نصب پوش ۱۱۶ ساله حسینیه چرخاب اردکان

no-thumbs

آیین تاریخی پو‌ش‌کشی حسینیه چرخاب اردکان به عنوان یکی از آیین‎‎های ویژه این شهرستان با حضور عزاداران حسینی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمراسم تاریخی "پوش‌کشی میدان چرخاب" یا به گویش محلی "پوش بالا‌کنی"، بر طبق سنت هر ساله، با حضور مردم این شهرستان در دومین روز ماه محرم برگزار شد.

 

برپاکردن پوش میدان چرخاب اردکان در صبح روز دوم ماه محرم که بنابر روایات با برافراشته شدن خیمه امام حسین(ع) به همراه اهل بیت ایشان در صحرای کربلا همزمانی دارد، سنتی دیرینه است که هر ساله انجام می‌شود. پوش این بنا بر تاریخ حک شده بر روی آن مربوط به ۱۱۶ سال پیش است.

 

پوشی که برای مسقف کردن حسینیه چرخاب اردکان استفاده می‎‎شود، از چهار تکه مربعی و یک تکه مستطیلی شکل و منقوش تشکیل شده و مساحت این پوش تاریخی ۳۵۰ مترمربع است. این پوش توسط استاد "محمد جعفر خیام اصفهانی" به طرز زیبایی شکل گرفته است.

 

قطعات این پوش زیبا هر ساله در دومین روز از ماه محرم در مراسمی خاص به ‌همت پیرغلامان و مردم این منطقه به شکل استادانه و ظریفی به هم وصل می‏‏‌شوند. این پوش همراه با چاوشی‌خوانی و فریاد "یا حسین" با دل‌های حاجت‌مند و چشم‌هایی اشک‌آلود برافراشته می‌شود و صبح روز سیزدهم محرم نیز به همین صورت به پایین آورده شده، بسته‏‎‎بندی و به اتاق حسینیه منتقل می‌شود.

 

از دیگر رسومی که در کنار این مراسم به جای مانده، به جای آوردن وقفهایی است که همه ساله در چنین روزی ادا می‌شود و بخشی از این موقوفات، پذیرایی از مردم با ارده شیره و کلجوش است که از غذاهای بومی و محلی اردکان محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..