اجرای طرح ارتقای بهداشت دندان دانش‌آموزی استان یزد:

دانش‌‌آموزان یزدی به‌طور متوسط ۴دندان پوسیده دارند/ نامطلوب بودن بهداشت دندان دانش‌آموزان استان یزد

پوسیده بودن 4 دندان هر دانش‌آموز یزدی به طور متوسط، مسئولان را به فکر اجرای طرح ارتقای بهداشت دندان دانش‌آموزی انداخته و قرار است با معاینات مکرر و ارائه آموزش‌های لازم، شاهد ارتقای سلامت دندان دانش‌آموزان استان باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)   به نقل از همشهری متوسط پوسیدگی دندان دانش‌آموزان در کشور ۲ تا ۳ دندان برای هر دانش‌آموز است، اما این میزان در استان یزد تا ۴ دندان نیز افزایش یافته و رسیدگی به ارتقای بهداشتی دندان دانش‌آموزان را ضروری کرده است.

اجرای طرح ارتقای بهداشت دندان دانش‌آموزی استان
مسئول سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد درباره اجرای طرح ارتقای بهداشت دندان دانش‌آموزان در مدارس استان می‌گوید: این طرح با توجه به تفاهم‌نامه وزارت بهداشت با وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود. «حسن فتوحی» می‌افزاید: در این طرح، تعهدات مستقل و مشترکی به عهده این وزارتخانه‌ها نهاده شده تا با اجرای آن، میزان پوسیدگی دندان در بین دانش‌آموزان کشور کاهش یابد.
وی ادامه می‌دهد: از جمله اقدامات مشترک این طرح اجرای طرح وارنیش فلوراید در ۲ مقطع زمانی برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی است و در صورتی که این طرح به صورت مطلوب اجرا شود، ۲۰ تا ۴۰‌درصد از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری می‌کند. این مسئول اضافه می‌کند: اجرای این طرح از اردیبهشت‌ماه امسال در استان آغاز شد و تقریبا تا پایان شهریور ماه ۶۰ هزار دانش‌آموز، مشمول اجرای طرح وارنیش فلوراید شدند. فتوحی در پاسخ به چگونگی ارائه خدمات به دانش‌آموزان در ایام تعطیلی مدارس نیز می‌گوید: قبل از تعطیلی مدارس، زمان مراجعه به دانش آموزان اعلام شد و در حالی که انتظار داشتیم ۸۰ درصد دانش‌آموزان در طرح شرکت کنند اما مشارکت در نهایت به ۶۰ درصد رسید. وی از تحت پوشش قرارگرفتن دانش‌آموزانی که در این بازه زمانی مشمول اجرای طرح وارنیش فلوراید نشده‌اند، خبر می‌دهد و می‌افزاید: مرحله دوم این طرح نیز از آبان‌ماه آغاز می‌شود.

نحوه اجرای طرح
مسئول سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد درباره نحوه اجرای طرح نیز گفت: دانش‌آموزان نزدیک به مراکز بهداشتی با مراجعه به این مراکز تحت معاینه و پایش قرار گرفتند. به گفته وی، برای پوشش دانش‌آموزان مناطق دوردست استان به ویژه روستاها، یونیت‌های سیار در مدارس مستقر شدند تا طرح به نحو مطلوب و با پوشش حداکثری در استان اجرا شود.
فتوحی ادامه می‌دهد: برای اجرای این طرح، کمبودی در استان احساس نمی‌شود؛ اما برای اجرای کامل طرح که شامل مراحل درمانی و ترمیم است باید از بخش خصوصی استفاده شود.  وی با تاکید بر اجرای رایگان این طرح در مدارس استان اعلام کرد: اقدامات درمانی و ترمیمی دندان دانش‌آموزان استان با حداقل هزینه در مراکز درمانی دنبال می‌شود.

لزوم ترمیم دندان‌های پوسیده
مسئول سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان این‌که همه دانش‌آموزان استان در اولین سال اجرا مشمول اجرای این طرح شده‌اند، می‌گوید: این طرح قرار است به مدت ۲ تا ۳ سال برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی اجرا شود. وی با بیان این‌که هر دانش‌آموز یزدی حداقل ۴ دندان پوسیده دارد، می‌افزاید: در کنار توجه به اجرای طرح وارنیش فلوراید، ترمیم دندان‌های پوسیده نیز مورد توجه این طرح است.

نامطلوب بودن بهداشت دندان دانش‌آموزان استان
رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان از اجرای طرح ارتقای بهداشت دندان دانش‌آموزی در استان با هدف کاهش پوسیدگی دندان  دانش‌آموزان خبر می‌دهد. «عباسعلی ایمانی» می‌افزاید: به طور متوسط بین ۲ تا ۳ دندان دانش‌آموزان کشور پوسیده است و این وضعیت در استان هم صدق می‌کند و امیدواریم با اجرای این طرح، شاهد بهبود بهداشت دندان دانش‌آموزان استان باشیم. وی ادامه می‌دهد: در این طرح پایگاه‌های ثابت و سیار دندانپزشکی در استان ایجاد شده و تعدادی یونیت سیار نیز در مدارس مستقر شده‌اند و بعد از معاینه و ارائه آموزش‌های لازم، طرح فارنیش فلوراید با هدف کاهش پوسیدگی دندان‌ها در مدارس اجرا می‌شود. این مسئول می‌گوید: در شرایطی که دانش‌آموزان امکان حضور در مراکز بهداشتی برای معاینه و درمان پیدا نکنند، یونیت‌های سیار در مدارس مستقر می‌شود و اقدامات لازم شامل معاینه، مشاوره و درمان برای دانش‌آموزان انجام می‌شود.

وضعیت نامطلوب بهداشت دندان دانش‌آموزان یزدی
بر اساس آمارهای کشوری، هر دانش‌آموز ۲ تا ۳ دندان پوسیده دارد اما آمار ۴ دندان پوسیده برای دانش‌آموزان یزدی نشان از وضعیت نامطلوب بهداشت دندان دانش‌آموزان استان دارد. اجرای طرح ارتقای بهداشت دندان دانش‌آموزان با هدف کاهش پوسیدگی دندان، ترمیم دندان‌های پوسیده و فرهنگ‌سازی برای ارتقای بهداشت دندان در مدارس مقطع ابتدایی دنبال شده است. ارائه آموزش در مقطع ابتدایی برای نهادینه کردن اهمیت بهداشت دهان و دندان مهم‌ترین راهکار مسئولان استان برای کاهش پوسیدگی دندان دانش‌آموزان یزدی است.

بخش نظردهی بسته شده است..