صدور سالانه 30 مجوز برای حفرچاه در استان یزد:

شناسایی ۳۸۰ حلقه چاه غیرمجاز در یزد/ شوری آب در یزد

سالانه به طور متوسط 30 حلقه چاه آب در شهر یزد حفر می‌شود که عمده مصارف آن آشامیدنی و صنعتی است. همچنین به دلیل کاهش کمیت و کیفیت آب استحصالی از چاه‌ها، هر ساله 50 تا 100 مجوز جابه‌جایی چاه در استان صادر می‌شود؛ این در حالی است که منابع زیرزمینی استان روز به روز فقیرتر می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به دلیل فقر منابع آبی که هر روز بیشتر می‌شود، ساکنان روستاهای استان در تلاش هستند تا با شناسایی چاه‌های غیرمجاز در خانه‌باغ‌ها و اطلاع آن به مسئولان آب منطقه‌ای، این چاه‌ها را پلمب کنند. بسیاری از روستاییان، با رصد بهره‌برداری از آب در محیط اطراف خود می‌کوشند تا هر گونه بهره‌برداری غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی را به حداقل برسانند تا به این ترتیب قنات‌ها، چشمه‌ها وچاه‌های آب آشامیدنیی که در روستاها حفر شده از خطر خشک شدن در امان بمانند.

شناسایی ۳۸۰ حلقه چاه غیرمجاز
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان می‌گوید: مجوز حفر چاه‌های جدید بر اساس مجوز تخصیص وزارت نیرو که هر ۵ سال یکبار با بازدید از دشت‌های استان انجام می‌شود، صادر می‌شود.
«سیدمحمد طباطبایی» با تاکید بر این‌که این مجوزها فقط برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان صادر می‌شود، می‌افزاید: بر اساس میزان تخصیص وزارت نیرو، پروانه بهره‌برداری از چاه صادر می‌شود که معمولا سالانه ۳۰ حلقه چاه است.
وی ادامه می‌دهد: همچنین به دلیل کم شدن و خشک شدن، نیاز به کف زنی و جابه‌جایی آنها وجود دارد که هر ساله ۵۰ تا ۱۰۰ مجوز نیز برای جابه‌جایی چاه‌ها در استان صادر می‌شود.
این مسئول با تاکید بر صادر نشدن مجوز حفر چاه در بخش کشاورزی، می‌گوید: در حال حاضر ۴ هزار حلقه چاه مجاز در استان وجود دارد و ۳۸۰ حلقه چاه غیرمجاز نیز شناسایی شده اما قطعا تعداد چاه‌های غیرمجاز بیش از این تعداد است.
وی با اشاره به شناسایی سالانه ۲۰ تا ۳۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان، می‌افزاید: برخی از این چاه‌ها در مناطق محصور از جمله گلخانه‌ها، کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی وجود دارد که امکان بازدید و کنترل نیست؛ اما به محض دریافت گزارش، به شناسایی و پلمب آنها اقدام می‌شود.
طباطبایی چاه‌های مهم غیرمجاز استان را چاه‌های مورد بهره‌برداری در بخش صنعت معرفی می‌کند و می‌افزاید: آب استحصالی از چاه‌های غیرمجاز خانگی در مقایسه با مصارف صنعتی و بهره‌برداری از چاه‌های غیرمجاز برای صنعت، قابل توجه نیست.
این مسئول می‌گوید: البته کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای به همه شکایت‌های مردمی ناشی از حفر چاه‌های غیرمجاز خانگی نظارت می‌کنند و تا مرحله پلمب آنها پیش می‌روند؛ چرا که در مواقع زیادی، منابع آبی روستاها از جمله قنات‌ها به دلیل حفر همین چاه‌ها خشک می‌شوند.
وی می‌افزاید: خشکسالی باعث خشک شدن بسیاری از قنات‌ها و چشمه‌ها شده است؛ از این رو بسیاری از ساکنان روستاها به حفر چاه‌های غیرمجاز روی ‌آورده‌اند که هر روز شرایط منابع آبی روستاها را بدتر می‌کند. طباطبایی با بیان این‌که عمده چاه‌های استان اعم از آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی در دشت یزد-اردکان قرار دارد، می‌گوید: بیشترین چاه‌های آب آشامیدنی استان در منطقه چرخاب و یزدگرد قرار دارد.

