طی یاداشتی عنوان شد:

روضه خوانی های بزرگ در یزد از چه زمانی آغاز شد

علیرضا آیت اللهی فعال فرهنگی با ارسال یادداشتی سیر آغاز روضه خوانی های بزرگ در یزد را اینگونه روایت کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبه نظر می‌رسد بنیانگذاری روضه خوانی‌های بزرگ به صورتی که امروز وجود دارند در زمان حکومت زندیان در ایران، حکومت محمد تقی خان در یزد، و مرجعیت آخوند ملٌا اسماعیل در این شهر، حدود ۲۳۰ سال قبل از این، در حوالی سال ۱۱۶۶ شمسی توسط میرزا سید سلیمان طباطبائی نائینی یزدی بوده است.

به نوشتهٔ آسید جواد در کتاب نجوم الٌسرد…، میرزا سید سلیمان «در ایٌام مصیبت سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام، برای آن حضرت مجلس عزا می‌گرفت و از لذایذ دنیوی چشم می‌پوشید و خودش بر منبر ذکر مصیبت می‌کرد و بسیار می‌شد که از شدٌت ناراحتی غش می‌کرد.

در حالی که در مصیبت جانکاه سیٌد جوانان اهل بهشت عمٌامه از سر بر گرفته و بندهای قبایش را باز کرده بود با دست خود عزاداران را اطعام و به آن‌ها خدمت می‌کرد….».

در آن زمان، یزد پرجمعیت‌ترین و لابد بزرگ‌ترین شهر ایران و با داشتن بزرگ‌ترین حوزه علمیه شیعه دوازده امامی در ایران، تحت نظر شیخ کبیر و به همٌت آخوند ملٌا اسماعیل که اخ الزوجه میرزا سید سلیمان بسیار ثروتمند بوده است؛ محل صدور فرهنگ شیعه – عزاداری مفصٌل حسینی حتی به تهران و اصفهان و دربار پادشاهانی چون فتحعلیشاه قاجار بوده است.یزدان نیوز

بخش نظردهی بسته شده است..