یزدی‌ها دیگر روناس نمی‌کارند

no-thumbs

اردکان یزد از گذشته‌ به‌عنوان قطب تولید روناس در کشور مطرح بوده و از معدود مناطقی است که روناس هنوز در آن کشت می‌شود؛ اما شرایطی ایجاد شده که کشاورزان دیگر کشت این محصول را مقرون به‌صرفه نمی‌دانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز در گذشته تقریبا اغلب اراضی زراعی اردکان به‌دلیل شوری آب این منطقه و مقاومت بسیار بالای روناس به شوری، به کشت این گیاه اختصاص داشته است و در طول دهه‌های گذشته بخش قابل توجهی از این محصول به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای اروپایی صادر می‌شد.

یکی از بهره‌برداران روناس اظهار کرد: در گذشته اطراف بیشتر خانه‌ها و در مزارع شهرستان اردکان، «کرت‌های» روناس وجود داشت و هر جا زمین خالی پیدا می‌شد، کشاورزان اقدام به کاشت این محصول می‌کردند.

ابوالفضل قانعی افزود: اکنون شرایط تغییر کرده و از آنجا که برداشت این محصول بسیار حساس است و هنوز هیچ ماشین برداشتی از سوی جهاد کشاورزی به کشاورزان معرفی نشده و همچنان مانند ۳۰‌سال پیش با بیلچه ناچار به برداشت هستیم، برداشت دیگر مقرون به‌صرفه نیست.

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی استان یزد نیز در مورد محصول روناس گفت: زمان کاشت این محصول به صورت بذر از نیمه اول اسفند تا اواخر فروردین و زمان برداشت آن نیز از نیمه اول شهریور تا نیمه‌های آبان‌ است.

مژگان میرزاباقری افزود: این گیاه در زمینه‌های رنگرزی، دارویی و لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد بسیار دارد و بازار مصرف داخلی آن شهرهای تبریز، ارومیه، شیراز، اصفهان، کرمان و یزد است.وی با بیان این که صادرات این محصول نیز از جایگاه خوبی برخوردار است، عنوان کرد: کشورهای آلمان، ایتالیا، انگلیس، ترکیه، هند، قطر، فرانسه و پاکستان به‌شدت طالب روناس استان یزد هستند اما کاهش برداشت محصول، این بازارها را تحت تاثیر قرار داده است.

منبع: مهر

بخش نظردهی بسته شده است..