تجمع باشکوه هیئت‌های زنجیرزنی ابرکوه

no-thumbs

ثبت ملی یک آیین عزاداری در ابرکوه سبب شد تا زنجیرزنان حسینی که پیش از این هر یک در حسینیه‌های خود مراسم عزاداری را برگزار می‌کردند، اجتماعی پرشکوه در شهر داشته باشند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) در حالی یکی از بزرگترین اجتماعات زنجیرزنان ابرکوهی در یکی از خیابان‌های این شهر برگزار شد که روز گذشته، آیین زنجیرزنی این شهرستان به همراه دو آیین سنتی دیگر در ابرکوه در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

با ثبت این آیین علاوه بر اینکه تعداد آیین‌های ثبت شده سنتی عزاداری ابرکوه به چهار مورد رسید، شوری در عزاداران حسینی ایجاد شد که زنجیرزنان به جای گردهمایی در هیئت‌ها و حسینیه‌های خود، همگی در خیابان اصلی شهر گردهم آمدند و بزرگترین اجتماع زنجیرزنان حسینی را تشکیل داده و به عزاداری پرداختند.

بسیاری از آیین‌های عزاداری حسینی شهرستان ابرکوه در کشور منحصر به فرد است و نمونه آن در هیچ‌یک از شهرهای دیگر کشور برگزار نمی‌شود.

چهار آیین سنتی عزاداری ابرکوه به ثبت ملی رسید

ویژگی‌های منحصر به‌فرد عزاداری در ابرکوه، سبب که چند سال پیش، موسیقی سنتی عزاداری ابرکوه در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت برسد.

اما دیروز اعلام شد که سه آیین سنتی دیگر عزاداری ابرکوه نیز در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

مراسم آیینی جوش‌زنی (جوش دور)، مراسم آیینی شَدًه‌بندی و شَدًه‌گردانی، دو آیین از مراسم سنتی عزاداری ابرکوه هستند که در این فهرست جای گرفته‌اند.

مراسم دیگری که دیروز از ثبت آن خبر داده شد، آیین زنجیرزنی (جفتی)، ابرکوه بود که هر سال پررونق‌تر از گذشته به اجرا در می‌آید.

هیئت‌های عزاداری ابرکوه هر کدام هیئت زنجیرزنی مجزا دارند که در مقابل هیئت‌های عزاداری آن محله همراه با نوای موسیقی سنتی محرم ابرکوه که قبل از این به ثبت آثار معنوی رسیده است، حرکت می‌کنند.

حرکتی ارزشمند برای پاسداشت آیین‌های عزاداری سنتی

امروز و به مناسبت ثبت آیین زنجیرزنی(جفتی)، ابرکوه شاهد حرکتی ارزشمند در راستای تجمیع زنجیرزنان هیئت‌های مختلف در این شهر بود و زنجیرزنان هیئت‌های عزاداری ابرکوه با حرکت از میدان جانبازان به سمت میدان امام حسین(ع)، شکوه و عظمت این سبک از عزاداری را بیش از پیش به نمایش گذاشتند.

امروز مداحان دسته‌های زنجیرزن که اغلب آنها از پیرغلامان حسینی هستند با ناله‌های حزین، زنجیرها را بر پشت عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) نشاندند.

آنان با نوایی که اشک را بر گونه‌ها می‌نشاند، می‌خوانند و زنجیرزنان پاسخ می‌دادند؛

غریبانه چرا جان می‌سپاری/ بمیرم من، مگر مادر نداری

حسینم واحسینم واحسینم/ شهیدم واشهیدم وای شهیدا

شهید کربلا منزل مبارک/ به هر شام و مصاح منزل مبارک

تو بودی وارث ملک سلیمان/ چرا انگشت و انگشتر نداری

به کهنه پیرهن کردی قناعت/ چرا آن کهنه را در برنداری

دیگر مداح حسینی در این جمع باشکوه و به دنبال مداح دیگر واویلا سر دادند؛ مظلوم حسینم/ محروم حسینم

عطشان حسینم/ محروم حسینم

بی‌کس حسینم/ بی‌سر حسینم

مادر نبودی/ بینی چه‌ها شد

دست عباسم/ از تن جدا شد

دیده‌ها امروز تجمع عزاداران حسینی را که با شکوه‌تر از گذشته، این آیین سنتی بی‌نظیر در کشور را پاس می‌دارند، غم‌انگیز و اشکبار، همراهی کردند.

ابرکوه دیار آیین‌های سنتی عزاداری

شهرستان ابرکوه به دلیل اجرای آیین‌های سنتی عزاداری حسینی در اقصی نقاط خود معروف است و همین امر سبب شده علاوه بر اینکه ابرکوهی‌های دیگر نقاط کشور در این ایام خود را به زادگاه خود می‌رسانند، شاهد حضور هزاران نفر از هموطنان دیگر برای شرکت در این مراسم باشیم.

اکنون و با ثبت برخی از این مراسم در فهرست آثار معنوی و ملی، دیگر برای مردم ابرکوه نیز توجه به این آیین‌ها معنای دیگری پیدا کرده است.

نماینده هیئت‌های مذهبی ابرکوه، در مراسم رونمایی از آیین‌های به ثبت رسیده نیز بر این امر تاکید که این ثبت ملی، شور و اشتیاق مردم ابرکوه برای برپایی این آیین‌ها را افزون خواهد کرد.

حبیب روحی‌پناه از مردم و مسئولان خواست تا برای احیا و پاسداشت برخی از مراسم سنتی ابرکوه که در حال کمرنگ شدن است، تلاش کنند.

منبع: مهر

بخش نظردهی بسته شده است..