سیلابه‌های ابرکوه و مسیل‌های بی‌مسیر

no-thumbs

شهر ابرکوه از جمله شهرستان‌هایی است که گاه در معرض خطر سیلاب‌ها قرار می‌گیرد و از آنجا که برای این سیلاب‌ها، مسیل در نظر گرفته نشده، شهر و شهروندان را دچار مشکلات جدی می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز،ویژگی‌های مورفولوژیکی شهرستان ابرکوه نشان می‌دهد که سیلاب همیشه این منطقه را تحت تاثیر قرار داده و این شهرستان از گذشته‌های دور در معرض خطر سیلاب بوده و نوع خاک این شهرستان نیز به روان شدن سیلاب‌ها دامن زده است.

تعدد مسیل‌ها در بیشتر نقاط شهر که به طور عمده به صورت غرب به شرق این شهرستان پراکنده هستند، نشان از تاثیر منطقه از حوزه‌های آبریز شمال استان فارس دارد.

بررسی سوابق موجود بر گسیل سیلابه‌های اصلی حتی از رودخانه ایزدخواست استان فارس دلالت دارد و این سیلابه‌ها تا حدودی معماری سکونت‌گاه‌های حوزه شهرستان ابرکوه را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند و این مسئله در شهر ابرکوه به وضوح قابل مشاهده است.

* خطر سیلاب‌ها ابرکوه را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است

مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شهر ابرکوه بر اساس ویژگی‌های جغرافیایی و موقعیت استقرار در عمیق‌ترین نقطه حوزه آبریز شمال فارس، همواره تهدید سیلاب را پیش روی خود داشته و سیلاب همیشه در ساختار شهر ابرکوه و حوزه‌های پیرامون آن تاثیر داشته است.

احمدرضا اسدی افزود: یکی از معضلات عمده شهر ابرکوه، حفاظت و تأمین ایمنی تاسیسات، تجهیزات و حوزه‌های سکونتگاهی از خطر سیلاب است.

 

وی با اشاره به بروز صدمات و خسارات جدی در شهر ابرکوه طی دوره‌های سیلاب بیان کرد: در حال حاضر تا حدودی سیلاب‌های شمال شهر کنترل شده و در جنوب شهر با تمهیداتی از حجم سیلاب کاسته شده اما خطر بروز سیلاب در شهر هنوز غیر محتمل نیست و به همین دلیل دستگاه‌های متولی امر باید اقدامات موثر و مشترکی را در این زمینه انجام دهند.

* مسیل‌های سیل در شهر ابرکوه دست‌کاری شده‌اند

این کارشناس مسائل شهری عنوان کرد: بر اساس بازدیدهای میدانی که از حوزه جنوبی شهر ابرکوه انجام شده است، وجود دست‌کاری‌های غیر اصولی مسیل‌ها و گاه ایجاد موانع فیزیکی در مسیر سیلاب، به وضوح قابل مشاهده است.

وی با اظهار تأسف از بروز چنین اتفاقاتی عنوان کرد: مسیر جنوبی شهر ابرکوه با تخلیه نخاله ساختمانی در بستر رودخانه به ویژه در بخش عرضی آن و ساخت ابنیه در مسیر سیل و ساخت دیوار محیطی در مزارع مورد تعرض قرار گرفته است.

اسدی ادامه داد: ضرورت دارد تا به دلیل دوره بازگشت طولانی و بروز سیلاب و عدم امکان پیش‌بینی قطعی در مورد وضعیت بارش‌ها، مسئولان و شهروندان نسبت به حفظ مسیل و مخزن ذخیره شهر و امکان‌سنجی گسترش افزایش مخزن سد انحرافی جنوب غرب شهر حساسیت و اهتمام لازم را به عمل آورند.

* پوکه‌های قنات‌های خشکیده مشکل مدیریت شهری است

مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه ادامه داد: از جمله مشکلات پیش روی مدیریت شهری شهرستان ابرکوه، تصمیم‌گیری در مورد پوکه‌های قنات‌های خشکیده است که در مواردی با سیلابی شدن محدوده‌های اطراف میله‌های قنات و خطر هدایت سیلاب به داخل پوکه‌های قنات، مردم را دچار مشکل می‌کند.

 

اسدی ادامه داد: در چنین وضعیتی، در نهایت سیلاب‌ها با عبور از کانال قنات در مظهر قنات ظاهر می‌شود و زمین‌های زراعی قدیم را که در توسعه شهری مورد ساخت و ساز قرار گرفته‌اند دچار آسیب خواهند کرد و از سوی دیگر پر آنها باعث تجمع سیلاب هدایت شده به پوکه قنات، فرو ریختن سقف کانال قنات، فروکش کردن زمین و ایجاد آسیب‌های جدی به ابنیه و تاسیسات و جاده‌های در مسیر می‌شود.

