دیدار با خانواده زنده‌ یاد دانش نابغه قرآنی یزد:

همبستگی اهالی دارالعباده برای بزرگداشت قاری فقیدشان

باوجود گذشت بیش از سه‌هفته از فاجعه منا اهالی شهر یزد هنوز با برنامه‌ریزی مطلوب ضمن پذیرایی از میهمانان سراسر کشور، مجالس و محافل بی‌شماری برای بزرگداشت زنده‌یاد حسن دانش برگزار می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز حسن دانش قاری بین‌المللی قرآن کریم و نفر اول مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است که در جریان فاجعه منا جان به جان آفرین تسلیم کرد.

به همین منظور به همراه هیئتی از رادیو قرآن متشکل از محمد‌حسین محمد‌زاده مدیر این شبکه و آقایان خالقی، نصیری، صفری، خانم کلانتر به همراه صالح اطهری‌فرد سرپرست کاروان نور و کارشناس رادیو قرآن راهی یزد شدیم تا ضمن عرض تسلیت به خانواده دانش مرقد مطهر این قاری فقید را هم زیارت کنیم.
به محض خروج از فرودگاه هیئتی از قاریان استان یزد به استقبال گروه اعزامی آمدند. گویا این عزیزان برنامه‌ریزی بسیار دقیق و منظمی برای استقبال و پذیرایی از میهمانان داشتند و بعد از استقبال گروه اعزامی را برای صرف نهار به هتلی که از قبل پیش‌بینی کرده بودند بردند. در طول مسیر بنر‌هایی از تصاویر زنده‌یاد دانش در خیابان‌ها و معابر مختلف شهر نصب شده بود و هر‌چه به منزل پدر همسر زنده‌یاد دانش نزدیک می‌شدیم این بنر‌ها بیشتر می‌شد. همه این‌ها نشان از برنامه‌ریزی خوب یزدی‌ها برای برگزاری مراسم‌های بزرگداشت و همچنین پذیرایی از میهمانانی دارد که از نقاط مختلف کشور برای عرض تسلیت به یزد می‌روند.
به نزدیکی منزل پدر همسر زنده‌یاد دانش که رسیدیم از تعداد زیاد بنر‌های تسلیت نصب شده به راحتی می‌شد تشخیص داد که منزل کدام است. با استقبال خانواده همسر مرحوم دانش وارد منزل شدیم و چشم
همه حاضران منتظر دیدن دو یادگار این قاری فقید یزدی بود که با ورودشان اشک بر چشمان همه جاری شد.
برخورد خانواده دانش هنگام مواجهه با صالح اطهری‌فرد سرپرست کاروان نور هم در نوع خود جالب بود و این عزیزان پس از احوال‌پرسی گرم با اطهری‌فرد از این اتفاق می‌پرسیدند و به خاطر تماس‌های مکرر با وی هنگام حضور در سرزمین وحی از آقای اطهری‌فرد عذرخواهی می‌کردند.
صالح‌ اطهری‌فرد ضمن تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید به تشریح این حادثه پرداخت و برای این عزیزان
از دست رفته علو درجات و برای بازماندگان از خداوند منان صبر درخواست کرد.
اطهری‌فرد با اشاره به اینکه درگذشتگان منا عاقبت بخیر شدند گفت: من غبطه می‌خورم وقتی می‌بینم این عزیزان در بهترین حالت ممکن از دنیا رفتند. کسی که اعمال حج به جا می‌آورد مانند انسان تازه متولد شده پاک است و چنین توفیقی غبطه خوردن دارد.
حمید صابر فرزام مدیر‌عامل خبرگزاری ایکنا، رحیم خاکی قاری بین‌المللی قرآن کریم، حسن بیادی و نمایندگانی از شبکه قرآن هم در ادامه به جمع ما اضافه شدند. حجت‌الاسلام علی گندمی یکی از اساتید برجسته یزد است ضمن اشاره به حسن خلق
مرحوم دانش گفت: زنده‌یاد حسن دانش در ادب، رفتار و برخورد با افراد انسانی نمونه بود و رفتار او قبل و بعد از مسابقات بین‌المللی هیچ تفاوتی نکرده بود.
وی درخصوص مراسم تشیع پیکر مرحوم دانش گفت: از زمانی که برگزاری مراسم تشیع پیکر حاج حسن دانش اعلام شد تا برگزاری مراسم پنج یا ۶ ساعت زمان فاصله بود اما در همین زمان پنج ساعته چنان استقبالی از مراسم تشیع پیکر دانش به عمل آمد که فکر می‌کنم در تاریخ استان بی‌نظیر باشد.
گندمی مرحوم دانش را یک انسان پیرو خط امام و رهبری دانست و گفت: هنگامی که حسن قصد داشت نزد رهبر معظم انقلاب تلاوت کند از من خواست تا در انتخاب آیه به وی کمک کنم من هم آیه «انما ولیکم‌الله»… را برای تلاوت انتخاب کردم و از آنجایی که آقای دانش یک انسان ولایی و شاگرد مکتب امام و رهبری بود از این آیه استقبال کرد.
وی ادامه داد: یکی از دوستان چند شب پیش حسن را در خواب دیده بود که می‌گفت: اگر می‌دانستم تلاوت و خدمت به قرآن چقدر تأثیر دارد بیش از این‌ها تلاوت می‌کردم.
در ادامه محمد‌حسین محمد‌زاده مدیر رادیو قرآن ضمن عرض تسلیت خدمت خانواده دانش به خاطر این فاجعه عظیم گفت: چند سال پیش و درپی شهادت امیر صیاد شیرازی یک حزن عمومی جامعه رافرا گرفت و این شهید عزیز برروی دستان انبوه مردم تشیع و به خاک سپرده شد. آن زمان با واسطه به نقل از آیت‌الله بهجت شنیدیم که فرمودند: هنگامی که عموم جامعه برای شهادت یک فرد محزون می‌شوند، این حزن به دلیل ناراحتی امام زمان(عج) است.
مرحوم دانش و افرادی مانند وی از اشراف امت پیامبر(ص) بودند و در‌پی درگذشتشان یک حزن عمومی جامعه را فرا گرفت. در پایان این دیدار هدایایی از سوی رادیو قرآن و خبرگزاری‌های فارس و ایکنا به خانواده دانش تقدیم شد و مدیر‌عامل خبرگزاری ایکنا از فراهم شدن شرائط استخدام همسر مرحوم دانش در مجموعه جهاد دانشگاهی یزد خبر داد.

