علل گرایش زنان به اعتیاد

no-thumbs

یک روان‌شناس گفت: زنان در مصرف موادمخدر به دنبال وابستگی و ارتباط هستند و مواد را به‌عنوان ابزاری برای غلبه بر افسردگی قلمداد می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحمدسعید ‌احمدی اظهار کرد: اعتیاد به وابستگی جسمی و روانی به موادمخدر، الکل و مواد دخانی گفته می‌شود که در فرد احساس اجبار به مصرف مداوم ایجاد کرده و در صورت ترک مصرف نشانه‌های خماری ایجاد می‌کند. این در حالیست که متأسفانه در عصر کنونی اغلب کشورها با اعتیاد به موادمخدر سنتی و صنعتی درگیر بوده و بحث تفاوت‌های جنسیتی در سوء مصرف مواد مخدر مورد بحث قرار می‌گیرد.


این روان‌شناس با تاکید بر این که اعتیاد زنان به دلیل نقش بسیار مهم آن‌ها در شکل‌گیری هسته خانواده و تربیت فرزندان بسیار زیان‌بار است، ادامه داد: آمار زنان معتاد نسبت به جامعه معتادان کم است، ولی متاسفانه در دهه‌های اخیر سرعت رشد اعتیاد در زنان بر مردان پیشی گرفته، به گونه‌ای که ۱۰ درصد زندانیان معتاد را زنان تشکیل می‌دهند. در واقع زنان در طول تاریخ همواره با انواعی از محدودیت‌ها مواجه بوده‌اند طوری که هنوز هم در برخی حکومت‌ها آنان را به عنوان جنس دوم و پیرو خطاب می‌کنند.

وی با بیان این که نگاه ابزاری به زن و خشونت در طول تاریخ همواره مانع رشد اجتماعی و فکری زنان شده است افزود: یکی دیگر از مسایل بسیار مهم و تاثیرگذار در اعتیاد زنان پیروی آن‌ها از همسران معتادشان است که نشان از اعتماد به نفس پایین، انفعال آن‌ها در برابر همسرانشان و تمایل به دیده شدن و اثبات خود دارد. به عبارتی تمایل زن به کسب قدرت و تساوی هر چند صوری با همسر و ناتوانی برای مقاومت در برابر خواسته‌های نامعقول، وی را به اعتیاد سوق می‌دهد.

احمدی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، متاسفانه در طول سال‌های اخیر نوعی تغییر در نگرش مردم به تفکیک جنسیتی در اعتیاد مشاهده می‌شود که دیگر دخانیات و موادمخدر را موضوعی مردانه نمی‌دانند و به عبارتی قبح مصرف سیگار و سایر مخدرها در زنان از بین رفته، طوری که حتی در پارک‌ها و ملاء عام به همراه مردان قلیان و سیگار مصرف کرده و با این کار احساس غرور می‌کنند.

وی تصریح کرد: مردان اعتیاد را به‌عنوان راهی برای یافتن هویت مردانه خویش و کسب لذت‌های آنی می‌دانند اما زنان به دنبال وابستگی و ارتباط هستند و مواد را به‌عنوان ابزارهایی برای کاهش وزن یا غلبه بر افسردگی می‌دانند، همچنین متاسفانه برخی آرایشگاه‌های زنانه قرص‌های روان‌گردان و شیشه را به همین منظور تجویز می‌کنند. این در حالیست که تاثیرات ناشی از اعتیاد در زنان و مردان یکسان نسیت، زنان بسیار سریع‌تر به مواد وابسته می‌شوند و متاسفانه بعد از معتاد شدن نیز آسیب پذیرترند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،این روان‌شناس با اشاره به این‌که احتمال ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی در زنان معتاد بسیار بیشتر از مردان است، تاکید کرد: متاسفانه این دسته از زنان برای درمان اعتیاد راهی دشوار در پیش دارند؛ چرا که بسیاری از مراکز درمان اعتیاد مختص مردان بوده و تقریباً هیچ مرکز اختصاصی برای درمان اعتیاد زنان وجود ندارد. همچنین راهکارهای درمان اعتیاد زنان با مردان متفاوت است و خدمات ترک اعتیاد برای زنان باید عاری از هرگونه اعمال خشونت بوده و مسایل روحی و روانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: یکی از راهکارهای درمانی اعتیاد به خصوص برای زنان تاکید بر مسایل مذهبی و معنوی است؛ چراکه تکیه گاهی بسیار محکم برایشان فراهم کرده و روند بهبودی را تسریع می‌بخشد.

بخش نظردهی بسته شده است..