خانه قجری رفیعیان یزد ثبت ملی شد

no-thumbs

خانه قاجاری رفیعیان یزد به شماره 31 هزار و 285 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  محسن ذاکری‌نیا" معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در توضیح این بنای تاریخی گفت: با توجه به سبک معماری بنا متعلق به دوره متاخر اسلامی (قاجار) می باشد و وجه تسمیه آن برگرفته از نام مالک بناست.

وی عنوان کرد: این بنا یکی از خانه‌های ارزشمند محله فهادان واقع در بافت تاریخی یزد است که در اصل دارای دو حیاط بیرونی و اندرونی بوده است.

وی پلان بنا را نامنظم خواند و افزود: ورودی آن در ضلع جنوب غرب است که به وسیله یک رمپ وارد هشتی می‌شود، سپس راهرو کوتاهی است که از یک طرف به حیاط و از طرفی دیگر به ایوان خانه راه پیدا می‌کند.

ذاکری‌نیا خاطرنشان کرد: پوشش سقف ایوان هلالی با طاق ضربی است و چندین طاقچه بر دیوارهای آن مشاهده می‌شود. داخل ایوان نیز ورودی است که به حیاط بیرونی راه دارد.

وی افزود: ضلع شمالی دارای یک اتاق پنج دری است و در قسمت بالای درها تزئینات گچ‌بری مشاهده می‌شود که بخشی از آنها مرمت شده است. سمت راست این اتاق ورودی زیرزمین به چشم می‌خورد و در ضلع غربی نیز فضای یک اتاق پنج دری بوده که طرفین آن دو راهرو قرار گرفته است.

این مسئول یاداور شد: فضای داخل برخی از اتاق‌ها به صورت خنچه‌پوش است و مصالح به کار رفته خشت و آجر و با نمای گچ پوشیده شده است.

وی عنوان کرد: همجواری با بقعه امامزاده سید پنهان همچنین تزئینات بنا از ویژگی های این اثر تاریخی به‌شمار می‌آید.

ذاکری‌نیا در پایان نیز تصریح کرد: به دلیل این که بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد است، حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می‌کند.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..