اعلام رقم بدهی دولت

no-thumbs

مدیرکل مدیریت بدهی‌های وزارت اقتصاد با بیان این که بدهی دولت به ۱۵۰هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: اکنون اطلاعات بدهی ۱۶ استان احصا شده و بدهی‌های دولت تا دی ماه جمع بندی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مهدی بنانی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به آئین‌نامه ماده یک قانون رفع موانع تولید که در مرداد ماه سال جاری تصویب و ابلاغ شد، اظهار داشت:‌ وزارت امور اقتصادی و دارایی بر اساس این قانون مکلف است، بدهی‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی را تهیه و گزارش کند و اکنون با توجه به نامه وزیر به دستگا‌ه‌های اجرایی، قوه قضائیه و مقننه، جمع‌آوری و ثبت اطلاعات بدهی دولت در حال انجام است.

 
مدیرکل دفتر مدیریت بدهی‌های وزارت اقتصاد با بیان اینکه ۳ هزار ردیف بودجه‌ای (اعتبارت دستگاه‌ها) باید اطلاعات مربوط به بدهی‌های خود را به این وزارتخانه ارائه کنند، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۶ استان اطلاعات مربوط به بدهی‌های خود را ارائه کرده و بقیه نیز در حال پیگیری و بررسی است.
 
وی در مورد اینکه رقم بدهی دولت در حال حاضر چه میزان است، گفت: طبق آنچه از سوی وزیر اقتصاد اعلام شده، میزان بدهی دولت بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بوده و اطلاعات بدهی‌ها، بر اساس رسیدگی و بررسی‌ صورت‌های مالی ارائه و تکمیل می‌شود.
 
بنانی با بیان اینکه برخی افراد آمارهایی را در رسانه‌ها مطرح کرده، اما مستنداتی ارائه نمی‌دهند، بیان داشت: بخشی از بدهی‌های مربوط به وزارت نیرو احصا شده و قسمتی دیگر از اطلاعات شرکت‌های این وزارتخانه در حال پیگیری است، همچنین هنوز آمار بدهی قطعی مربوط به وزارت راه و شهرسازی تکمیل نشده است.
 
مدیرکل دفتر مدیریت بدهی‌های وزارت اقتصاد در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی اطلاعات مربوط به بدهی‌های دولت تکمیل می‌شود، تصریح کرد: در صورتی که دستگاه‌ها اطلاعات خود را به موقع ارائه کنند، اطلاعات اولیه مربوط به بدهی‌های دولت اواخر آذر و اوایل دی ماه جمع‌بندی می‌شود.
 
وی ادامه داد: بدهی‌های دولت به صورت مستند و بر اساس صورت‌های مالی تهیه و جمع‌بندی می‌شود، در حال حاضر ریز بدهی‌ به تفکیک اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی، بانک‌ها،‌موسسات اعتباری، تعاونی‌ها و نهادهای عمومی غیر دولتی با تایید دستگاه‌های اجرایی تهیه می‌شود.
 
بنانی افزود:‌ براساس قانون رفع موانع تولید، اطلاعات نهایی مطالبات بدهی‌های دستگاه‌های اجرایی مربوط به سال ۹۴ بعد از پایان سال مالی، از سوی سازمان حسابرسی، رسیدگی خواهد شد.
 
وی در مورد شیوه پرداخت بدهی‌های دولت گفت:‌ طبق بند (الف،ب،ج و ک) تبصره ۶  قانون بودجه سال جاری،‌ بدهی‌ دستگاه‌های اجرایی از طریق اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت و صکوک اجاره پرداخت می‌شود.
 
مدیرکل دفتر مدیریت بدهی‌های وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه انتشار ۲ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی عملیاتی شده است، گفت:‌ بخشی از آن در بازار ثانویه فرابورس عرضه شده است، همچنین ۶ هزار میلیارد تومان صکوک اجاره طبق قانون بودجه عملیاتی خواهد شد.
 
به گزارش فارس پیش از این وزیر اقتصاد در نشستی گفته بود که بدهی دولت بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است، با این وجود برخی از مسئولان سابق دولتی بدهی دولت را تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نیز برآورد کردند.

بخش نظردهی بسته شده است..