هزینه‌های بالا برای کشتار اندک:

دیدگاه‌های سنتی، کشتارگاه صنعتی یزد را سربرید

نزدیک به یک دهه از فعالیت تنها کشتارگاه صنعتی استان می‌گذرد و این واحد که هرگز نتوانست در برابر کشتارهای سنتی، قد علم کند، این روزها در حال واگذاری از سوی شهرداری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری،نصب بنر واگذاری کشتارگاه صنعتی یزد در شهر ازسوی شهرداری و در شرایطی که متقاضیان در تلاش برای دریافت مجوز برای ساخت کشتارگاه‌های صنعتی جدید در شهرهای مختلف استان هستند، سوال برانگیز است؛ چرا که کشتارگاه صنعتی شهر یزد ظرفیت تامین تمام گوشت مورد نیاز استان را دارد، اما هرگز در این ظرفیت کشتار نکرده است.
مسئولان شهرداری بارها و بارها اعلام کردند تا زمانی که مسئولان استان برای تعطیل کردن کشتارگاه‌های سنتی تلاش نکنند قطعا ظرفیت‌ کشتارگاه صنعتی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد اما گویا گوش هیچ کس به این حرف‌ها بدهکار نبوده و نیست. شهرداری در نهایت با توجه به فشارهای بانک پرداخت‌کننده تسهیلات برای ساخت کشتارگاه، چوب حراج به این واحد مکانیزه و صنعتی زده تا شاید از محل فروش آن، بدهی بانک تسویه شود. در طول این مدت هیچ تلاشی برای بازپرداخت اقساط وام صورت نگرفته و تسهیلات ۲/۴‌میلیارد تومانی با بهره و دیرکرد تسهیلات اکنون به ۱۲‌میلیارد تومان رسیده و بانک عامل، شهرداری یزد را تهدید کرده است که اگر تسهیلات بازپرداخت نشود، کشتارگاه را خواهد فروخت. حرف و حدیث‌های زیادی درباره دلایل موفق نبودن کشتارگاه صنعتی یزد مطرح است که از جمله آن جانمایی نادرست، مدیریت ضعیف شهرداری، صنعتی نبودن مراحل کشتار و… است.

عمل نکردن دولت به تعهدها
اما شهردار یزد اصلی‌ترین دلیل موفق نبودن این کشتارگاه صنعتی را عمل نکردن دولت به تعهداتش برای تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی عنوان می‌کند و می‌افزاید: شهرداری سرمایه‌گذاری برای ساخت کشتارگاه را متعهد شد و به تعهدات خود هم عمل کرد.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» می‌گوید: کار ساخت این کشتارگاه در سال ۸۴ با پرداخت تسهیلات دولتی و مشارکت شرکت پشتیبانی امور دام، اتحادیه صنف قصابان، شهرداری و سازمان همیاری شهرداری‌ها، ‌آغاز شد. وی ادامه می‌دهد: الزامات قصاب‌ها به رعایت شرایط کشتار در کشتارگاه صنعتی از جمله کشتار از سوی سلاخ و نگهداری ۲۴ ساعته گوشت در سیستم پیش‌سرد و از همه مهم‌تر طی مسافت ۴۵ کیلومتر از مرکز شهر به محل کشتارگاه موجب شد که استقبال از کشتارگاه صنعتی رفته رفته کاهش یابد. این مسئول می‌افزاید: به این ترتیب بخش عمده‌ای از کشتار شهر یزد با تعطیل شدن کشتارگاه سنتی مرکز استان به کشتارگاه سنتی مهریز سوق داده شد، چراکه فاصله این کشتارگاه تا مرکز استان به مراتب کمتر از فاصله شهر یزد تا کشتارگاه صنعتی است.
وی با تاکید بر جانمایی نادرست محل ساخت کشتارگاه از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان، می‌گوید: به این ترتیب تنها کشتارگاه سنتی که در استان تعطیل شد کشتارگاه تفت بود که البته دام‌های این شهرستان در حال حاضر به صورت زیرزمینی در باغ‌ها کشتار می‌شوند.
شهردار یزد با اشاره به ورود ناموفق سازمان دامپزشکی استان برای برخورد با کشتارگاه‌های سنتی طی ۲تا‌3‌مرحله، می‌افزاید: کشتارهای سنتی دام، کشتارگاه صنعتی یزد را بیش از پیش از رونق انداخت و از بازدهی آن کاست. وی تاکید می‌کند: دولت برای این‌که عمل نکردن به تعهدات نمود نیابد و خود را تبرئه کند، مدیریت شهرداری کشتارگاه را زیر سوال می‌برد؛ در حالی که کشتارگاه‌های سنتی، عامل اصلی ناموفقیت کشتارگاه صنعتی استان است. عظیمی‌زاده با بیان این‌که کشتارگاه صنعتی استان توان رقابت با واحدهای سنتی را ندارد، می‌گوید: این در حالی است که شاهد صدور مجوزهای جدید برای ساخت کشتارگاه‌های جدید صنعتی در استان هستیم و کشتارگاه‌های سنتی میبد و اردکان نیز نیمه صنعتی شده است. وی تاکید می‌کند: به این ترتیب کشتارگاه صنعتی استان در آستانه تعطیلی است؛ چرا که شهرداری توان پرداخت هزینه‌های سنگین و همچنین بازپرداخت تسهیلات را ندارد.

