ضرورت مناسب‌سازی محیط برای آرامش سالمندان یزدی

no-thumbs

مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: مناسب‌سازی محیط و فضای جامعه برای جامعه و زندگی بهتر سالمندان بسیار ضروری است و در اولویت فعالیت‌های بهزیستی قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز جلیل عفتی در نهمین جلسه شورای ساماندهی امور سالمندان استان یزد اظهار داشت: برنامه‌های بسیار خوبی برای ارتقای منزلت و جایگاه سالمندان در استان تدوین و اجرا شده است و با پیگیری‌های انجام شده در آینده‌ای نزدیک، برای ارتقای منزلت سالمندان تفاهم‌نامه‌هایی را با دستگاه‌های مختلف امضا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: با افزایش طول عمر در کشور، جمعیت سالمندی نیز رشد یافته و در حال حاضر افراد از سن ۶۰ تا ۷۴ سال،‌ سالمندان جوان و افراد دارای سن ۷۵ تا ۹۰ سال، سالمندان پیر را تشکیل می‌دهند.

عفتی افزود: در حال حاضر نرخ سالمندی استان یزد که از سن بالای ۶۰ سال تعریف شده و مورد بررسی قرار گرفته است، ۸.۷ درصد است که این میزان معادل ۹۰ هزار نفر از جمعیت استان است.

دبیر شورای ساماندهی امور سالمندان استان یزد تصریح کرد: طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، افراد میانسال از سن ۳۰ تا ۶۴ ساله، ۳۹.۳ درصد معادل ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و افراد سالمند بالای ۶۰ سال، ۸۲ درصد معادل ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور را تشکیل داده‌اند.

عفتی با بیان اینکه پیری فرآیندی عمومی و اجتناب‌ناپذیر است، خاطرنشان کرد: پدیده سالمندی، پدیده‌ای پیشرونده و درونی است که عوامل محیطی نیز در آن نقش به سزایی دارند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد ادامه داد: در حال حاضر در استان یزد برای رسیدگی به امور سالمندان چهار مرکز شبانه‌روزی در شهرستان‌های یزد، اردکان، تفت و مهریز وجود دارد و ۱۰ مرکز روزانه نیز در شهرستان‌های یزد، مهریز، میبد، اشکذر و بهاباد در حال فعالیت هستند.

این مسئول اظهار داشت: همچنین پنج مرکز ویزیت در منزل و پنج مرکز مراجعان در منزل نیز آماده خدمت‌رسانی به جامعه سالمند استان و خانواده آنها هستند.

عفتی در بخش دیگری از سخنان خود بر مناسب‌سازی محیط برای سالمندان تاکید کرد و اظهار داشت: برای سالمندان و رسیدگی به سلامت آنها برنامه‌های خوبی را تدارک دیده‌ایم که راه‌اندازی مرکز سلامت سالمندی صبا یزد و پیگیری برای راه‌اندازی برای راه‌اندازی بنیاد فرزانگان برای اعتلای فرهنگ حضور سالمندان در جامعه از جمله این اقدامات است.

وی از صدا و سیما و اصحاب رسانه استان یزد خواست تا برای اعتلای فرهنگ پذیرش سالمندان در خانواده‌ها، اقدامات فرهنگی شایسته‌ای انجام دهند تا احترام به این قشر از جامعه و توجه به آنها به یک فرهنگ ملی در جامعه تبدیل شود.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..