پس از خدا‌حافظی با همسر و فرزندان زنده یاد دانش به منزل پدر مرحوم رفتیم البته پدر حاج حسن دانش به دلیل بیماری و کسالت توان سخن گفتن نداشت اما مواجهه با مادر حاج حسن دانش و ایستادگی وی در برابر این مصیبت ما را شگفت زده کرد. این مادر عزیز با روی خوش به استقبالمان آمد و درگذشت فرزندش را مشیت الهی دانست و گفت: من در مواجهه با این مصیبت صبر می‌کنم زیرا با نگاهی به مادران شهدا و صبر حضرت زینب(س) می‌بینم که این مصیبت دربرابر مصیبت کربلا هیچ است.
تنها مشکلم این است که نمی‌توانم پاسخ‌گوی همسر و فرزندان حسن باشم. این دو طفل معصوم مدام پدرشان را می‌خواهند، همسرش هم بسیار بی‌تاب است. به او می‌گویم این سرنوشت حسن بوده که در این سن و سال از دنیا برود و باید صبوری کنی و به فکر فرزندانت باشی.
خود من در ابتدا بسیار ناراحت بودم و ایامی که خبری از فرزندم نبود بسیار بر من سخت گذشت و هنگامی که پیکر حسن پیدا شد چند روز توان بلند شدن از جایم را نداشتم اما دیدم چاره‌ای جز صبوری ندارم. البته همسرم از همان ابتدا در برابر این مصیبت چون کوه ایستاد و با وجود بیماری و کسالت به ما خصوصاً به عروسمان دلداری می‌داد. همسرم ۳۵ سال مؤذن مسجد بود اما اکنون به دلیل بیماری توان بلند شدن از جایش را ندارد. به یاد دارم حسن در مکه با من تماس گرفت و گفت: برای پدرم قرآن می‌خوانم و دعاگویش در کنار خانه کعبه هستم. امیدوارم حسن شفای پدرش را از امام حسین(ع) بگیرد.
حسن از چهار سالگی تلاوت قرآن را آغاز کرد و حدود ۲۵ سال با قرآن کریم مأنوس بود. وی حدود ۵۰۰ شاگرد داشت و برای آموزش قرآن به مردم به شهر‌ها و روستا‌های اطراف می‌رفت و همه این کار‌ها را فقط برای رضای خدا انجام می داد و هیچ چشم‌ داشت مالی نداشت. در راه قرآن بسیار تلاش می‌کرد و ایام مسابقات هرروز ساعت‌ها تمرین می‌کرد. وی تا آخرین لحظات عمرش با قرآن مأنوس بود و امیدوارم فرزندانش هم مانند پدرشان قرآنی شوند.
هنگامی که حسن مفقود شد ما میلیون‌ها صلوات فرستادیم و شاید اگر این صلوات‌ها نبود پیکرش هم پیدا نمی‌شد. امید‌وارم به لطف خدا پیکر‌های مفقودان این حادثه هر‌چه زود‌تر پیدا شود تا خانواده‌های آنان از چشم‌انتظاری خارج شوند.
به هرحال سرنوشت فرزندم این بود که در جوانی از پیش ما برود اما خدا را شاکرم که این قدر عزت و احترام پیدا کرد و از او به عنوان افتخار کشور و دنیا یاد می‌کنند.
به گزارش روزنامه اعتدال،پس از دیدار با پدر و مادر زنده‌یاد دانش به همراه تعدادی از قاریان یزدی به امامزاده جعفر(ع) یزد رفتیم و ضمن قرائت فاتحه بر سر مزار حاج حسن دانش مهدی شایق و محمد‌حسن حسن‌زاده به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداختند.
مزار حاج حسن دانش در گوشه‌ای از آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) است و همه روزه خیل عاشقان قرآن ضمن زیارت این مزار مطهر به مقام شامخ این قاری فقید ادای احترام می‌کنند.

منبع تابناک یزد

بخش نظردهی بسته شده است..