ثبت اختراع دانش‌آموخته دانشگاه یزد در حوزه کاشی

no-thumbs

تولید و تعمیر قالب‌های پانچ کاشی و سرامیک با استفاده از خمیر پودر فروآلیاژهای کاربیدزا توسط فرایندهای جوشکاری قوسی عنوان اختراع "بهرام عابدی" دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مواد دانشگاه یزد است که موفق به کسب نشان ثبت ملی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز،این مخترع جوان در رابطه با اختراعش گفت: در جریان بازدید از یکی از کارخانجات کاشی مشکلاتی در رابطه با قالب‌های کاشی و سرامیک مطرح شد مبنی بر این که قالب‌های ایرانی اصلاً کیفیت ندارند و به دلیل تحریم‌ها به سختی قالب تهیه می‌شود لذا همین موضوع ایده‌ای برای انتخاب طرح کارشناسی ارشد و نهایتاً منجر به این اختراع شد.

وی تصریح کرد: اولین مرحله تولید کاشی و سرامیک، پرس خاک و تولید یک سرامیک بیسکویت شکل است که در این مرحله به دلیل شرایط سایشی شدید، عمر قالب‌های تولید داخل کم است و هر از گاهی قالب باید تعمیر شود.

وی ادامه داد: از طرفی نیز لبه‌های کاشی و سرامیک به وسیله برآمدگی کوچکی در قالب‌های پانچ، ایجاد می‌شود و برای ایجاد این برآمدگی در قالب‌های پانچ کاشی و سرامیک از روش‌های مختلف جوشکاری استفاده می‌شود که همواره یکی از محدودیت‌های این روش، ایجاد یک لبه مقاوم به سایش است.

عابدی افزود: در حال حاضر از سیم‌ها و روکش‌های آلیاژی به منظور ایجاد یک لبه با خواص سایشی مورد نیاز استفاده می‌شود که فرایند تولید سیم و روکش آلیاژی علاوه‌ بر پیچیده‌ بودن از نظر فنی، قابلیت انعطاف نداشته و از نظر اقتصادی نیز هزینه‌های زیادی دارد.

به گفته‌ی وی، در این اختراع با استفاده از خمیر حاوی پودر فروآلیاژهای کاربیدزا از جمله کروم، مولیبدن، وانادیو، تنگستن و غیره باعث افزودن این عناصر به حوضچه مذاب شده و منجر به ایجاد فازهای سخت کاربیدی با مقاومت به سایش مناسب می‌شود که در نهایت باعث افزایش عمر این قالب‌ها می‌شود و درحال حاضر کاملاً با نمونه‌های خارجی قابل رقابت است.

این مخترع جوان در خصوص روش اجرایی برای بکارگیری اختراعش نیز گفت: ساخت خمیر در این اختراع به صورت نیمه صنعتی انجام شده و به منظور قابلیت پیاده سازی صنعتی از کلیه مواد و روش‌های صنعتی استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان یک نمونه صنعتی اجرا شده، از پودرهای کروم و کربن با نسبت ۱:۹ به همراه چسب پی‌وی‌ای خمیر تهیه شد و نتایج به دست‌آمده حاکی از بهبود چشمگیر خواص سایشی و خوردگی بود.

عابدی اظهار کرد: با توجه به هزینه کمتر در تولید و انعطاف‌پذیر بودن ترکیب شیمیایی، این خمیرها می‌تواند جایگزین مناسبی برای سیم‌جوش‌ها و الکترودهای روکشی سخت باشد. علاوه بر این در حال حاضر امکان تامین سیم‌ جوش آلیاژی در داخل کشور نبوده و کلیه تولیدکنندگان و تعمیرکنندگان این قالب‌ها از روش الکترود دستی(SMAW) استفاده می‌کنند که خود باعث افزایش زمان تولید و هزینه‌ها و از طرف دیگر کاهش کیفیت و دقت می‌شود.

وی درخصوص مزایای این قالب نسبت به قالب‌های خارجی نیز گفت: در این اختراع برای اولین بار در دنیا از خمیر پودرهای فروآلیاژ کاربیدزا به منظور ایجاد لبه بر روی قالب‌های پانچ کاشی و سرامیک استفاده شده است و این قالب علاوه بر مکانیزه کردن فرایند در کاهش هزینه‌ها نقش بسزایی دارد.

وی افزود: همچنین قیمت تمام شده این قالب‌ها به مراتب کمتر است، سرمایه‌هایی که شرکت‌های کاشی باید برای تهیه قالب‌های ذخیره، صرف کنند نیز به سرمایه جاری آن‌ها باز می‌گردد و زمان و هزینه تعمیر به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد و باعث صرفه جویی ارزی می‌‌شود.

عابدی با اشاره به انگیزه خود برای این اختراع، اظهار کرد: به نظر یکی از موضوعاتی که در جامعه علمی کمتر احساس می‌شود ولی واقعاً به آن نیاز داریم، حرکت کردن در راستای حل مشکلات صنعت کشور و ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه است.

وی افزود: این اختراع را در کلیه صنایع تولید کاشی و سرامیک که از قالب‌های پانچ برای پرس کردن خاک و آماده‌سازی برای پخت استفاده می‌شود، کاربرد دارد. همچنین از این خمیر می‌توان در کلیه کارگاه‌ها و کارخانه‌های تعمیر و تولید قالب‌های پانچ کاشی و سرامیک استفاده کرد و در حال حاضر فاز تجاری‌سازی این اختراع با حمایت دو شرکت صنعتی در حال اجراست.

این مخترع دانشگاه یزد دریافت سه لوح تقدیر از سوی وزیر علوم به عنوان دبیر کل برتر انجمن‌های علمی دانشجویی در ششمین جشنواره ملی حرکت، به عنوان رابط اجرایی چهارمین جشنواره ملی حرکت و به عنوان عضو شورای مرکزی اتحادیه علمی دانشجویی برتر در چهارمین جشنواره ملی حرکت، همچنین دریافت لوح تقدیر از معاون علمی پژوهشی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری،معاونت و مدیرکل امورفرهنگی وزارت علوم،  رییس دانشگاه، استانداریزد به عناوین مختلف، کسب رتبه سوم مسابقات ملی عملیات حرارتی و غیره را از جمله افتخارات خود برشمرد.

عابدی در پایان با قدردانی از دکتر "مسعود مصلایی‌پور" عضو هیات علمی دانشگاه یزد و استاد راهنمای خود در این طرح، افزود: به نظر بنده، دانشی که دانشجو در دانشگاه باید کسب کند، صرفاً واحدهای درسی نیست بلکه آموزش کار تیمی، برقراری ارتباط موثر، مدیریت و غیره نیز از دانش‌هایی هستند که با کمترین هزینه در دانشگاه قابل تحصیل است.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..