سعید حجاریان:

کسی از ما تأیید صلاحیت نمی‌شود/نباید سر به سر شورای نگهبان بگذاریم /امید به وضعیت بهتر هست

سعید حجاریان، چهره نام‌آشنای اصلاحات، در گفت‌وگویی مفصل، از مسائل مختلف صحبت می‌کند. گاهی در گفت‌وگو کنایه می‌زند و گاهی در پاسخ‌ها جدی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزحجاریان در ابتدای گفت‌وگو درباره مسائل اقتصادی صحبت می‌کند.

می‌گوید همان‌طور که روحانی گفته است نباید انتظار داشت از فردا نرخ رشد مثبت شود و این نکته را مطرح می‌کند که تا اجرایی‌شدن برجام چند ماه وقت است و زمان می‌برد تا سرمایه‌گذاران خارجی بیایند و در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند. حجاریان در صحبت‌هایش می‌گوید گمان می‌کند تا ۶ ماه آینده دولت وضعیت دشواری خواهد داشت. او رک‌و‌صریح وضعیت اقتصادی دولت یازدهم را تحلیل و بررسی کرده، این موضوع را مطرح می‌کند که دولت درحال‌حاضر حقوق کارمندان شرکت نفت را ندارد بدهد و از بانک‌ها قرض می‌کند و حقوق می‌دهد. دراین بخش از گفت‌وگو او بیان می‌کند که گرانی حتمی است و می‌گوید: «دلار را نگاه کنید، سیرصعودی دارد. دولت به‌این زودی نمی‌تواند مشکلات را حل کند.» حجاریان شرایط را این‌گونه تحلیل می‌کند که وضعیت کاملا شکننده است و به‌همین دلیل، دولت مشکلاتی خواهد داشت. تئوریسین اصلاحات صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد و می‌گوید: «خلاصه الان هرجا دست بزنی مشکلی پیش می‌آید. خیلی وضعیت مشکلی است. وضع فعلی دولت خیلی سخت است.» او البته با بیان این صحبت‌ها به‌این نکته هم اشاره می‌کند که « الان امید وجود دارد. قبل از دولت روحانی، امید هم نبود؛ الان حداقل امیدی ایجاد شده است که وضعیت بهتر شود. دولت و کابینه هم تلاش می‌کنند.» صحبت‌های اقتصادی سعید حجاریان با خبرگزاری تسنیم به‌جایی می‌رسد که خبرنگار از حجاریان می‌پرسد فکر می‌کنید دولت بتواند ظرف ۶ ماه خروجی چشمگیری در عرصه اقتصاد داشته باشد که حجاریان نیز در پاسخ می‌گوید
۶ ماه زود است، «تحول اساسی حداقل یک سال طول می‌کشد.» او ادامه می‌دهد که دولت در ۶ماه بعید است بتواند اشتغال ایجاد کند، رشد اقتصادی ایجاد کند یا بتواند تورم را کم کند. سعید حجاریان این صحبت‌هایش را درباره اقتصاد این‌گونه ادامه می‌دهد و این موضوع را مطرح می‌کند که دولت یازدهم بی‌بدیل است. او برهمین‌اساس می‌گوید که «بدیل‌های این دولت همه امتحان پس داده‌‌اند.» حجاریان حتی در صحبت‌هایش این پرسش را مطرح می‌کند که آیا «دولت احمدی‌نژاد می‌خواهد بدیل این دولت باشد؟» و در پاسخ به موضوعی که مطرح کرده است می‌گوید که دولت‌های نهم و دهم «امتحانشان را پس داده اند.» او در ادامه گفت‌وگو می‌گوید که «بعضی کارها تند است و یک عده می‌کنند، همین حمله به دفتر آقای جوادی‌آملی.» این موضوع که در گفت‌وگو مطرح می‌شود خبرنگار درمقابل صحبت حجاریان درباره حمله به دفتر جوادی‌آملی می‌گوید که حمله‌ای نبوده است. صحبتی که حجاریان در پاسخ به آن می‌گوید: «بالاخره درس وی تعطیل شد آن روز. آقای جوادی آدم سلیم‌النفسی هستند.» او حتی به تحصن دلواپسان در مقابل پارلمان نیز اشاره می‌کند و صحبتش را این‌گونه ادامه می‌دهد که اگر تندروها بخواهند با این وضعیت به صحنه بیایند دستاوردی نخواهند داشت. تئوریسین اصلاحات این موضوع را مطرح می‌کند که این‌گونه تندروی‌ها به‌نفع دولت است و دولت از آن‌ها سود می‌برد. گفت‌وگو با این پرسش ادامه پیدا می‌کند که «اصلاح‌طلبان هم خودشان را هیچ‌گاه بدیلی برای دولت تصور نمی‌کنند؟» پرسشی که حجاریان رک و پوست‌کنده به آن پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «ابدا، آن‌ها همگی رد هستند.» او این‌گونه توضیح می‌دهد که اصلاح‌طلب نشاندار رد است و می‌گوید همه را رد می‌کنند از دم. و این موضوع را مطرح می‌کند که «ما خودمان ناامیدیم.» در بخش دیگر گفت‌وگو خاطره‌ای از سفر اول رئیس دولت اصلاحات به نیویورک تعریف می‌کند؛ خاطره‌ای که مربوط به دست‌دادن مقامات با یکدیگر است. خودش