روند بررسی درخواست‌های جدید
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان درباره روند بررسی درخواست‌های حفر یا جابه‌جایی چاه در استان می‌گوید: بعد از دریافت درخواست از سوی متقاضی، کارشناسان شرکت از منطقه بازدید و با رعایت حریم منابع مجاور، به صدور و یا عدم صدور مجوز اقدام می‌کنند.
وی با تاکید بر این‌که شعاع تاثیر چاه نباید بر سایر منابع از جمله قنات، چشمه، چاه و… اثر منفی بگذارد، می‌افزاید: میزان برداشت آب از چاه بر اساس مجوز صادر شده نیز با نظارت کامل کارشناسان شرکت، رصد می‌شود.
طباطبایی عمق عمیق‌ترین چاه استان را ۳۰۰ متر، در ابرکوه معرفی می‌کند و می‌گوید: مجوز عمق چاه در دشت‌های مختلف استان بر اساس رعایت سقف کف‌شکنی سفره‌های آب‌های زیرزمینی صادر می‌شود و با یکدیگر متفاوت است.
وی با اشاره به ممنوعیت صدور مجوز حفر چاه در ۸۰‌درصد وسعت دشت‌های استان، می‌گوید: در برخی از نقاط از جمله مناطق کوهپایه‌ای مهریز و تفت حتی برای صدور مجوز حفر چاه برای مصارف آشامیدنی هم محدودیت وجود دارد.
این مسئول درباره نیاز به جابه‌جایی چاه‌ها در اثر آلوده شدن آنها می‌گوید: به محض این‌که آلودگی آب چاهی تشخیص داده شد، از مدار بهره‌برداری خارج و به حفر چاه در نقطه دیگر برای تامین نیاز بهره‌برداران اقدام می‌شود که معمولا سالانه ۱۰‌مجوز حفاری چاه جدید نیز در این حوزه صادر می‌شود.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان درباره چاه‌های قدیمی فاقد مجوز نیز می‌گوید: چاه‌های قدیمی فاقد مجوز بر اساس قانون توزیع عادلانه آب که در حال حاضر متوقف شده است، مجوزدار شده‌اند و اگر کسی برای دریافت مجوز اقدام نکرده، چاه وی غیرمجاز تلقی شده و باید پلمب شود.

میزان شوری دشت‌های استان
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان نیز درباره کمیت و کیفیت آب استحصالی از چاه‌های استان می‌گوید: سالانه یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی استان برداشت می‌شود که عمده آن از چاه‌ها است.
«محمدتقی میرحسینی» می‌گوید: تمرکز چاه‌های استان در دشت یزد- اردکان به عنوان بزرگ‌ترین دشت استان است؛ هر چند استان در مجموع ۱۹‌دشت دارد. وی می‌افزاید: بعد از دشت یزد- اردکان، بیشترین چاه‌های موجود در دشت‌های استان به ترتیب مربوط به دشت ابرکوه، دشت مروست و دشت هرات است.
این مسئول درباره کیفیت آب استحصالی از چاه‌های استان نیز می‌گوید: شوری آب در دشت‌های مختلف استان متفاوت است؛ اما می‌توان گفت که آب منطقه چرخاب، کمترین میزان شوری را دارند و مناطق کویری با ای.سی ۵۰ هزار شورترین آب منابع زیرزمینی استان محسوب می‌شوند. میرحسینی اضافه می‌کند: ای.سی بالای ۱۰‌هزار حتی در کشاورزی هم قابل استفاده نیست؛ اما کشاورزان یزدی حتی از آب با شوری ۱۵‌هزار هم برای آبیاری مزارع پسته استفاده می‌کنند.
وی می‌گوید: شوری آب در منطقه دشت بهادران به طور متوسط ۱۱ هزار، در دشت بافق ۱۰ هزار، در دشت مروست ۵ هزار و در دشت هرات ۳ هزار است.

کشاورزان خود را با شرایط وفق دهند
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان درباره مشکلات کشاورزان برای ادامه کشاورزی در روستاها و نیاز به حفر چاه‌های جدید می‌گوید: در هیچ یک از دشت‌های استان مجوز جدیدی برای توسعه یا ایجاد کشاورزی صادر نمی‌شود. «سیدمحمد طباطبایی» می‌افزاید: بهره‌برداری مردم از آب‌های زیرزمینی باید به تناسب میزان آب موجود در سفره‌ها، تنظیم شود یعنی کشاورزان باید در شرایط کم‌آبی، خود را با شرایط تطبیق دهند.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..