باشد ممنوعیتی برای صنایع شهرستان میبد ایجاد شود اما در ضلع شمالی شهرستان شاهد رشد قارچ گونه واحدهای فولاد باشیم، رعایت این الگو در میبد تاثیری نخواهد داشت.
وی با اشاره به اهمیت نظارت بر فعالیت صنایع و تلاش برای استقرار واحدهای صنعتی کم آب‌خواه در شهرستان‌های مستقر در دشت یزد-اردکان می‌گوید: شهرک جدید صنعتی که در میبد در حال شکل‌گیری است برای استقرار صنایع پاک در نظر گرفته شده است.
فلاح با اشاره به استقرار این شهرک در ۱۰‌کیلومتری شهر و قرار نداشتن آن در مسیر بادهای غالب می‌افزاید: باید برای استقرار صنایع سنگین و پرآبخواه در دشت یزد – اردکان ممنوعیت اعمال شود که متاسفانه این گونه نیست.

نگرانی درباره آلایندگی صنایع شهرستان وجود ندارد
فرماندار میبد با تاکید بر این‌که تنها زمینه پیشرفت شهرستان میبد، توسعه صنعتی است، ادامه می‌دهد: هر واحد صنعتی که در این شهرستان شکل می‌گیرد اشتغالزایی ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفری را به همراه دارد و با توجه به اعمال مدیریت و همکاری صاحبان صنایع با محیط زیست، نگرانی از آلایندگی آنها بی‌مورد است.
وی با اشاره به مشارکت گسترده صاحبان صنایع این شهرستان در کارهای خیر می‌افزاید: خسارت زیست‌محیطی این صنایع با پرداخت درآمد مالیات ارزش افزوده به شهرداری‌ها قابل جبران است چرا که آلایندگی صنایع این شهرستان بسیار ناچیز است.
فلاح درباره نگرانی مردم درباره صدور مجوزهای جدید نیز می‌گوید: صنعت کاشی و سرامیک در شهرستان دیگر توجیه اقتصادی ندارد از این رو سرمایه‌گذاران دیگر به دنبال راه‌اندازی این واحدها در هیچ یک از شهرهای استان نیستند.
وی با اشاره به ورود شهرستان میبد به صنایع پاک از جمله صنعت گردشگری و داروسازی از تمایل سرمایه‌گذاران به صنایع جدید خبر می‌دهد و می‌افزاید: توسعه این صنایع باعث پیشرفت صنعت و جبران آلایندگی‌های گذاشته خواهد شد.

مطالعه پهنه‌های جدید برای استقرار صنایع سنگین
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان با تاکید بر این‌که ممنوعیت‌های استقرار صنایع در دشت یزد – اردکان برای همه شهرستان‌ها اعمال شده است، می‌گوید: در طول یکسال و نیم گذشته هیچ مجوزی برای استقرار صنایع سنگین و آلاینده در این دشت صادر نشده است.
«محمدرضا کوچک‌زاده» با تاکید بر این‌که این ممنوعیت مصوبه کارگروه امور زیربنایی استان است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر مطالعات پهنه‌های صنعتی برای استقرار صنایع در حال انجام است. وی دستاورد این مطالعات را تعیین پهنه‌هایی فاقد ممنوعیت برای استقرار صنایع سنگین و آبخواه عنوان می‌کند و می‌افزاید: واحدهای کاشی و سرامیک از صنایع آلاینده استان محسوب می‌شوند که خوشبختانه صدور مجوز آنها از سازمان صنعت، معدن و تجارت متوقف شده است. این مسئول می‌گوید: البته برخی از واحدهای کاشی و سرامیک با استفاده از گرانول آماده متقاضی استقرار در شهرک‌های صنعتی هستند که فعالیت آنها پاک‌تر است و ممنوعیتی برای آنها اعمال نمی‌شود.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان درباره گلایه از توسعه صنایع فولادی در شهرستان اردکان نیز می‌گوید: در ۱/۵‌سال گذشته با ۲۲ متقاضی طرح فولادی و کنستانتره در این شهرستان مخالفت شده و هیچ مجوز جدیدی صادر نشده است.

استقبال صنعتگران از فیلترگذاری
فرماندار میبد درباره استقبال صاحبان صنایع از فیلترگذاری در شرایطی که صنعت کاشی و سرامیک با رکود مواجه شده است، می‌گوید: فیلترگذاری صنایع شهرستان از ۳ سال پیش و با استقبال صنعتگران آغاز شده است. «حسین فلاح» ادامه می‌دهد: در حال حاضر بیشتر صنایع شهرستان فیلتر گذاری شده‌اند و واحدهای جدیدی که در این بازه زمانی مستقر شده‌اند نیز تحت نظارت‌های محیط زیست در حال فیلترگذاری هستند. وی از فعالیت عمده واحدهای کاشی و سرامیک این شهرستان در شهرک صنعتی جهان آباد و اطراف آن خبر می‌دهد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..