اصالت و ارادت رمز دلنشینی مراسم‌های عزاداری در یزد

no-thumbs

عزاداری‌های یزد در ایام ماه محرم به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا زبانزد خاص و عام است و حتی گردشگران خارجی نیز برای حضور در این مراسم اشتیاق وصف‌ناشدنی دارند و رمز این عزاداری‌ها، اصالت و ارادتی است که در عزاداری‌ها موج می‌زند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) یزد از سال‌ها پیش به عنوان حسینیه ایران معروف شده و مراسم روضه‌خوانی در آن منحصر به محرم و صفر نیست و در همه ایام سال، مراسم‌های روضه‌خوانی عزاداری برای اباعبدالله‌الحسین (ع) پا برجاست.

بسیاری از این مراسم به صورت دوره‌ای در منازل مردم یزد و بسیاری از آنها در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شود و مساجد و حسینیه‌های یزد تقریبا در همه ایام سال از رونق خوبی برخوردار هستند.

* اصالت و ارادت در عزاداری‌های یزد موج می‌زند

اما آنچه توانسته عزاداری‌های یزد را منحصر به فرد و برای همگان حتی گردشگران خارجی،‌ جالب توجه کند، اصالت و ارادت خاصی است که در عزاداری‌های یزد موج می‌زند.

خلوص نیتی که در مراسم‌های عزاداری یزد وجود دارد و آدابی که در این مراسم رعایت می‌شود، معمولا در کمتر نقطه‌ای از کشور مشاهده می‌شود و گرچه همه مردم ایران و شیعیان جهان، ارادتی ویژه به خاندان اهل بیت (ع) به ویژه شهدای کربلا دارند اما ارادت مردم یزد از نوعی دیگر است.

در یزد به راه افتادن دسته‌های هیئات مذهبی در خیابان‌ها چندان مرسوم نیست و به جز دو سه هیئت، بقیه هیئت‌ها، اغلب مراسم‌های خود را در داخل حسینیه‌ها انجام می‌دهند.

سینه‌زنی و نوحه‌خوانی‌های جمعی مهم‌ترین ویژگی عزاداری‌های یزد است و بسیاری از رسومی که البته به تازگی و طی یک یا دو دهه اخیر در هیئت‌ها باب شده، در یزد وجود ندارد.

در یزد هیئت‌های مذهبی در حسینیه‌ها و امامزاده‌ها به دید و بازدید می‌پردازند و طی برنامه‌ای از قبل تعیین شده و بسیار منظم، هر هیئت در طول یک شب از ایام دهه محرم، مهمان چند هیئت دیگر می‌شود و اعضای خود را با وسیله نقلیه به حسینیه یا امامزاده‌ای دیگر می‌برد و در آنجا عزاداری می‌کند.

به طور معمول، روزها قبل از فرا رسیدن ماه محرم، نوحه‌ها آماده می‌شود و توسط رئیس هیئت، تکثیر شده و در اختیار اعضای هیئت‌های مذهبی و مردم محله قرار می‌گیرد تا نوحه‌ها و قسمت‌هایی که لازم است،‌ همخوانی شود، توسط آنها حفظ شود و آنگاه در روزهای محرم به ویژه در تاسوعا و عاشورا، این نوحه‌ها به صورت جمعی خوانده می‌شود.

* نظم ویژه در هیئت‌های مذهبی یزد آنها را مورد تفقد رهبری قرار داد

اوج برنامه یک هیئت مذهبی در یزد، زمانی که هیئت قرار است در مسجد روضه محمدیه (حظیره)،‌ امامزاده سید جعفر (ع) و امامزاده جعفر (ع)، مراسم خود را به اجرا درآورد و آنگاه اوج نظم، انضباط و البته عشق و ارادت اعضای هیئت‌های مذهبی قابل مشاهده است.

همین نظم و ارادت و اخلاص و البته حفظ اصالت عزاداری که در یزد تقریبا تنها منحصر به سینه‌زنی و در روز عاشورا منحصر به نخل‌برداری است، سبب شد تا هیئت‌های مذهبی یزد مورد تفقد مقام معظم رهبری قرار گیرند.

سال گذشته که مراسم عزاداری هیئت باغ گندم یزد از شبکه‌های مختلف سیما به طور زنده و مستقیم پخش شد، رهبر معظم انقلاب در پیامی، نظم، انضباط و دقت در انتخاب اشعار و نوحه‌های این هیئت را مورد تفقد قرار دادند.

گرچه در این پیام نام هیئت باغ گندم یزد آمده بود اما مقام معظم رهبری، همه هیئت‌های عزاداری و نوع عزاداری‌های یزد را منحصر به فرد خواندند و این تفقد، افتخاری برای استان یزد شد و امسال نظم، هماهنگی و اصالت بیشتری در عزاداری‌ها مشاهده می‌شود.

