طی گفتگویی:

علاقه فیلمساز یزدی به مستندسازی از نخبگان و فرهیختگان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) استان دارای چهره‌های شاخص فرهنگی، ادبی، هنری و تاریخی است که بسیاری از آنها هنوز به‌خوبی معرفی نشده‌اند. «ایرج افشار» پژوهشگر فرهنگ، تاریخ و ادبیات فارسی، ایران شناس، کتاب‌شناس و نسخه پژوه ایرانی از چهره‌های شاخص فرهنگی استان است که خدمات او در عرصه فرهنگ و ادب، شایسته تقدیر و بی‌نظیر است. یک مستندساز یزدی که علاقه‌مند به مستندسازی از نخبگان و فرهیختگان استان است، ساخت فیلم مستند از ایرج افشار را با هدف معرفی این شخصیت بزرگ ایران و حتی جهانی آغاز کرده است. در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری را با «سیدجواد میرهاشمی» که تهیه مستند از شخصیت‌های مهم فرهنگی، نخبگان علمی و فرهنگی کشور را در دستور کار خود قرار داده و قرار است مستندی از ایرج افشار، فرزانه فروتن ایران تولید کند، می‌خوانید.

  • هدف شما از ساخت مستندی از ایرج افشار به عنوان یکی از چهره‌های ادبی و فرهنگی استان چیست؟

شهرت جهانی این نویسنده و پژوهشگر یزدی در پس پژوهش‌های ایران‌شناسی، تالیفات و نوشته‌هایی که از وی به یادگار مانده، من را به فکر تهیه مستندی از ایرج افشار این نویسنده و چهره فرهنگی نامدار استان، کشور و جهان انداخت.

  • ساخت این فیلم چه زمانی آغاز شد و کی به پایان رسید؟

ساخت این فیلم مستند از سال ۸۶ آغاز شد و در ادامه با صبوری خانواده و یاری همکاران ۱۹ مهرماه امسال به همت خانه کتاب و مرکز گسترش سینمای مستند، از آن رونمایی و با استقبال خانواده استاد ایرج افشار و جامعه فرهنگی و ادبی کشور مواجه شد. این فیلم مستند به مناسب ۱۹ مهرماه سالروز تولد این شخصیت والای فرهنگی و ادبی کشورمان در سینما حقیقت اکران شد.

  • آیا علاقه شما به چهره‌های شاخص و فرهیختگان، شما را به سمت تهیه مستند از زندگی این افراد سوق داده است؟

علاقه وافر من به نخبگان ادبی و فرهنگی و شخصیت‌های مطرح کشور و استان، باعث روی آوردنم به حوزه مستندسازی شد. تصمیم دارم فیلم‌های مستندی از زندگی سایر فرهیختگان کشور و استان تهیه کنم.

  • آیا برای تهیه مستندات بعدی شخصیت خاصی را مد نظر دارید؟

سیری در زندگی و آثار دکتر «منوچهر ستوده» استاد تاریخ و جغرافیا، از پاریز تا پاریس دکتر «محمدابراهیم باستانی‌پاریزی»، فیلسوف گفت‌وگو دکتر «غلامحسین‌ دینانی»، بی ‌سرو سیمین اثر دکتر «سیمین دانشور» و غیره داشته‌ام تا مستنداتی از زندگی این چهره‌های فرهیخته و کشوری تهیه کنم. هنوز شخصیتی را که قرار است به تهیه مستندی از زندگی وی بپردازم انتخاب نکرده‌ام و به‌طور قطع تهیه این مستندات به همکاری و پشتیبانی مسئولان کشور و استان بستگی دارد.

  • ارزیابی شما از مستندی که درباره استاد ایرج افشار تولید کرده‌اید، چیست؟

فیلم مستند «فرزانه فروزان ایران مدار ما» برای نمایش دانش مردی به نام «ایرج افشار» تولید شد و بسیار آشکار است که به تصویر کشیدن خدمات علمی و فرهنگی آن کتابدار کتابشناس نامی در یک فیلم‌، هم آسان و هم سخت است؛ آسان از این رو که فراوانی اطلاعات نوید یک فیلم باشکوه را می‌داد و سخت از این رو که به دلیل گستردگی شعاع منشور آن فرزانه فروتن، حکایت تهیه و تولید فیلم مستند «ایرجِ ایران» تنها به قدر فرونشاندن عطش بود.

  • به نظر شما به تصویر کشیدن زندگی چنین شخصیت‌هایی چه تاثیری بر جامعه دارد؟

ساختن به تهیه مستند از شخصیت‌های فرهنگی، هنرِی، ادبی و علمی کشورمان، ضمن معرفی این چهره‌ها باعث افتخار نسل امروز به مفاخر بومی می‌شود و الگوهای مناسبی را به آنها معرفی می‌کند.

بخش نظردهی بسته شده است..