آیین پرسه زنی در استان یزد برگزار شد

no-thumbs

بر اساس یک سنت دیرینه آیین سنتی پرسه زنی در تاسوعای حسینی به نحو باشکوهی در یزد و برخی مناطق تابعه این استان برگزار شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) در قالب این آیین معنوی و در روز نهم ماه محرم دستجات عزادار با حضور در گلزارهای شهدا و قبور اموات یاد و خاطره آن ها را گرامی داشتند و بر مصائب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و بخصوص شهدای کربلا بر سر و سینه می زدند و عزاداری نمودند .

بر اساس رسم دیرینه انجام پرسه زنی در استان یزد هیات های سینه زن و زنجیر زن در صفوفی منظم در برخی از مناطق یاد و خاطره شهدای والا مقام انقلاب اسلامی و تمامی درگذشتگان را گرامی داشتند .
آیین مذهبی و کهن پرسه زنی سابقه ای طولانی داشته و هر سال که از محرم حسینی می گذرد روز به روز پرشور تر و باشکوه تر برگزار می شود .
در این میان حضور پرشور نوجوانان ، جوانان و زنان هم از دیگر نقاط قابل توجه آیین پرسه زنی تاسوعای حسینی در یزد است .
همچنین توزیع نذری به یاد اموات و گذشتگان بین شرکت کنندگان در آیین پرسه زنی و قرائت فاتحه برای شادی روح درگذشتگان صورت می گیرد .
در پایان این آیین ، پرسه زنان با حضور در مساجد و تکایای خود به عزاداری می پردازند و خود را برای حضور در مراسم های روز عاشورای اباعبدالله الحسین (ع) آماده می کنند.
در آیین پرسه زنی ، نوحه خوانان یاد اموات را با نام بردن از آنها در دستجات عزاداری گرامی می دارند .
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..