نقد و بررسی کنش ارتباطی هابرماس دریزد

no-thumbs

روش شناختی نظریه کنش ارتباطی هابرماس در مراسمی با حضور استاد حوزه و دانشگاه در دانشگاه یزد نقد و بررسی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) در مراسمی  روش شناختی نظریه کنش ارتباطی هابرماس با حضور حسین اژدری‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه و جمعی از استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد، نقد و بررسی شد.

حسین اژدری‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه درباره زمینه‌های اجتماعی شکل‌گیری نظریه کنش ارتباطی یورگن هابرماس، جامعه‌شناس و فیلسوف آلمانی مطالبی را ارائه و سپس با اشاره به تفاوت‌‌های هابرماس با سایر اعضای مکتب فرانکفورت (مکتب انتقادی)،  نظریه کنش ارتباطی هابرماس را به طور خلاصه تشریح کرد و در ادامه به نقد دیدگاه هابرماس پرداخت.

وی یکی از ایرادات این نظریه را ترکیب علائق و ذهنیات نظریه‌پرداز با واقعیت دانست که باعث وارد شدن در حیطه ایده‌آلیسم می‌شود و در این راستا نیز نقد نسبیت‌گرایی و تقسیم‌بندی علوم (نادیده گرفتن علوم شهودی و وحیانی) از سوی هابرماس مورد سوال است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یکی دیگر از انتقادهای مطرح به هابرماس، طرح بحث در فضایی غیرواقعی و دور از واقعیت جامعه است و همچنین، عقلانیت ارتباطی هابرماس برخلاف ادعای وی فراتر از عقلانیت ابزاری مطرح شده از سوی وبر نیست.

ابوالفضل مرشدی، عضو هیأت‌ علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد نیز به عنوان داور در این نشست با اشاره به اهمیت نقد تئوری‌های صاحب‌نظران بزرگ، به ویژه صاحب‌نظران معاصر، توضیحاتی را در مورد نقدهای اژدری‌زاده ارائه کرد.

وی توجه ناقد به زمینه‌های اجتماعی عام‌تر و مهم‌تر هابرماس و تمرکز بر بخشی از نظریه‌ هابرماس و نه کل نظریات او را از جمله نکاتی دانست که می‌تواند به بهبود این نقد کمک کند.

بخش نظردهی بسته شده است..