* تأسیسات موجود ابرکوه ظرفیت کافی برای کنترل سیلاب‌ها ندارند

وی اظهار داشت: در حال حاضر تاسیسات موجود نظیر مخزن ذخیره سیلاب جنوب شهر ابرکوه و سد انحرافی جنوب غرب از ظرفیت کافی برخوردار نیستند و باید کلیه اقدامات حفاظتی و حراستی در مورد حفظ، نگهداری و مرمت احتمالی سد انحرافی انجام شود.

این کارشناس امور شهری به نقش سیلاب در ایجاد مانع در توسعه کمی و فیزیکی شهر اشاره کرد و گفت: می‌توان با استفاده از آخرین روش‌های مدیریت سیلاب که بر خلاف روش‌های معمول در ایران که بر پایه روش‌های کنترل سیلاب و نه مدیریت سیلاب طرح‌ریزی شده است، کمترین هزینه‌ها را در توسعه شهر متقبل شد.

وی خاطر نشان کرد: کنترل سیلاب شامل مواردی نظیر محدود کردن بستر مسیل یا رودخانه با احداث دیواره ساحلی و یا ساخت و سازهای دست‌ساز مثل خانه و سیل بندهای انحرافی، سدسازی و ابنیه فنی راه، نظیر پل است که گاه با روش‌های غیر اصولی و در ساخت در مکان نامناسب، باعث افزایش صدمات سیلاب می‌شود.

* شرکت آب منطقه‌ای یزد موقعیت مسیل‌های سیل را تعیین و تثبیت کند

اسدی خواستار به رسمیت شناخته شدن و پرهیز از دخل و تصرف در بستر و حریم‌های مسیل‌های موجود در توسعه و عمران سکونتگاه‌های شهرستان ابرکوه شد و بیان کرد: شهرداری با تقاضا از شرکت آب منطقه‌ای استان یزد، خواستار تعیین و تثبیت موقعیت مسیل‌های موجود در اطراف شهر شده است.

وی افزود: همچنین تلاش داریم نسبت به جلوگیری از گسیل سیلاب‌های ایجاد شده در حوزه‌های خارجی شهر به داخل شهر نیز اقدام کنیم.

اسدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمایت و کمک موثر اداره منابع طبیعی و تامین منابع مالی اجرای پروژه‌های تعریف شده در این راستا که با حمایت مالی فرمانداری شهرستان ابرکوه به انجام خواهد رسید، خاطر نشان کرد: ستاد پیشگیری از حوادث و بحران نیز یکی از ارگان‌های موثر و همکار در این زمینه است.

وی ابراز امیدواری کرد: با پیگیری‌هایی که هم‌اکنون در حال انجام است و با هم‌افزایی توان مالی و اجرایی دستگاه‌های مرتبط، شاهد این مسئله باشیم که در آینده نزدیک، معضل سیلاب‌های خارجی شهر که به داخل شهر ابرکوه وارد می‌شود را تعدیل یا به طور کامل رفع کنیم.

* بحران‌های ابرکوه را دریابیم

ابرکوه از جمله شهرستان‌هایی است که از یک سو با خسارت‌های خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و از سوی دیگر هر از چندگاهی شاهد سرازیر شدن سیلاب‌ها به شهر است.

این سیلاب‌ها از ابتدای شهر و تا مرکز شهر نفوذ می‌کنند و در مسیر خود خسارات زیادی به ویژه در زمین‌های کشاورزی وارد می‌کنند.

صاحبان خانه‌هایی نیز که در این مسیرها قرار دارند همیشه با بیم ورود سیلاب به محل زندگی خود مواجه هستند بر این اساس رشد و توسعه شهر نیازمند اندیشیدن تمهیدات لازم است و این امر تنها بر عهده یک اداره و ارگان نیست.

اینطور که از صحبت‌های کارشناسان شهری بر می‌آید، شرکت آب منطقه‌ای یزد نقشی اساسی در این زمینه بر عهده دارد گرچه ستاد پیشگیری از حوادث و برخی دیگر از دستگاه‌ها نیز می‌توانند در این راستا اثرگذار باشند.

به هر ترتیب امید می‌رود با تلاشی که در این زمینه صورت می‌گیرد، شهر ابرکوه یک‌بار برای همیشه از این مشکل قدیمی رهایی پیدا کند.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..