شور حسینی رادر یزد ببینید:

نذر قیمه یزدی به همراه نخل گردانی

تاسوعا و عاشورای هر سال گردشگران بسیاری به چند شهر مهم در ایران می‌روند تا مهمان شور آئینی عزاداری دلدادگان حسینی در دهه اول محرم باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از تابناک یزد،اگر به استان یزد نگاهی انداخته شود، در هر کوچه و برزن و هر خانه ای از محالس عزاداری کوچک خانگی گرفته تا مراسم عزاداری مکان های تاریخی معروف مانند میدان امیر چخماق یزد این مراسم برگزار می شود.

مهمترین مراسم یزدی ها، نخل گردانی آنهاست. با همان نخل قدیمی چوبی که البته کهنسال ترین آن در حسینیه امیرچخماق قرار دارد و در این روز تنها میتواند دور میدان را بچرخد. آن هم روی دستان یزدی ها. مراسم نخل گردانی در بسیاری از شهرها رواج دارد. مانند شاهرود، شهرضا.

اردکان و گردش نخل های تفت در بافت های تاریخی این شهرها نیز به نوبه خود دیدنی است.

آنها شیرینی های خود را که معمولا خاص یزد است، با روبان های مشکی تزئین و در کوچه و خیابانها پخش می کنند. قیمه یزدی پای همیشگی سفره های نذری آنهاست.

همراه با گوشتهای قربانی شده توسط صاحبان هیات های عزاداری و یا آنها که نذری دارند. بیشتر این غذاها را پیرغلامان حسینیبه ها می پزند.

سقای آب برای همه یزدی ها محترم است. یزدی ها به واسطه قرار گرفتن در کویر و مناطق خشک قدر آب را می دانند و لب تشنه را درک می کنند آنها در بیشتر دسته های عزاداری خود سقا دارند.

بخش نظردهی بسته شده است..