کاربری مجموعه امیرچخماق یزد حسینیه است

no-thumbs

معاون میراث فرهنگی یزد در مورد اثرات تخریبی ناشی از نبود مدیریت در برگزاری آیین شام غریبان شب گذشته در مجموعه تاریخی گردشگری امیرچخماق یزد با بیان این که با استفاده از ماسه ‌بادی سعی شده بود تا از آثار تخریبی ناشی از شمع‌های استفاده شده در این مراسم جلوگیری شود، اظهار کرد: بقایای شمع‌ها نیز تا پایان...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) "محسن ذاکری‌نیا" با تاکید بر این که نمی‌توان مانع عزاداری مردم در عاشورای حسینی شد، خاطرنشان کرد: از طرفی کاربری مجموعه امیرچخماق در واقع حسینیه است و یکی از مراسم‌هایی که معمولاً در چنین ایامی در حسینیه‌ها برگزار می‌شود، روشن کردن شمع در آیین شام غریبان است.

وی ادامه داد: تنها اقدام ممکن برای جلوگیری از برجای ماندن آثار شمع‌های این مراسم به روی بدنه و کف مجموعه را پاشیدن ماسه‌بادی بود لذا در مکان‌هایی بود که احتمال روشن کردن شمع وجود داشت برای جلوگیری از تثبیت این آلودگی این تمهید به کار گرفته شد.

ذاکری‌نیا اظهار کرد: البته ماموران خدوم شهرداری نیز از ابتدای صبح امروز مشغول جمع‌آوری بقایای شمع و مرتب کردن محیط این مجموعه هستند و احتمالاً تا آخر وقت امروز میدان و حسینیه امیرچخماق کاملاً پاکسازی خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به قدمت تقریباً ۱۰۰ ساله آیین شام غریبان در مجموعه امیرجخماق یزد، گفت: هر ساله در این مقطع زمانی شاهد برگزاری این مراسم در این مجموعه تاریخی هستیم و نمی‌توان از برگزاری آن ممانعت کرد بلکه باید آن را هدایت و با آن همراهی کرد.

وی با اشاره به این که در سال‌های قبل نیز روی نخل مستقر در این مجموعه شمع روشن می‌شد، گفت: به همین دلیل تصمیم به محصور کردن نخل گرفتیم و در چند سال گذشته دورتادور آن نرده کشی شده است و روشن کردن شمع به روی کف میدان، مانعی ندارد ضمن این که برخی افراد برای جلوگیری از آلودگی شمع زیر آن، آجر گذاشته بودند.

معاون میراث فرهنگی استان در پایان نیز از برنامه‌ریزی منسجم‌تر و منظم‌تر برای برگزاری مراسم‌های اینچنینی در سال‌های آتی خبر داد.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..