فرسودگی آسفالت نیمی از معابر شهر هرات

no-thumbs

آسفالت نیمی از معابر شهر هرات فرسوده است و به بهسازی و مرمت نیاز دارد. برای مرمت این معابر به 2‌میلیارد تومان اعتبار نیاز است و شهرداری فاقد اعتبار لازم برای انجام این کار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) بسیاری از شهروندان هراتی، از کیفیت نامطلوب آسفالت که باعث وارد شدن خسارت به خودروها، بروز تصادف به ویژه برای موتورسواران و همچنین آبگرفتگی گسترده معابر می‌شود، ناراضی هستند.


نارضایتی شهروندان از وضعیت آسفالت معابر
یکی از شهروندان هرات می‌گوید: خیابان‌های شهر آسفالت مناسبی ندارند و این باعث واردشدن خسارت زیاد به خودروها و همچنین انحراف خودرو رانندگان می‌شود و متاسفانه هنوز اقدام جدی برای مرمت این معابر صورت نگرفته است.
«جواد رستگار» با بیان این‌که حفاری‌های شبکه گاز، خسارت زیادی به آسفالت معابر وارد کرده است، نوارهای حفاری این شرکت را یکی از دلایل فرسودگی آسفالت معابر شهر هرات می‌داند.
وی می‌افزاید: بسیاری از خیابان‌های شهر دارای دست‌اندازهای متعدد ناشی از فرسودگی آسفالت است که برخی از آنها برای تردد موتورسواران مشکل ایجاد می‌کند.
این شهروند با تاکید بر ضرورت مرمت آسفالت خیابان‌های اصلی شهر، از جمله این خیابان‌ها را نهر مسیح و خیابان امام خمینی(ره) عنوان می‌کند.
یکی دیگر از شهروندان هم با اشاره به آسفالت نامناسب بسیاری از نقاط شهر، این وضعیت را موجب آب گرفتگی معابر به ویژه در فصل بارندگی می‌داند.
«اصغر رجبی» می‌افزاید: پستی و بلند‌های سطح آسفالت به دلیل فرسودگی، باعث جمع شدن آب در بسیاری از معابر شهر می‌شود و این وضعیت به ویژه برای تردد موتورسواران اصلا مناسب نیست.
وی از شهرداری می‌خواهد بخش زیادی از بودجه را به مرمت این معابر فرسوده اختصاص دهد و برای دریافت اعتبارات شهرستان و استان، نهایت تلاش خود را به‌کار گیرد.

نیمه‌تمام ماندن خیابان‌های جدید شهر
یکی دیگر از شهروندان هرات به مشکلات خیابان‌های جدید شهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: برخی از خیابان‌های جدید شهر زیرسازی شده اما هنوز آسفالت نشده و تردد در این معابر بدون آسفالت، برای شهروندان بسیار خطرناک است.
«سامان فلاحتی» دیگر شهروند هرات هم از وضعیت نامناسب و غیرهمسطح آسفالت معابر گلایه می‌کند و می‌افزاید: شهرداری هرات، هرگز قادر نیست با اعتبارات محدود شهرداری این معابر را مرمت کند.
وی ادامه می‌دهد: خیابان‌های جدید شهر از جمله خیابان بوستان، دانش‌آموز و غیره همچنان آسفالت نشده‌اند در حالی که شهروندان برای دسترسی به نقاط مختلف شهر مجبور به تردد از این معابر هستند.

خسارت حفاری‌های شرکت گاز
شهردار هرات با اشاره به فرسوده بودن نیمی از معابر شهر هرات می‌گوید: عمده این فرسودگی‌ها ناشی از اجرای شبکه شهری گاز در این شهر است.
«روح‌الله افخمی» با تاکید بر این‌که غرامت پرداختی برای مرمت این حفاری‌ها، برای جبران خسارت کافی نیست، ادامه می‌دهد: با انجام حفاری‌ها و خراب شدن آسفالت در اثر نوارهای حفاری، لازم است عملیات روکش آسفالت در همه معابر انجام شود که هزینه آن بسیار سنگین است.
وی با بیان این‌که سال گذشته۱/۵میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی آسفالت معابر این شهر هزینه شد، ادامه می‌دهد: شهرداری برای بهسازی آسفالت همه معابر فرسوده این شهر به ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این مسئول با اشاره به تصویب بودجه ۲/۲ میلیارد تومانی شهرداری در سال جاری، می‌گوید: ۶۰درصد این بودجه مربوط به حوزه عمرانی است که بخشی از آن برای مرمت آسفالت معابر هزینه می‌شود.
وی با اشاره به ضرورت آسفالت معابر فرسوده، از نیاز شهرداری برای زیرسازی و آسفالت معابر جدید شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید: قطعا شهرداری قادر به تامین اعتبار مورد نیاز برای انجام این حجم از عملیات زیرسازی و روکش آسفالت نخواهد بود و باید اعتبارات استانی به این بخش اختصاص یابد.
افخمی به تلاش شهرداری برای ایجاد مسیل مناسب برای عبور سیلاب و آب‌های سطحی در شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: خیابانی برای هدایت آب‌های سطحی شهر ایجاد شده که تکمیل آن به ۲‌میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی با بیان این‌که شبکه فاضلاب شهر هرات اجرا نشده، ادامه می‌دهد: به این ترتیب شهرداری برای هدایت آب‌های سطحی با معضلات زیادی روبه‌رو شده و همین آب‌گرفتگی‌هاست که وضعیت آسفالت شهر را خراب‌تر کرده است.

محرومیت شهرداری هرات از عوارض
شهردار هرات خواستار حمایت مسئولان استان برای تامین اعتبار مورد نیاز برای مرمت آسفالت معابر این شهر می‌شود و می‌گوید: شهرداری برای تخصیص اعتبار برای مرمت آسفالت شهر تمام تلاش خود را به کار بسته است اما باید توجه کرد که اعتبارات محدود شهرداری پاسخگوی نیاز معابر هرات نیست.
وی با بیان این‌که شهرداری هرات فاقد منابع درآمدی پایدار و مناسب است، می‌افزاید: شهروندان هرات به دلیل اشتغال در بخش کشاورزی، از پرداخت عوارض به شهرداری معاف هستند از این رو شهرداری در تامین اعتبار مورد نیاز برای فعالیت‌های عمرانی به ویژه مرمت آسفالت معابر با مشکل مواجه است.

مشکلات کمبود اعتبار در شهرهای کوچک
بسیاری از شهرهای کوچک استان برای تامین اعتبار مورد نیاز برای فعالیت‌های عمرانی با چالش مواجه هستند و این امر باعث شده که بسیاری از طرح‌ها به ویژه مرمت معابر به کندی پیش رود. شهر هرات از جمله شهرهای شهرستان خاتم است که مانند بسیاری از شهرهای کوچک، فاقد منابع درآمدی پایدار است از این رو شهرداری خواستار تامین اعتبار طرح‌های عمرانی از سوی مسئولان استان است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..