۸ درصد جمعیت کشور سالمند هستند

no-thumbs

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور با بیان اینکه اکنون شش میلیون و 400 هزار سالمند بالای 60 سال داریم گفت: این رقم 8.3 درصد جمعیت کشور را شامل می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز فرید براتی در نشست شورای ساماندهی امور سالمندان استان یزد افزود: همچنین از مجموع افراد سالمند کشور ۲.۵ میلیون نفر زیر پوشش صندوق بازنشستگی ، یک میلیون و۵۰۰ هزار زیر پوشش کمیته امداد و ۶۵۰ هزار نفر هم زیر پوشش بهزیستی هستند.

وی با بیان اینکه مابقی سالمندان از هیچ گونه بیمه برخوردار نیستند اظهار کرد: همچنین ۷/۸ درصد از جمعیت شهرها و ۸/۹ درصد از جمعیت ساکن روستاهای را سالمندان تشکیل می دهند.
وی تصریح کرد: استان گیلان با ۱۱.۵درصد جمعیت سالمندی پیرترین استان کشور است و استانهای مرکزی، مازندران ، اذربایجان شرقی و خراسان جنوبی در رده های بعدی قرار دارد.
وی اظهار کرد: کمترین درصد جمعیت سالمندی مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان ، بوشهر ، خوزستان وکهگیلویه و بویر احمد است.
براتی سده نرخ جمعیت سالمند استان یزد را ۸.۳ درصد بیان کرد و گفت: این استان در رتبه ۱۳ کشور از نظر جمعیت سالمندی قرار دارد.
براتی سده با بیان اینکه سالمندی مشکل و چالش نیست افزود: کشور ما از سال ۱۴۰۰ به بعد آرام آرام وارد پیری جمعیت می شود برنامه ششم توسعه فرصتی استثنائی برای برنامه ریزی در حوزه سالمندان باشد.
رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور با بیان اینکه اگر برای حوزه سالمندی برنامه ای نداشته باشیم در سالهای آتی با مشکل مواجه خواهیم شد افزود: در سال ۱۴۲۰، ۱۴ درصد جمعیت کشور را زنان سالمند تشکیل می دهند.
وی چالش دیگر حوزه سالمندی کشور را افزایش تعداد زنان نسبت به مردان بیان کرد و گفت: در گذشته به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند، ۱۰۹ مرد سالمند وجود داشت؛ این در حالی است که این آمار اکنون برعکس شده است و به ازای هر یکصد زن سالمند ، ۹۸ مرد سالمند وجود دارد.
رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور اظهار کرد: پیش بینی میشود در سال آینده به ازای هر ۱۰۰ زن ۸۸ مرد سالمند خواهد بود.
وی با بیان اینکه زنانه شدن جمعیت سالمندی پیامدهای را بدنبال خواهد داشت گفت: جمعیت زنان سالمند تنها، چهار برابر مردان خواهد بود و متاسفانه روند تحویل زنان سالمند به موسسات و مراکز نگهداری سالمندان در سال های اخیر رشد یافته است.
ریس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در ادامه به پدیده فاصله گیری فرزندان از والدین اشاره و اظهار کرد: این پدیده در ایران در حال ایجاد شکاف بین والدین و فرزندان است فرزندان بیشتر تمایل دارند که والدین خود را به مراکز نگهداری بسپارند.
وی با اشاره وضعیت اقتصادی سالمندان تصریح کرد: متاسفانه براساس آمار ۲۸ درصد سالمندان دارای سرپرست خانوار نیاز به حمایت بیشتری دارند.
وی همچنین به سهم هزینه بهداشت و درمان سالمندان اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۷۵ هزینه درمان یک سالمند ۸۰۰ هزار تومان بود و این رقم به بیش از ۹ میلیون تومان رسیده است.
وی هزینه یک سالمند مبتلا به آلزیمر در کشور را در مرحله نخست ماهانه ۱۵ میلیون ریال و سالانه سه میلیون و ۲۰ هزار تومان بیان کرد اضافه کرد: بیماری افراد سالمند زیانهای زیادی به خانواده و جامعه وارد می کند.
وی افزود: همچنین باید به این مهم توجه کنیم که سالمندان آینده ما برخلاف سالمندان امروزی افرادی تحصیلکرده خواهند بود و به دلیل کوچک شدن خانواده ها و مشکلات اقتصادی آنان شاهد مشکلات جدیدی برای جامعه سالمندی خواهیم بود.
وی با اشاره به سند ملی راهبردی سالمندان گفت: برنامه عملیاتی و حمایت های همه جانبه از سالمندان برای فعالیت و توانمندسازی این قشر، در سند ملی سالمندان آماده است .
وی اظهار کرد: استان یزد با توجه به فرهنگ مردم این استان و باورهای دینی آنها در حوزه ساماندهی و رسیدگی به امور سالمندان نمونه است.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد هم با اشاره به افزایش جمعیت سالمندی افزود:برای جلوگیری از آسیبها وتهدیدات این قشر نیاز به یک مدیریت هماهنگ است.
محمد علی طالبی با بیان اینکه همچنین این تهدیدات باید به یک فرصت تبدیل شود اظهار کرد: باید از تجربیات این قشر استفاده نمود.
وی اظهار کرد: همچنین بخش خصوصی نه فقط در حوزه نگهداری بلکه در زمینه حوزه سلامت باید مشارکت کند.
مدیر کل بهزیستی استان یزد هم گفت: ۸.۷ درصد جمعیت این استان معادل ۹۰ هزار نفر را سالمندان تشکیل می دهند که نسبت به آمار متوسط کشوری یک درصد بیشتر است.
جلیل عفتی توجه بیشتر به جایگاه و منزلت سالمندان در جامعه را خواستار شد و افزود: توجه به سالمندان در دین مبین اسلام، احادیث و روایات سفارش بسیار شده است.
وی تعداد مراکز شبانه روزی سالمندان ، مرکز روزانه و مرکز ویزیت در منزل استان را به ترتیب چهار، ۱۰ و پنج مورد اعلام کرد.
به گزارش ایرنا،کارشناسان معتقدند: بر اساس تقویم، سن ۶۰ سالگی تحت عنوان سن ورود به سالمندی به شمار می آید.
این موضوع در کشورهای مختلف، متفاوت است و ممکن است در کشور آمریکا سن ورود به سالمندی ۶۵ سال باشد اما در کشور ما ۶۰ سال سن ورود به سالمندی به شمار می آید.
در سرشماری سال ۸۵ کشور ۳ / ۷ درصد جمعیت ما یعنی پنج میلیون و یکصد هزار نفر سالمند بودند.ایرنا
 

بخش نظردهی بسته شده است..