نیز با اشاره به فضای به‌وجود‌آمده بر سر دست‌دادن ظریف و اوباما خاطره‌ای را تعریف می‌کند. سعید حجاریان مانند صندوقچه‌ای پر از اسرار و خاطرات سال‌های دور است. او در بخشی از گفت‌وگو با تسنیم این خاطره را این‌طور تعریف می‌کند که در سفر اول سید محمد خاتمی به نیویورک او در مقام مشاور همراه رئیس‌جمهوری بوده است. حجاریان خاطره‌اش را این‌طور ادامه می‌دهد و می‌گوید: «من بودم و ابطحی و آقا رضا خاتمی.» ما سه تا داشتیم می‌رفتیم در کریدور(راهروی) کنار شورای امنیت. دیدیم یک دفعه کلینتون با گاردش دارد می‌آید. خاتمی (محمد) هم به ما گفته بود مبادا شما جایی روبه‌رو شوید با این‌ها. بنا بود بالاخره دست ندهیم دیگر. به ما گفته بود نکنید این‌کار را. ما تا دیدیم کلینتون و گاردش دارند می‌آیند واقعا ماندیم چه کنیم. واقعا تصادفی بود. ساعت ۳بعدازظهر بود و واقعا بعید بود کلینتون آن‌موقع بیاید.» سعید حجاریان صحبت‌هایش را این‌طور ادامه می‌دهد و می‌گوید: «خلاصه دیدیم چاره‌ای نداریم، پریدیم در سالن اندونزی و پشت پرده‌ها قایم شدیم. آن‌ها آمدند و رد شدند. ما مدام می‌ترسیدیم که نکند گاردش بفهمد و بگوید این‌ها ایستاده‌اند اینجا که کلینتون را ترور کنند و این بشود اول دعوا. یک محافظ آقای خاتمی بود که او بیرون ماند و نتوانست بیاید داخل و کلینتون با او دست داد و رفت.» 
او این خاطره را تعریف می‌کند تا به دست‌دادن ظریف اشاره کند و بگوید که اقدام وزیر امورخارجه در سازمان‌ملل تصادفی بوده است. حجاریان درمقابل پرسش و ادعای تسنیم مبنی بر اینکه «دست‌دادن ظریف و اوباما یک‌جور تصادف تعمدی یا تصادف ساختگی بوده است تا از یک طرف کارشان را بکنند و از طرف دیگر هم هزینه‌اش را ندهند» می‌گوید که این موضوع واقعا تصادفی بوده و همان‌طور که در خاطره‌اش گفته برای خودشان نیز تصادفی چنین اتفاقی افتاده است و خودشان را قایم کرده بودند. او درمقابل پرسش‌های جانبدارانه تسنیم دراین باره می‌گوید که «مجبور بودند. چه کار کنند؟ آبروریزی می‌شد.» دست‌دادن تبدیل می‌شود به یکی از سوژه‌های گفت‌وگو و خبرنگار این موضوع را در مقابل حجاریان مطرح می‌کند که دست‌دادن ظریف و اوباما باعث ناامیدی دوستداران انقلاب از دولت ایران می‌شود و از ماجرای دست‌دادن وزیر امورخارجه با رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گریزی هم به حادثه تلخ منا می‌زند و این پرسش را مطرح می‌کند که آیا در آن وضعیت باید دست داده می‌شد. حجاریان نیز درمقابل این اظهارنظر و پرسش خبرنگار می‌گوید که مسئله منا فرق دارد. او این موضوع را در صحبت‌هایش مطرح می‌کند که «ما همه‌اش می‌گوییم برویم سراغ سازمان کنفرانس اسلامی کمک بگیریم. همه کشورهایی که کشته دادند به آل‌سعود تبریک گفتند به‌عنوان اداره خوب حج.»و در ادامه می‌گوید که «عربستان روزانه ۱۰‌میلیون بشکه می‌فروشد. خیلی پولدار است. ما به چه‌کسی می‌خواهیم بگوییم این موضوع را؟ دولت‌های منطقه در زمینه حج با ما همکاری نمی‌کنند.» حجاریان این نکته را نیز مطرح می‌کند که «ما باید اندازه ظرفیتمان حرف بزنیم.» در ادامه گفت‌وگو خبرنگار از افرادی اسم می‌آورد و می‌گوید که آن‌ها دولت روحانی را به رحم اجاره‌ای یا آپاندیس دولت شبیه کرده‌اند. او این پرسش را مطرح می‌کند که «دولت زمانی‌که از نظر پایگاه اجتماعی نیازمند اصلاح‌طلبان نباشد، این آپاندیس را از خود جدا کرده، دور خواهد انداخت. نظر شما چیست؟» حجاریان در پاسخ به تعابیری که در پرسش مطرح می‌شود واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید که این‌ها حرف‌های زشتی است. و در ادامه می‌گوید که «ما فکر می‌کنیم روحانی بدیلی ندارد». صحبت به اینجا که می‌رسد خبرنگار از حجاریان می‌پرسد که «حتی هیچ‌کس از اصلاح‌طلبان هم نمی‌تواند به‌نظر شما بدیل دولت باشد؟» که حجاریان این‌طور پاسخ می‌دهد و می‌گوید که «از ما کسی را تاییدصلاحیت نمی‌کنند.» صحبت تایید صلاحیت که می‌شود بحث به عارف می‌رسد و حجاریان می‌گوید که «در دوره‌های بعدی معلوم نیست چه خواهد شد.»
