یک مقام مسئول مطرح کرد:

تغییر مکان موزه منطقه ای کویر از حاشیه شهر به قلب بافت تاریخی یزد

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: عملیات مرمت و بازسازی خانه تاریخی صدرالعلماء واقع در بافت تاریخی یزد با کاربری موزه منطقه ای کویر آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) محسن ذاکری نیا افزود : بر اساس تعاریف سازمان میراث فرهنگی ، موزه منطقه ای به موزه ای گفته می شود که از نظر محتوا و مخاطب فراتر از مرزهای استانی بوده و یک منطقه فرهنگی به لحاظ مردم شناسی، باستان شناسی و هنر را در بر می گیرد.
وی اظهار کرد : این موزه ها به معرفی مردم شناسی و باستان شناسی، تاریخ شهر، فرهنگ و تمدن از نظر مادی و معنوی در منطقه می پردازد.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد اضافه کرد: به باور کارشناسان ، موزه ها باید در درون یا نزدیک به بافت های تاریخی ساخته شوند تا گردشگران در کنار بازدید از بافت و خانه ها و بناهای تاریخی از نزدیک مجموعه اشیای تاریخی مرتبط را نیز ببینند.
ذاکری نیا خاطرنشان کرد: در گذشته یک محل صنعتی و غیرمرتبط با بافت تاریخی برای ساخت این موزه در نظر گرفته شده بود که با توجه به مشکلات خاصی که شهرهای صنعتی به لحاظ آلاینده های صوتی و غیره دارند به نظر رسید اجرای طرح در این مکان، موزه منطقه ای یزد را به موزه ای کم بازدید و منزوی تبدیل خواهد کرد.
به گفته این مسئول، باتوجه به بازدید معاونت میراث فرهنگی سازمان کشور و قول کمک برای تخصیص اعتبار مورد نیاز برای مرمت، تجهیز و راه اندازی موزه و همچنین پس از برگزاری جلسات متعدد و همفکری با کارشناسان و صاحب نظران در این حوزه قرار شد محل موزه منطقه ای تغییر یابد و این موزه در قلب بافت تاریخی یزد راه اندازی شود.
وی تصریح کرد: بر اساس پیگیری انجام شده و همکاری حجت الاسلام والمسلمین محمد صدوقی به عنوان مدیر بنیاد فرهنگی صدوق در صورتجلسه ای خانه تاریخی صدرالعلما در اختیار سازمان میراث فرهنگی برای کاربری موزه قرار گرفت .
ذاکری نیا گفت: قرار است موزه در قالب هیأت امنایی متشکل از استاندار، حجت الاسلام والمسلمین محمد صدوقی مدیر بنیاد فرهنگی صدوق، معاون میراث فرهنگی سازمان کشور، مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد و سه نفر اشخاص حقیقی با تفاهم استاندارو بنیاد صدوق و با حکم رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور اداره شود.
ذاکری نیا اظهار داشت: این طرح از ابتدای مهرماه از سوی این اداره کل آغاز شده و اقدامات اولیه شامل تخلیه کامل این بنا و موریانه زدایی و مقدمات طراحی آن انجام شده است .
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد یادآور شد: پیش بینی شده انجام این طرح بزرگ ۸۰ میلیارد ریال نیاز داشته باشد.
استان یزد هم اکنون در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.

بخش نظردهی بسته شده است..