ناتوانی شهرداری یزد در بازپرداخت تسهیلات
معاون اداری مالی شهرداری یزد درباره دلایل برگزاری مزایده برای واگذاری تنها کشتارگاه صنعتی استان می‌گوید: حمایت نکردن از این کشتارگاه صنعتی و تعطیل نکردن کشتارگاه‌های سنتی، عامل اصلی تصمیم شهرداری برای واگذاری این کشتارگاه است.
«سیدعلی مشتاقیون» می‌افزاید: تسهیلات دولتی که برای ساخت این کشتارگاه دریافت شده، هنوز بازپرداخت نشده و در حال حاضر شهرداری به شدت از سوی بانک عامل تحت فشار است و مصوبات سفرهای اول و دوم هیات دولت قبل مبنی بر بخشودگی جرایم و دیرکرد این تسهیلات نیز اجرا نشده است.
وی ادامه می‌دهد: این کشتارگاه از مصوبات دولت هشتم در سال۸۴ بود که برای تامین بهداشت گوشت قرمز و عرضه گوشت بهداشتی بین مردم در دستور کار دولت قرار گرفت و مشمول دریافت تسهیلات دولتی شد.
این مسئول هم مکان‌یابی نادرست این کشتارگاه را تایید می‌کند و می‌گوید: مقاومت قصاب‌ها و اصرار آنها به کشتارگاهی سنتی، در شرایطی که کشتار صنعتی بدون حضور قصاب و بر اساس خط کشتار مشخص، انجام می‌شود، مزید بر ناموفق بودن این کشتارگاه شد. مشتاقیون می‌افزاید: یکی از دلایل همراهی نکردن قصاب‌ها، تمایل آنها به عرضه گوشت بعد از کشتار در قصابی‌ها بود؛ در حالی که بر اساس سیستم صنعتی کشتار، گوشت باید یک روز بعد از کشتار در سیستم پیش‌سرد نگهداری شود. وی با اشاره به مزایای نگهداری از گوشت در سیستم پیش‌سرد می‌گوید: از بین رفتن ویروس‌ها و میکروب‌های حامل بیماری به ویژه بیماری تب کریمه کنگو و همچنین بالا رفتن ارزش غذایی گوشت مزیت‌هایی بود که هرگز به چشم مردم و قصابان نیامده است.

معاون اداری- مالی شهرداری یزد با اشاره به ملاحظات سیاسی و اجتماعی مسئولان استان برای تعطیل کردن کشتارگاه‌های سنتی، تاکید می‌کند: شهرداری از حمایت‌های مکرر مالی از کشتارگاه برای رونق آن خسته شده و توان پرداخت هزینه‌های سنگین نگهداری این کشتارگاه را ندارد. وی با اشاره به هزینه‌های سنگین فعالیت سردخانه کشتارگاه برای فعال کردن سیستم پیش‌سرد می‌افزاید: زمانی که کشتار کم است، روشن نگه داشتن سردخانه دیگر مقرون به صرفه نیست.
مشتاقیون انتقادات کارشناسان بهداشت را نسبت به عملکرد این کشتارگاه صنعتی در شرایطی که کشتارگاه‌های سنتی در غیربهداشتی‌ترین شرایط دام را کشتار می‌کنند برنمی‌تابد و می‌افزاید: ظرفیت کشتارگاه صنعتی یزد در هر شیفت کاری، کشتار هزار راس دام است؛ یعنی این کشتارگاه در ۳ شیفت کاری می‌تواند ۳هزار راس دام کشتار کند. وی با اشاره به کشتار روزانه ۵۰۰ راس دام در این کشتارگاه می‌گوید: در این شرایط مسئولان استان مدعی هستند که به همه درخواست‌ها برای ساخت کشتارگاه صنعتی پاسخ مثبت خواهند داد و سرانجام کشتارگاه‌های استان نیز به سرانجام صنعت کاشی و سرامیک تبدیل خواهد شد.
معاون اداری- مالی شهرداری یزد مصرف گوشت استان را روزانه ۲۵۰۰ راس دام اعلام می‌کند و می‌افزاید: اگر کشتارگاه صنعتی استان حمایت شود، نه تنها گوشت مورد نیاز استان بلکه استان‌های همجوار را نیز تامین می‌کند، اما متاسفانه این اتفاق هرگز رخ نداده است.

بخش نظردهی بسته شده است..