سرپرست پایگاه ملی داد‎ه‌های علوم‌زمین سازمان زمین‌شناسی:

بخش عمده ذخایر معدنی کشور در یزد است

سرپرست پایگاه ملی داد‎ه‌های علوم‌زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی با بیان اینکه 93 درصد از تولیدات مواد معدنی فلزی در کشور در چهار استان استخراج و تولید می‌شود، گفت: بخش عمده ذخایر معدنی کشور در چهار استان کرمان، یزد، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) سیدمهران حیدری اظهار کرد: اگر از هم‌اکنون به فکر جایگزین کردن ذخایر مواد معدنی نباشیم، تا ۱۰ سال آینده ظرفیت ذخایر معدنی فلزی کشور با کاهش روزافزون به پایان نزدیک می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت ذخیره مواد معدنی کشور ۶۷ درصد در بخش مصالح ساختمانی، ۱۰ درصد در بخش کانسارهای فلزی، ۱۹ درصد در بخش غیرفلزی و چهار درصد در بخش سنگ‌های تزئینی است.

 

به گفته سرپرست پایگاه ملی داد‎ه‌های علوم‌زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، هم‌اکنون از ظرفیت‌های ذخیره مواد معدنی ۶۰ درصد آن در بخش مصالح ساختمانی، هفت درصد در بخش غیرفلزی، چهار درصد در بخش سنگ‌های تزئینی و ۲۹ درصد در بخش فلزی استخراج می‌شود.

 

حیدری با بیان این که در ارتباط با ذخایر فلزی بدون پشتوانه در حال استخراج آنها هستیم، تصریح کرد: از آنجایی که چنین ذخایری نقش مهمی در تولید ناخالص ملی دارند؛ بنابراین باید در شناسایی ظرفیت‌ها و اکتشاف مواد معدنی جدید (بویژه فلزی) با توجه به روش‌های نوین اکتشاف اهتمام ورزید.

 

بر اساس این گزارش، شمار معادن فعال کشور بیش از ۵۱۰۰ معدن است که سالانه نزدیک به ۴۵۰ میلیون تن انواع مواد معدنی از آنها استخراج می‌شود.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..