تلاش برای ارائه آموزش‌های شهروندی در یزد

no-thumbs

بالا بودن هزینه ارائه خدمات شهری به شهروندان یزدی، توجه معاونت خدمات شهری را به ارتقای فرهنگ شهروندی سوق داده و قرار است طرح «چهره به چهره» برای آشنایی شهروندان با مفاهیم فرهنگ شهروندی در یزد اجرا شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) بسیاری از شهروندان انتظار دارند که مدیران شهری خدمات مورد نیاز از جمله جمع‌آوری زباله، نظافت معابر و… را بر اساس نیاز مردم ارائه کنند اما مسئولان شهرداری هم در مقابل، انتظار دارند که شهروندان بر اساس برنامه زمان‌بندی، شهرداری را برای کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا و ارائه هر چه بهتر این خدمات یاری کنند.
به طور قطع، ارتقای فرهنگ شهروندی و ارائه آموزش‌های لازم به شهروندان برای همکاری هر چه بیشتر با شهرداری، منجر به برآورده شدن همه این توقعات و رضایت شهروندان و شهرداری خواهد شد.

تدوین سند آموزش شهروندی
معاون خدمات شهری شهردار یزد از تدوین سند آموزش شهروندی از طریق تعامل شهرداری با مراکز دانشگاهی و تخصصی خبر می‌دهد و می‌افزاید: یکی از کارهایی که در این چندسال مغفول مانده، بی‌توجهی به آموزش‌های عمومی ‌شهروندان در حوزه خدمات شهری به ویژه مدیریت پسماند است.
«جعفر امین‌مقدم» با اشاره به اهمیت مشارکت شهروندان برای کاهش تولید زباله و اجرای طرح تفکیک از مبدا تاکید می‌کند: متاسفانه شهروندان به اهمیت کاهش تولید زباله‌، واقف نیستند و از این رو برنامه‌های آموزشی برای جلب همکاری شهروندان برای این مهم و همچنین اجرای طرح تفکیک زباله‌، در دستور کار معاونت خدمات شهری شهرداری قرار دارد.
وی از تدوین سند آموزش شهروندی با همکاری اساتید دانشگاه و متخصصان جامعه‌شناسی و رواشناسی، هنر و معماری، سلامت و ارتباطات خبر می‌دهد و اظهار امیدواری می‌کند که این سند بتواند نقشه راهی برای ارائه خدمات شهری باشد.
این مسئول یکی از الزامات به کارگیری آموزش‌های شهروندی را مدیریت پسماندها و مشارکت مردم برای کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا اعلام می‌کند و می‌افزاید: تدوین سند آموزش شهروندی برای تفکیک از مبدا در کنار تقویت زیرساخت‌های جمع‌آوری زباله‌های خشک شهروندان شامل ایستگاه‌های ثابت از مهم‌ترین راهکارها برای مدیریت پسماند است.

نقش شهروندان در ارتقای خدمات شهری
معاون شهردار با اشاره به هزینه بالای جمع‌آوری زباله شهروندان یزدی، مشارکت مردم در اجرای صحیح جمع‌آوری زباله‌ها و همکاری برای تفکیک زباله‌‌های خشک و تر را برای موفقیت معاونت خدمات شهری شهرداری برای ارائه خدمات، لازم و ضروری می‌داند.
وی با تاکید بر نقش شهروندان در پاکیزگی و نظافت شهر، می‌گوید: اگر شهروندان بخواهند خدمات شهری جمع‌آوری زباله به خوبی ارائه شود، باید همکاری لازم را برای کاهش تولید زباله، تفکیک از مبدا و توجه به برنامه‌ زمان‌بندی جمع‌آوری زباله انجام دهند.
امین‌مقدم می‌افزاید: شهروندان باید از اهمیت کاهش تولید زباله در ارائه خدمات‌شهری مطلع شوند؛ چرا که این مهم، یکی از مباحث علمی روز دنیا است، در حالی که هر شهروند یزدی روزانه نیم کیلوگرم زباله تولید می‌کند.
وی با اشاره به اهمیت فرهنگسازی برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا می‌گوید: طرح آموزش چهره به چهره شهروندان برای آشنایی با مفاهیم فرهنگ شهروندی از جمله تفکیک زباله با همکاری جهاددانشگاهی استان در شهر یزد اجرا می‌شود.
این مسئول با تاکید بر این‌که ارتقای فرهنگ شهروندی فرآیندی تدریجی است، ادامه می‌دهد: شهروندان باید با نقش خود در حفاظت از محیط زیست با مدیریت مناسب تولید و دفع پسماند، آشنا شوند.

تلاش برای ایجاد درک صحیح مردم از خدمات شهری
امین مقدم ادامه می‌دهد: آشنایی با توسعه پایدار یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که باید در قالب آموزش‌های شهروندی به مردم یزد ارائه شود و با درک این مفاهیم بی‌گمان شاهد افزایش مشارکت مردم در دریافت صحیح خدمات شهری خواهیم بود.
وی اهمیت ارائه آموزش‌های فرهنگ شهروندی به صورت علمی و هدفمند را متذکر می‌شود و می‌افزاید: قطعا نمی‌توان به یک باره رفتارهای شهروندی را تغییر داد اما آموزش می‌تواند روند تغییر رفتارهای شهروندی را تسریع و تصحیح کند.
معاون خدمات شهری شهردار یکی از اولویت‌های آموزش شهروندی به شهروندان را تلاش برای تفکیک پسماندها و جلوگیری از دفن غیراصولی زباله‌های غیرقابل بازیافت عنوان می‌کند و می‌افزاید: نتیجه این تلاش حفاظت از محیط زیست و منابع خاک است.
وی می‌افزاید: برخی از زباله‌ها که در کنار مواد آلی در دل خاک دفن می‌شوند، هزاران سال در طبیعت باقی می‌مانند؛ از این رو یکی از رویکردهای اصلی آموزش شهروندان یزدی آشنایی با اهمیت تفکیک زباله‌ها از مبدا و نقش آن در حفاظت از محیط زیست است.
امین‌مقدم طرح چهره به چهره آموزش شهروندی تفکیک زباله از مبدا را یک طرح آموزشی و پژوهشی معرفی و اظهار امیدواری می‌کند با همکاری شهروندان، شاهد ارائه آموزش‌های شهروندی در دیگر حوزه‌های خدمات شهری شهرداری باشیم.

ارتقای زیبایی و آبادانی شهر با کاهش تولید زباله
معاون خدمات شهری شهردار یزد می‌گوید: تلاش مردم برای کاهش زباله قطعا هزینه زیادی را که صرف جمع‌آوری زباله شهروندان می‌شود به سمت زیباسازی و عمران شهر سوق خواهد داد. «جعفر امین‌مقدم» می‌گوید: مشارکت مردم در تفکیک از مبدا زباله‌ها نیز در کنار ایجاد ارزش افزوده از زباله‌ها، حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی‌های محیطی را به همراه خواهد داشت.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..