از دست رفتن میراث عظیم بافت تاریخی

نامه ۱۵۰ نماینده مجلس برای تخصیص اعتبار به بافت تاریخی یزد

150 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به هیات دولت، خواستار تخصیص اعتبار ویژه به بافت تاریخی یزد شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) در حالی که بازه ۵ ساله برای تخصیص اعتبار ملی ۱۰ میلیارد تومانی امسال به پایان می‌رسد، تا کنون تنها ۶ میلیارد تومان آن به بافت تاریخی یزد اختصاص یافته است.
نمایندگان مجلس در تدوین این نامه، وجود پهنه‌های وسیع بافت‌های تاریخی شهری و روستایی استان را متذکر شده و افزودند: این بافت‌ها هنوز به دلیل حضور مردم بومی از سرزندگی مطلوبی برخوردارند.
آنها با اشاره به شرایط متمایر بافت‌های تاریخی استان با این ویژگی شاخص، به توجه خاص گردشگران داخلی و خارجی به این بافت‌ها به‌ویژه بافت تاریخی شهر یزد به عنوان یکی از قطب‌های شاخص گردشگرپذیر اشاره کردند.
در این نامه تاکید شد که با توجه به وسعت بافت‌های تاریخی استان که در برگیرنده آثار تاریخی و فرهنگی شاخص و قابل توجهی از قرون دوم و سوم هجری یعنی نزدیک به هزار سال پیش است، توجه ویژه به این بافت لازم و ضروری است.
نمایندگان مجلس تاکید کردند: مردم سختکوش و پرتوان بافت‌های تاریخی استان سالیان سال با زندگی در محله‌ها، برج و باروها و بافت قدیمی شهر به نوعی حافظ این آثار به جای مانده از نیاکان و گذشتگان بوده و در این بافت‌های تاریخی حضور داشته‌اند.
آنها به صورت شاخص به وسعت ۷۴۳ هکتاری بافت تاریخی یزد اشاره کردند و افزودند: این وسعت بافت تاریخی با سازه‌های خشتی و مناظر دیدنی به عنوان اولین شهر خشتی جهان، ظرفیت بالایی برای توسعه صنعت گردشگری محسوب می‌شود.
نمایندگان مجلس دستیابی به شاخص‌های لازم زندگی در بافت تاریخی و جلوگیری از نابودی این سرمایه عظیم و تخلیه جمعیتی به دلیل نبود اعتبار لازم برای طراحی، حفاظت، بهسازی و ساماندهی بافت تاریخی را قابل قبول ندانسته و خواستار تخصیص اعتبار اضطراری به این بافت شدند.

از دست رفتن میراث عظیم بافت تاریخی
نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اگر سرمایه‌گذاری مناسبی برای بهره‌برداری از بافت‌های تاریخی شهری و روستایی استان صورت نگیرد، این میراث عظیم از دست خواهد رفت.
«محمدصالح جوکار» با تاکید بر کم بودن اعتبارات دولتی برای بافت‌های تاریخی استان به ویژه بافت تاریخی شهر یزد، می‌افزاید: تخلیه بافت از ساکنان بومی و جایگزین شدن افراد غیربومی و ناآشنا با فرهنگ بافت این پهنه تاریخی را از بین خواهد برد.
وی ادامه می‌دهد: تخصیص اعتبار ویژه برای طرح‌ریزی و بهسازی بافت تاریخی شهر یزد با تاکید ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس به هیات دولت ارسال شده و با ابلاغ به سازمان مدیریت باید از سوی دستگاه‌های استان پیگیری شود.
این نماینده مجلس، تخصیص اعتبار ویژه به بافت تاریخی یزد به عنوان پایه اصلی صنعت گردشگری استان را مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌افزاید: صنعت گردشگری با توجه به فرصت‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان از منابع اصلی تولید ثروت است.
وی ادامه می‌دهد: اولویت هزینه‌کرد این اعتبار ویژه، تهیه طرح جامع برای بافت تاریخی و پهنه تاریخی، توجه به رفع نیازهای ساکنان بافت و تطبیق دادن زندگی شهری با معماری خاص ایرانی اسلامی بافت سنتی است.

نیاز بحرانی بافت تاریخی یزد به اعتبار ویژه
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با تایید تلاش نمایندگان مجلس برای تخصیص اعتبار ویژه به بافت تاریخی شهر یزد، می‌گوید: استان دارای ۲ هزار هکتار بافت تاریخی است که به توجه دستگاه‌های مختلف مسئول نیازمندند.
«محسن ذاکری‌نیا» می‌افزاید: تخصیص اعتبار ویژه به بافت تاریخی شهر یزد، به طور قطع موثر خواهد بود اما باید توجه کرد اعتبارات ملی که در سال‌های گذشته به بافت تاریخی اختصاص یافته هنوز محقق نشده است.
وی ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته تخصیص ۱۰‌میلیارد تومان اعتبار ملی در بازه زمانی ۵‌ساله به بافت تاریخی شهر یزد مصوب شد اما تا امسال که پنجمین سال از اجرای این طرح است، تنها ۶‌میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص یافته است.
این مسئول می‌گوید: سال گذشته ۷۰‌درصد این اعتبار ملی و امسال نیز ۵۰ درصد این اعتبار محقق شده است از این رو بافت تاریخی یزد شرایطی بحرانی برای دریافت اعتبارات ویژه پیدا کرده است.
ذاکری‌نیا تاکید می‌کند: با این وضعیت تخصیص اعتبار، نه تنها حرکت رو به جلویی در بافت تاریخی انجام نمی‌شود بلکه حرکت رو به عقبی را برای حفاظت و احیای بافت شاهد هستیم.

نبود سرفصل بافت تاریخی در بودجه استانی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با تاکید بر این‌که سرفصل اعتبار برای بافت تاریخی در بودجه‌های استانی دیده نشده است، تنها اعتباری را که به صورت خاص به بافت تاریخی اختصاص می‌یابد اعتبارات ملی اعلام کرد. «محسن ذاکری‌نیا» ادامه می‌دهد: بخشی از اعتبارات استانی صرف احیا و مرمت بافت تاریخی می‌شود اما با توجه به خالی شدن خانه‌های بافت از سکنه و رها کردن آنها به حال خود، اعتبار بیشتری برای حفاظت از بافت تاریخی شهر یزد لازم است.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..