* گفت‌وگو با مسئول هیئت تقدیر شده توسط مقام معظم رهبری

به بهانه همین تفقد، با مسئول هیئت فداییان ابوالفضل باغ گندم، همان هیئتی که سال گذشته مورد تفقد مقام معظم رهبری قرار گرفت، گفت‌وگویی توسط خبرنگار فارس انجام شده است.

اصغر دره‌شیری در پاسخ به تاثیری که تفقد مقام معظم رهبری بر این هیئت مذهبی گذاشته است، اظهار داشت: گرچه هر سال تلاش می‌شد برای انتخاب اشعار و مداحان دقت شود اما امسال دقت در انتخاب اشعار و مداحان بسیار ویژه بود و تمرکزی بسیار خوب بر این موضوع صورت گرفت.

وی افزود: دقت در انتخاب اشعار و مداح، نظم و انضباط، مواردی بود که مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته بود به همین دلیل امسال تلاش شد تا این نقاط بیشتر تقویت شوند و به یاری اباعبدالله‌الحسین (ع)، امسال برنامه‌های بسیار بهتری در هیئت فداییان ابوالفضل (ع) باغ گندم اجرا شد.

دره‌شیری ادامه داد: سال گذشته حدود هزار و ۲۰۰ نفر در این هیئت حضور پیدا می‌کردند اما آمار امسال هیئت به بیش از هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است و این اتفاق به برکت تفقد مقام معظم رهبری رخ داده است.

* تفقد رهبری را منحصر به باغ گندم نمی‌دانیم

مسئول هیئت فداییان ابوالفضل باغ گندم عنوان کرد: ما تفقد مقام معظم رهبری را منحصر به هیئت خود نمی‌دانیم و معتقدیم این تفقد نسبت به همه هیئت‌های مذهبی یزد بوده است و هیئت باغ گندم،‌ خود را جدا از محله می‌داند و این افتخار را برای کل عزاداری‌های استان یزد می‌داند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت هیئت باغ گندم و پیشینه آن بیان کرد: این هیئت از سال ۱۲۸۵ هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده است و از آن زمان تاکنون، عزاداری در این هیئت به طور مرتب انجام شده است.

هیئت باغ گندم در واقع یکی از هیئت‌های قدیمی یزد است که از دیرباز، عزاداری ایام محرم در این هیئت انجام شده و مردم محله، ارادتی خاص به این هیئت دارند و خود را مقید به انجام امور آن و شرکت منظم در عزاداری‌هایش می‌دانند و برخی نیز تعصب و عرق خاصی نسبت به این هیئت دارند.

هیئت فداییان ابوالفضل (ع) باغ گندم در خیابان سید گلسرخ، کوچه باغ گندم و در حسینیه باغ گندم فعالیت می‌کند و در دهه اول و دوم محرم هر روز و هر شب، عزاداری برگزار کرده و از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کند.

این هیئت صبح‌ها،‌ ظهرها و شب‌ها ضمن برپایی مراسم عزاداری و قرائت زیارت عاشورا،‌ سفره نذری امام حسین (ع) و یاران با وفایشان را هر روز به نام شهدای کربلا برپا می‌کنند.

این شرایط در اغلب هیئت‌های مذهبی یزد حاکم است و همدلی و همکاری و نظم و انضباط، نقطه قوت هیئت‌ها است و همین امر سبب شده عزاداری‌های یزد یک‌دست، منظم و باشکوه برگزار شود به نحوی که این نظم و انضباط، صدا و سیما در تمامی شبکه‌ها را به پخش زنده این عزاداری‌ها ترغیب کرده است زیرا تهیه‌کنندگان این برنامه‌ها یقین دارند در طول ضبط برنامه نظم و انضباط به طور کامل در عزاداری وجود خواهد داشت.

* فعالیت ۱۳۰۰ هیئت مذهبی در استان یزد

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: حدود هزار و ۳۰۰ هیئت مذهبی در استان یزد مجوز فعالیت دارند که تقریبا همه این هیئت‌ها به طور منسجم و برنامه‌ریزی واحد در طول سال به ویژه ایام عزاداری اهل بیت (ع) و ماه‌های محرم و صفر فعالیت می‌کنند.

حجت‌الاسلام علی کارگر خاطر نشان کرد: هزار و ۱۹۵ هیئت ثبت شده در اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد ویژه مردان و بقیه هیئت‌ها ویژه بانوان است.

وی با اشاره به برنامه‌های آموزشی برگزار شده توسط تبلیغات اسلامی استان یزد برای این هیئت‌ها عنوان کرد: هر سال قبل از فرا رسیدن ماه محرم، برای هیئت‌های مذهبی همایش‌هایی با حضور شاعران آیینی‌، مداحان و … برگزار می‌شود و پس از برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، یک گردهمایی بزرگ عاشوراییان با حضور همه هیئت‌های مذهبی برگزار می‌شود.

—————————-

گزارش از: مهدی جلیلیان

بخش نظردهی بسته شده است..