در بخش دیگر گفت‌وگو که صحبت از انتخابات سال ۹۶ و جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا می‌شود، حجاریان درمقابل این اظهارنظر خبرنگار که ادعا می‌کند برخی اصول‌گراها می‌توانند بدیل روحانی باشند، می‌گوید تا کسی برنامه ندهد، دل به او نمی‌دهم. خود روحانی هم برای من مهم نبود؛ برنامه‌اش برایم مهم بود. در ادامه می‌گوید که «ولی ما آقا محمود و برنامه‌اش را دیدیم.» خبرنگار دراین بخش از گفت‌وگو می‌گوید احمدی‌نژاد خودش مدعی است اصول‌گرا نیست، اما حجاریان این پرسش را درمقابل حرف خبرنگار مطرح می‌کند که «پس معلق است در فضای سیاسی؟» پرسشی که خبرنگار با گفتن اینکه «احتمالا معلق است دیگر». از آن می‌گذرد و به‌سراغ این می‌رود تا درباره وضعیت سیاسی لاریجانی از حجاریان سوال کند؛ سوالی که حجاریان درباره آن می‌گوید ایشان برنامه نداده است تا به الان. حجاریان در ادامه و در پاسخ به‌این پرسش مبنی بر اینکه آقای عارف برای سرلیستی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس قطعی شده است، می‌گوید: «سرلیستی معنایش این نیست که رئیس مجلس شود.» او در ادامه صحبت‌هایش این موضوع را مطرح می‌کند که ممکن است اصلاح‌طلبان به‌رغم اینکه عارف در انتخابات مجلس رأی بیاورد، از‌فرد دیگری برای ریاست حمایت کنند؛ چون ممکن است تعداد اصلاح‌طلبان یا حامیان آقای عارف قلیل باشد در مجلس، و این موضوع را در صحبت‌هایش مطرح می‌کند که «البته می‌تواند رئیس فراکسیون باشد، ولی رئیس‌مجلس‌شدنش سخت است.» حجاریان در ادامه گفت‌وگو به اصطلاحات و توهین‌هایی که به مقامات کشورها می‌شود اشاره می‌کند و می‌گوید: «شما بیایید به اوباما بگویید «کاکاسیاه». کاکاسیاه یعنی چه؟ یعنی برده. برده‌های زنگی و سیاه را که از زنگبار به ایران می‌آوردند کاکاسیاه می‌گفتند. اینکه به رئیس‌جمهوری یک کشور بگوییم کاکاسیاه خوب است؟ توهین به نماد یک کشور است؛ حتی مارتین لوترکینگ هم با این تعبیر می‌شود کاکاسیاه. 
شما در فوتبال به یک نفر بگویید نگرو، یعنی افرادی که از نیجریه به آمریکا برده شدند؛ از فوتبال اخراج می‌شوید. این‌ها توهین است.» حجاریان در ادامه می‌گوید امیدوار است تندروها به مجلس نروند. او باصراحت می‌گوید «اعتقاد دارم خیلی سر‌به‌سر شورای نگهبان و آقای جنتی نگذاریم. آن‌هایی که می‌دانیم رد هستند نامزد نشوند. انگشت‌کردن در چشم شورای نگهبان خوب نیست. معلوم است که یک عده نباید داوطلب شوند. حالا این مجلس چنان آش دهان‌سوزی هم نیست.» او حتی می‌گوید: «من می‌ترسم آقای جنتی خیلی‌ها را رد کند، آرا پایین بیاید و رقابت نباشد و مشارکت پایین بیاید.»روزنو

بخش نظردهی بسته شده است..