کمبود نیرو در ایستگاه آتش‌نشانی تفت

no-thumbs

کمبود تجهیزات و نیرو در تنها ایستگاه آتش‌نشانی شهرداری تفت در شرایطی که این ایستگاه باید همه شهرستان را پوشش دهد، به شدت ملموس است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز نیرو و تجهیزات لازمه امدادرسانی است اما سرعت در این میان حرف اول را می‌زند و اگر قرار باشد فاصله ایستگاه آتش‌نشانی تا محل بروز حادثه طولانی باشد، دیگر امدادرسانی معنای واقعی خود را نخواهد داشت.

زمانی که ماموران آتش‌نشانی شهر تفت باید به روستاهای ییلاقی این شهرستان که بسیار شلوغ و پرجمعیت است، اعزام شوند حداقل ۳۰دقیقه تا یک ساعت به طی مسیر نیاز دارند و شاید امدادرسانی کند دیگر معنای واقعی امدادرسانی را نداشته باشد.
البته بخش‌های نیر و دهشیر این شهرستان به خودروهای اطفای حریق تجهیز شده‌اند اما نبود مامور و ایستگاه مشخص باعث شده که خودروی دهشیر به گفته دهیاری این روستا خراب شود و خودرو نیر نیز تنها در مواقع ضروری وارد عملیات شود.

تجهیزات و نیروهای آتش‌نشانی تفت
مسئول آتش‌نشانی شهرداری تفت می‌گوید: واحد آتش‌نشانی شهرداری تفت از نظر نیرو و تجهیزات نه تنها برای امدادرسانی به محدوده شهر بلکه برای امدادرسانی به روستاهای این شهرستان هم با مشکل مواجه است.
«ابوالفضل کاوه» می‌افزاید: در حال حاضر تنها یک ایستگاه آتش‌نشانی با ۱۰ نفر پرسنل که همگی در فاز عملیاتی خدمت می‌کنند و ۴ ماشین اطفای حریق، یک موتورسیکلت آتش‌نشانی و یک خودروی نیسان نجات که در حال حاضر خراب است، وجود دارد.
وی ادامه می‌دهد: حتی اگر تجهیزات مورد نیاز در شهرستان فراهم شود تا زمانی که کمبود نیرو داریم، در ارائه خدمات با مشکل مواجه خواهیم بود چرا که خودروی اطفای حریقی که در بخش نیر مستقر است به دلیل نبود مامور آتش‌نشانی همیشه برای پوشش حوادث و حریق در این بخش کارایی ندارد.
این مسئول با بیان این‌که آتش‌نشانی شهرداری تفت متولی رسیدگی به حوادث در شعاع ۵ کیلومتری شهر است، می‌افزاید: این در حالی است که واحد آتش‌نشانی شهر تفت تا شعاع ۹۰ کیلومتری را پوشش می‌دهد.
کاوه با اشاره به انجام هر ۳ روز ۲ عملیات از سوی ماموران آتش‌نشانی شهرداری تفت، می‌گوید: سالانه ۲۵۰ عملیات به طور متوسط از سوی ماموران آتش‌نشانی شهرداری تفت انجام می‌شود که نیمی از آنها حوادث و نیم دیگر حریق است. وی ادامه می‌دهد: در شرایطی که ماموران آتش‌نشانی شهرداری تفت برای اطفای حوادث و حریق به خارج از شهر اعزام شوند و حادثه‌ای در شهر وقوع یابد، کسی پاسخگو نخواهد بود.

ضرورت ساخت یک ایستگاه مجهز در شهر
مسئول آتش‌نشانی شهرداری تفت با اشاره به ساخت یک ایستگاه مجهز برای واحد آتش‌ نشانی شهرداری در سال‌های گذشته، می‌گوید: این ایستگاه مدت کوتاهی به بهره‌برداری رسید اما دوباره تعطیل شد.
وی با اشاره به شرایط مناسب و استاندارد این ایستگاه برای استقرار ایستگاه آتش‌نشانی شهرداری تفت، می‌افزاید: همین امکانات و ظرفیت فعلی شهرداری باید ۲ برابر افزایش یابد تا بتوانیم حوادث خارج از محدوده شهری به‌ویژه روستاها را پوشش دهیم.
کاوه ادامه می‌دهد: خودرو نیسان پیشرو برای ارتقای عملکرد ماموران آتش‌نشانی در اعزام به محل حوادث و حریق بسیار ضروری است و امیدواریم مسئولان برای خرید این تجهیزات با شهرداری تفت بیشتر همکاری کنند. وی تاکید می‌کند: امدادرسانی به محدوده خارج از شهر به واحد آتش‌نشانی شهرداری تکلیف نشده و ممکن است برای امدادرسانی به محدوده برای امدادرسانی به محدوده شهری با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه شده و مورد بازخواست قرار گیریم.
مسئول آتش‌نشانی شهرداری تفت یکی از نیازهای این واحد را تجهیز آن به خودروی تندرو پیشرو اعلام می‌کند و می‌افزاید: با توجه به سنگین بودن خودروهای اطفای حریق، خودروهای پیشرو نقش موثری در کاهش اثرات و خسارات حوادث و حریق با حضور با سرعت در صحنه دارند.
کاوه اضافه می‌کند: ماموران آتش‌نشانی که با خودروهای پیشرو به محل حادثه و حریق اعزام می‌شوند، فرصت مناسبی برای انجام کارهای مقدماتی از جمله تریاژ مصدومان دارند و در صورت نیاز، درخواست خود را برای اعزام خودروهای امدادی اعلام می‌کنند. وی می‌گوید: قدرت مانور واحد آتش نشانی تفت با توجه به مجهز نبودن به خودروی پیشرو بسیار کم است و زمان حضور در محل مورد نظر به ویژه در روستاهای ییلاقی شهرستان با توجه به سرعت تردد خودروهای امدادی، طولانی می‌شود.

استاندارد نبودن فاصله ایستگاه تا محل وقوع حوادث
رئیس شورای اسلامی شهر تفت نیز با تایید این مشکل و با اشاره به پیگیری‌های مکرر برای تجهیز شهرستان تفت به ایستگاه و تجهیزات امدادی، می‌گوید: قرار بود بخشداری تفت ۲ ایستگاه مجهز با نیروی انسانی مورد نیاز در شهرستان دایر کند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
«محمدحسین دهقانی» می‌افزاید: با توجه به این‌که واحد آتش‌نشانی شهرداری مسئولیتی در قبال امدادرسانی به خارج از محدوده شهر ندارد از این رو لازم است مسئولان شهرستان برای دریافت این خدمات، نیرو و تجهیزات در اختیار شهرداری قرار دهند.
وی اما معتقد است که افزایش ایستگاه‌های آتش‌نشانی در شهر تفت دردی را دوا نخواهد کرد چرا که مسافت ایستگاه تا محل حادثه استاندارد نخواهد بود و زمان زیادی برای طی این مسافت لازم است.
این مسئول با اشاره به این‌که فاصله ایستگاه آتش‌نشانی تفت تا روستاهای اطراف بعضا بیش از ۷۰ کیلومتر است، ادامه می‌دهد: لازم است فرمانداری به ایجاد ایستگاه در محدوده خارج از شهر اقدام کند تا شهروندان همه نقاط شهرستان از خدمات امدادی بهره‌مند شوند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..