نگاهی به فضای سرد انتخاباتی:

آیا تنور انتخابات گرمتر می شود؟/ تکلیف لیست‌ها و ائتلاف‌های انتخاباتی روشن نیست

در مقایسه با ادوار گذشته مجلس و حتی دور نهم، فضای انتخاباتی برای اسفند سال جاری همچنان کم‌رمق و سرد است. حتی بازتر شدن گستره مشارکت نیروهای سیاسی در این انتخابات و قطعی شدن حضور اصلاح‌طلبان و تحرکات آنها هم نتوانسته تا اینجا امواج و اخبار انتخاباتی خاصی را ایجاد کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  روزنامه اعتماد نوشت: برای انتخابات سال ٩٠ از ماه‌ها قبل ائتلاف‌ها و خط‌کشی‌های انتخاباتی مشخص شده بود و نمونه آن شکل‌گیری و اعلام موجودیت جبهه پایداری در فاصله ٩ ماه تا برگزاری انتخابات بود. امسال اما در مهلتی به اندازه کمتر از نصف آن زمان هنوز تکلیف لیست‌ها و ائتلاف‌های انتخاباتی روشن نشده است. حتی حضور یا عدم حضور برخی چهره‌های مطرح سیاسی نیز همچنان در این فاصله اندک محل گمانه‌زنی‌های بسیار است.

سوال این است که چرا با وجود گسترش دامنه رقابت برای انتخابات مجلس دهم، هنوز تنور رقابت‌های سیاسی آنچنان که برای دوره‌های قبل احساس می‌شد، گرم نشده‌ است؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع به نوع تحرک گروه‌ها و جریان‌های سیاسی برای این رقابت بر می‌گردد. از یک سو برخی جریان‌ها درگیر حساسیت‌های نظارتی هستند و از سوی دیگر گروه‌های بازنده انتخابات ریاست‌جمهوری ضمن عدم توفیق در حل بحران‌های داخلی خود، نه راهی برای ائتلاف سیاسی پیدا کرده‌اند و نه برنامه سیاسی مشخصی را روی میز خود دارند. به عبارتی جریان‌های سیاسی در ابعاد ملی هر‌کدام در تعلیق یک سری الزامات سیاسی و حقوقی هستند که قدرت تمرکز آنها را برای حرکت به سوی برنامه‌ریزی و تشکیل لیست‌های انتخاباتی کاسته است. تاخیر در برنامه‌ریزی هر گروهی نیز به‌طور طبیعی تعلل در برنامه‌ریزی‌های رقبا را در پی دارد و به نظر می‌رسد این حالت تعلیق به صورت مسری جریان‌های سیاسی را مبتلا کرده است. هر چند می‌توان پیش‌بینی کرد که این وضعیت با آغاز نام‌نویسی نامزدها پایان بپذیرد اما واقعیت این است که این پایانی دیرهنگام برای سرمای تنور انتخابات است.

در همین حال نقش پرونده هسته‌ای را هم نباید نادیده گرفت. این موضوع هر چند به لحاظ شکلی و ظاهری ربطی به انتخابات مجلس نداشت اما در واقعیت تحولات سیاسی، درصد زیادی از رقابت‌ها و منازعات و به‌طور کلی انرژی گروه‌های سیاسی برای رقابت را متوجه خویش کرد. به عبارت دقیق‌تر در ماه‌هایی که باید شاهد بالاگرفتن اختلافات سیاسی ناظر به رقابت انتخاباتی باشیم، موضوع پرونده هسته‌ای تمام این اختلافات را متوجه خود کرد. به‌طور طبیعی هم گروه‌ها و جریان‌های سیاسی از یک ظرفیت محدود و مشخص برای کنش‌ها و واکنش‌های خود برخوردار هستند و این ظرفیت در حداکثر ابعاد خود به سمت موضوع هسته‌ای سوق پیدا کرد. موضوعی که قطعا تا روز هفتم اسفند نیز پیوندی سخت و محکم با رقابت‌ها و ائتلاف‌های انتخاباتی داشته باشد.

با این وجود وقتی از مرکز تحولات سیاسی، یعنی ابعاد ملی رقابت‌های انتخاباتی به سمت شهرستان‌ها و مناطق کشور می‌رویم متوجه می‌شویم که اوضاع قدری متفاوت است و در آنجا نامزدهای مختلف کار خود را از مدت‌ها قبل‌تر کلید زده‌اند. این وضعیت نشان می‌دهد که تعلیق فضای انتخاباتی تنها یک موضوع متمرکز در تحولات ملی است و تحولات منطقه‌ای از الگویی دیگر برای این مهم پیروی می‌کنند. الگویی که البته خود برای تعیین تکلیف نهایی و پیدا کردن خط و ربط اصلی در انتظار تصمیم‌گیری نیروهای ملی نشسته است.

بخش نظردهی بسته شده است..