تلاش برای ایجاد تورهای مذهبی:

لزوم معرفی ظرفیت‌ گردشگری مذهبی یزد

گردشگری مذهبی با توجه به آداب و رسوم و آیین‌های متنوع نقاط مختلف استان از صنایع مغفول مانده در حوزه گردشگری محسوب می‌شود اما مسئولان استان در تلاش هستند با ایجاد کمیته گردشگری مذهبی این خلأ را جبران کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری،جذابیت‌های آیینی مردم شهرها و روستاهای مختلف استان، فرصت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی را با توجیه اقتصادی و با هدف ترویج فرهنگ اسلامی مردم استان و مقابله با موج اسلام‌هراسی در دنیا فراهم کرده است.
وجود هیات‌های عزاداری، مساجد و حسینیه‌های قدیمی و تاریخی، برگزاری آیین‌های عزاداری به‌ویژه در ماه‌های محرم و صفر و شاخص‌ترین آیین استان که مراسم نخل‌برداری است، فرصت خوبی برای رونق گردشگری مذهبی ایجاد کرده اما کمتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آیین‌ها و رسوم مردم استان در مناسبت‌های مذهبی را یکی از جاذبه‌های قوی برای تقویت گردشگری مذهبی دانست و از تشکیل کمیته گردشگری مذهبی برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها خبر داد.
«سیدمصطفی فاطمی» افزود: بسیاری از آیین‌های عزاداری مردم استان به ویژه در ایام عزاداری امام حسین(ع) در ماه‌های محرم و صفر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که این وضعیت، نشان‌دهنده خاص بودن و اهمیت این مراسم در کشور است.
وی وجود آستان مقدس امامزادگان(ع)، مساجد، تکایا، حسینیه‌ها، آداب و رسوم مذهبی و قرار گرفتن استان در مسیر جاده ولایت را از ظرفیت‌های مذهبی استان برای رونق گردشگری عنوان کرد.
این مسئول اظهار کرد: برای معرفی این جاذبه‌ها و رونق گردشگری، ایجاد تورهای مذهبی با همکاری دفاتر خدمات شهر و راهنمایان گردشگری در استان دنبال شده است.
فاطمی با اشاره به اهمیت برپایی تور برای این جاذبه‌ها، گفت: متاسفانه این ظرفیت‌های مذهبی تاکنون به خوبی به گردشگران علاقه‌مند معرفی نشده است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از برگزاری تورهای آشناسازی راهنمایان گردشگری و تشکل‌های فعال در حوزه گردشگری از جمله دفاتر خدمات سفر از همه استان‌های کشور برای آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری مذهبی استان خبر داد.
وی از دیگر اقدامات انجام شده برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری مذهبی استان به مستندسازی و تصویربرداری از این جاذبه‌ها و استقبال گردشگران خارجی برای حضور در این اماکن و مراسم اشاره کرد.
فاطمی همچنین با اشاره به تلاش انجام شده برای رونق گردشگری مذهبی استان بر پایه ظرفیت‌های مذهبی افزود: قطعا هیچ‌یک از استان‌های کشور به اندازه استان یزد برای گردشگران مذهبی جذابیت‌های آیینی نخواهد داشت.

اهمیت ترویج فرهنگ عاشورایی در دنیا
مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران هم معتقد است که تلاش‌های صورت گرفته برای معرفی جاذبه‌های مذهبی استان به گردشگران داخلی و خارجی، کافی نیست.
«سیدحسن حسینی» افزود: اهمیت تقویت گردشگری مذهبی با توجه به تلاش‌های بین‌المللی برای اسلام هراسی و از سوی دیگر افزایش گرایش به اسلام، بسیار حائز اهمیت است.
وی با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ عاشورا با معرفی آیین‌های عزاداری مردم استان به گردشگران داخلی و خارجی افزود: دبیرخانه حسینیه ایران با برگزاری مراسم متنوع در مناسبت‌های ملی و مذهبی در این زمینه اقدام کرده است اما تقویت این فعالیت‌ها، به همکاری دستگاه‌های استان نیاز دارد.
حسینی با اشاره به حضور سالیانه ۱۰۰ نفر از گردشگران خارجی در مراسم آیینی تاسوعا و عاشورای حسینی در یزد، گفت: این گردشگران در قالب تورهای گردشگری در مراسم روضه‌خوانی، سینه‌زنی، پخت آش نذری و نخل‌برداری در نقاط مختلف استان شرکت می‌کنند.
وی پیش‌بینی کرد که با توجه به افزایش بازدید گردشگران خارجی از ظرفیت‌های گردشگری استان، روزهای تاسوعا و عاشورای امسال شاهد افزایش آمار گردشگران تورهای مذهبی به ۲۰۰‌نفر باشیم.
مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد، حسینیه ایران، از حضور روحانیون و مشاوران مسلط به زبان انگلیسی در کنار گردشگران خارجی تورهای مذهبی برای پاسخگویی به سوالات آنها خبر داد و افزود: نظرات این گردشگران به صورت مکتوب و مستند جمع‌آوری می‌شود.
وی با اشاره به رضایت گردشگران خارجی از حضور در مراسم عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی ادامه داد: این اطلاع‌رسانی و شفاف سازی برای نمایش چهره واقعی اسلام، ضروری است.
حسینی بر ضرورت تداوم برگزاری تورهای مذهبی در مناسبت‌های ملی و مذهبی اعم از جشن‌ها و عزاداری‌ها با حمایت دستگاه‌های فرهنگی استان تاکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم که فرهنگ اسلام واقعی و تشیع در اشکال مختلف جشن‌ها و سوگواره‌ها به دنیا معرفی شود.

مکث
برگزاری تورهای تخصصی گردشگری مذهبی
مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد، حسینیه ایران» بر ضرورت تعریف تورهای تخصصی گردشگری مذهبی از جمله تور تاسوعا و عاشورا، تور مناره‌ها و مساجد و تور تکایا و حسینیه‌ها تاکید کرد. «سیدحسن حسینی» افزود: در کنار معرفی این جاذبه‌ها باید فلسفه آیین‌های مذهبی هم برای گردشگران تبیین شود تا گردشگران خارجی با اهمیت برگزاری این مراسم و تاثیر آن بر زندگی مردم استان آشنا شوند.  وی ادامه داد: ترویج این ظرفیت‌ها به روش چهره‌به‌چهره رونق این صنعت را در استان به دنبال خواهد داشت و این نوع گردشگری می‌تواند در تمام فصول سال در استان رونق یابد. حسینی ادامه داد: تحقق واقعی عنوان حسینیه ایران برای شهر یزد باید با تعامل دستگاه‌های فرهنگی استان دنبال شود نه این‌که این عنوان تنها در حد شعار باقی بماند.

بخش نظردهی بسته شده است..