استان یزد، قطب تولید فراورده‌های کنجدی کشور

ساخت بزرگ‌ترین مجتمع کارگاهی محصولات کنجدی در استان یزد

صنعت سنتی و بومی تولید محصولات کنجدی در اردکان، به ایجاد خوشه محصولات کنجدی و به دنبال آن ایجاد بزرگ‌ترین مجتمع کارگاهی محصولات کنجدی منجر شد تا نشان دهد صنایع بومی فرصت مناسبی برای رونق اقتصادی دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری صنایع بومی در کشورهای مختلف به دلایل زیادی مورد توجه مسئولان قرار می‌گیرند چرا که دارای مزایایی از جمله کمک به اقتصاد محلی و منطقه‌ای، بومی‌شدن صنایع پایین دست و بالادست و وجود بازارهای مطمئن به دلیل ریشه‌دار بودن این محصولات هستند اما این تولیدات با مخاطراتی نیز مواجه هستند.
مدیریت خانوادگی و سنتی فرایندها، شیوه نامناسب تولید و بسته‌بندی و دور بودن از بازارهای جدید، رعایت نشدن استانداردهای تولید و عدم تمایل به صنعتی‌شدن از جمله این چالش‌هاست.
صنعت سنتی و بومی تولید محصولات کنجدی در اردکان نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ از این رو شرکت شهرک‌های صنعتی استان به عنوان بانی خوشه‌های صنعتی با راه‌اندازی خوشه محصولات کنجدی در طول ۳ سال تلاش کرد با حفاظت از این صنعت بومی و شناسایی مشکلات و تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت برای رفع این چالش‌ها گام بردارد.

استان، قطب تولید فراورده‌های کنجدی کشور
عامل توسعه خوشه صنعتی محصولات کنجدی استان با اشاره به شکل‌گیری خوشه محصولات کنجدی استان از ۳ سال قبل، گفت: استان به‌سبب داشتن بیش از ۱۵۰‌واحد تولیدی محصولات کنجدی، به عنوان قطب تولید فراورده های کنجدی کشور شناخته می    شود.
«سید علیرضا طباطبایی» با بیان این‌که استان قطب تولید محصولات کنجدی در کشور است ادامه داد: با راه اندازی خوشه محصولات کنجدی بیش از ۲۵ واحد بزرگ و کوچک صنعتی در شهرک صنعتی اردکان تاسیس شده یا در حال راه‌اندازی است و این روند در ۲ سال اخیر که فعالیت خوشه سرعت بیشتری یافته، افزایش چشمگیری داشته است.
وی با اشاره به مشکل کمبود نقدینگی برخی از واحدها به دنبال ورود به شهرک صنعتی افزود: سرمایه قابل توجهی صرف ساخت و تجهیز سالن، محوطه‌سازی، دیوارکشی، نگهبانی، تاسیسات و غیره می‌شد و این مشکلات عامل بازدارنده‌ای برای انتقال واحدهای تولید محصولات کنجدی به شهرک‌ صنعتی بود.
طباطبایی اظهار کرد: مساحت زمین‌های واگذار شده برای استقرار تولیدکنندگان محصولات کنجدی در شهرک صنایع غذایی اردکان ۳‌هزار مترمربع بود و فعالان برای فعالیت در این شهرک باید ۹۰۰‌مترمربع را به ساخت سالن اختصاص می‌دادند، بنابراین بخشی از این فضا بدون استفاده باقی می‌ماند. وی از متمرکز کردن خوشه برای حل این مشکلات و فراهم کردن فرصت استقرار واحدهای عصاری و کنجدی در شهرک صنعتی خبر داد و افزود: تمرکز عمده واحدهای عصاری در مناطق نامناسب، رعایت نکردن اصول فنی ساخت و ساز در کارگاه‌های موجود، رعایت‌نکردن اصول بهداشت تولید، دریافت نکردن مجوزهای صنفی، صنعتی و بهداشتی از مشکلات این صنعت سنتی و بومی تا قبل از ایجاد خوشه محصولات کنجدی بود.

تمایل فعالان برای استقرار در شهرک‌های صنعتی
عامل توسعه خوشه صنعتی محصولات کنجدی استان از تمایل زیاد فعالان این صنعت برای استقرار در شهرک‌های صنعتی با شروع به کار خوشه محصولات کنجدی اشاره کرد و افزود: برای پاسخگویی به این نیاز، ساخت بزرگ‌ترین مجتمع کارگاهی خوشه محصولات کنجدی در دستور کار قرار گرفت.  
وی ادامه داد: در حال حاضر از ۵۷ واحد موجود در مجتمع محصولات کنجدی، ۴۸ قطعه زمین برای ساخت واحدهای تولیدی در زمین‌هایی به مساحت ۶۲۵ مترمربع واگذار شده و با زیرینای ۴۵۰ مترمربع در حال ساخت است.
عامل توسعه خوشه صنعتی محصولات کنجدی استان ایجاد این مجتمع کارگاهی  ‌ محصولات کنجدی را نمادی از حرکت خوشه‌ای و استفاده از نقاط قوت واحدهای کوچک و غلبه بر نقاط ضعف آنان دانست. وی با بیان این‌که این مجتمع می‌تواند به الگویی عینی برای استفاده سایر صنایع بومی تبدیل شود، ادامه داد: در حال حاضر ساخت این مجتمع با سرعت مطلوبی دنبال می‌شود و انتظار می‌رود تا پایان سال بخش عمده آن به بهره‌برداری برسد.
طباطبایی از برگزاری جلسات مقدماتی و برنامه‌ریزی برای انتخاب محل، واگذاری زمین، اختصاص تسهیلات، تهیه نقشه، ساخت و ایجاد زیرساخت شهرک خبر داد و گفت: کلنگ ساخت این مجتمع در آذرماه سال گذشته با حضور مسئولان استانی در شهرک صنعتی اردکان به زمین خورد. وی در این زمینه به انجام پیگیری‌های لازم برای ثبت نام از متقاضیان، دریافت مجوزهای لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی، خرید زمین، انعقاد قرارداد پیمانکاری، تسطیح، اجرای فونداسیون، اجرای سوله و اجرای دیوارها اشاره کرد.
این مسئول همچنین با اشاره به مذاکرات انجام‌شده با دفتر طرح کمک‌های فنی و اعتباری وزارت صنعت، معدن و تجارت، ادامه داد: به این ترتیب حمایت بسیار خوبی از سوی این دفتر از طرح فوق صورت گرفت.

حمایت‌ مالی برای راه‌اندازی مجتمع
عامل توسعه خوشه محصولات کنجدی استان از تخصیص ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات با یارانه به مجتمع محصولات کنجدی اردکان خبر داد و افزود: به این ترتیب ۱۵ واحد مستقر در مجتمع کارگاهی و ۱۰ واحد مستقر در شهرک صنعتی اردکان موفق به دریافت این تسهیلات شدند. «سید علیرضا طباطبایی» همچنین به مذاکره مدیریت این مجتمع با بانک‌های استان اشاره کرد و گفت: به این ترتیب شرایط برای پرداخت تسهیلات به ۱۰ واحد دیگر مستقر در مجتمع فراهم شد.

بخش نظردهی بسته شده است..