۵۰ درصد ایرانی ها اضافه وزن دارند

no-thumbs

رئیس سازمان غذا و دارو از ایجاد شبکه آزمایشگاهی برای افزایش کیفی محصولات غذایی خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ درصد مردم اضافه وزن دارند و میزان دریافت کالری در جامعه ۲۰ درصد بیش از حد معمول است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز دکتر رسول دیناروند در همایش روز جهانی غذا که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: ما در سازمان غذا و دارو به نقش و اهمیت همه افرادی که در صنایع غذایی کشور فعالیت می‌کنند از کشاورزان در مزرعه تا صنایع تولیدی و صنایع بزرگ در حوزه‌های مختلف واقف هستیم و به کیفیت بالای تولیدهای آنها افتخار می‌کنیم.


وی ظرفیت‌های کشور در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع غذایی را در سطح مطلوبی ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی در ایران محصولات با کیفیتی تولید می کنند، به گونه ای که با استقبال بازارهای خارجی مواجه هستند.

دیناروند با بیان اینکه غذا از زوایای مختلف اقتصادی، اشتغال، عدالت، حفاظت اجتماعی و غیره حائز اهمیت است، عنوان کرد: آنچه که برای ما مهم است، موضوع سلامت مواد غذایی است زیرا نمی‌توانیم سلامت مردم را فدا کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در تمام عرصه‌های تولید غذا در کشورمان ظرفیت بالایی وجود دارد به گونه ای که با بالاترین استانداردهای بین‌المللی، با بهترین کیفیت و رعایت تمام جنبه‌های بهداشت غذا تولید شود و  سازمان غذا و دارو نیز به عنوان دستگاه نظارتی با کسانی که اهمیت تضمین کیفیت و سلامت غذا را نادیده می‌گیرند، برخورد خواهد کرد

دیناروند با اشاره به رشد خوب ایران در بخش صنایع پروتئینی و گوشتی، شکلات و غیره افزود: توان تولید بهترین محصولات با بالاترین کیفیت در ایران وجود دارد و انتظار داریم سایر تولیدکنندگان نیز که با استانداردهای بین‌المللی فاصله دارند خود را به سطح مطلوب برسانند.

وی، سلامت غذا را از چند جنبه مورد بررسی قرارداد و گفت: نخستین جنبه، کاهش مخاطرات احتمالی غذا است. زیرا منشاء بسیاری از بیماری‌های شناخته شده به دلایل مختلف از جمله وجود آلاینده‌های متعدد، باقیمانده سموم، فلزات سنگین و غیره وابسته به غذایی است که تولید می‌شود و از این رو وظیفه مهم دستگاه‌های نظارتی حل این معضل است زیرا سلامت مردم نباید از مواد غذایی مصرفی به خطر بیفتد.

معاون وزیر بهداشت تقلب غذایی را معضلی دیگر حوزه عذا برشمرد و اظهار کرد: تقلب غذایی پدیده‌ای منحصر به ایران نبوده و  بین‌المللی است که با رشد تکنولوژی گسترده شده است.

وی گفت: بسیاری از رنگ‌ها، افزودنی‌ها، مواد ناشناخته و خطرناک که در فرآورده‌های غذایی استفاده می‌شوند تقلب غذایی بوده و سازمان‌های نظارتی و سازمان غذا و دارو به صورت جدی با این معضل برخورد می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت، اقدام این وزارتخانه برای مقابله با این دو معضل را ایجاد شبکه آزمایشگاهی قدرتمند عنوان کرد و گفت: به کمک این شبکه تقلبات غذایی و آلاینده‌ها در تولید غذا به سرعت شناسایی شده و از ورود مواد غذایی دارای این ویژگی‌ها و تولید این محصولات در کشور جلوگیری به عمل خواهد آمد.

دیناروند با تاکید بر لزوم اصلاح شیوه تغذیه در جامعه خاطرنشان کرد: تعداد افرادی که در کشورمان فقرغذایی دارند، ناچیز است اما بیش از ۵۰ درصد از افراد جامعه اضافه وزن دارند و میزان دریافت کالری مردم ما ۲۰ درصد بیش از حد معمول است.

وی کم تحرکی، مصرف بالای نمک، شکر و چربی را از دلایل اضافه وزن ایرانیان برشمرد و گفت: اسید چرب ترانس هنوز در کشور ما مصرف می‌شود گرچه در ۱۰ سال اخیر میزان مصرف آن کاهش یافته ولی تا رسیدن به نقطه صفر فاصله زیادی داریم.

معاون وزیر بهداشت یکی از اهداف این وزارتخانه در حوزه کنترل بیماری‌های غیرواگیر را کنترل و حذف اسیدچرب ترانس اعلام و تاکید کرد : در این زمینه آموزش به تنهایی اثر ندارد و باید دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان غذا و دارو به صورت جدی وارد عمل شود.

منبع: مهر

بخش نظردهی بسته شده است..