بی‌رغبتی به بازدید از موزه‌ها:

کیفیت نامطلوب خدمات موزه‌های استان یزد

استان دارای 24 موزه فعال است که مدیریت 9 موزه مستقیما با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، 5 موزه با مدیریت بخش خصوصی و 7 موزه دیگر تحت مدیریت سایر ارگان‌های دولتی اداره می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز  اگرچه تعداد موزه‌های استان در خور توجه است اما پراکندگی و کیفیت پایین موزه‌های استان باعث شده که یزدی‌ها تمایل چندانی به بازدید از این مراکز فرهنگی نداشته باشند.

موزه‌های استان همچنین به ۲ نوع تخصصی و مردم‌شناسی تقسیم می‌شوند که موزه‌های فرش اردکان، آب یزد، نسخ خطی وزیری یزد، موزه موقوفه میرزا محمد کاظمینی یزد، مفاخر اردکان، موزه سفال میبد، موزه زیلوی میبد، موزه آینه و روشنایی یزد و موزه پست میبد در زمره موزه‌های تخصصی قرار دارند.
از دیگر موزه‌های تخصصی استان می‌توان به موزه علوم یزد، موزه تاریخ طبیعی مرکز مطالعات زیست محیطی یزد، گنجینه مسجد جامع و موزه فرهنگ اردکان اشاره کرد و مابقی موزه‌ها در زمره موزه‌های مردم شناسی قرار دارند.
بیشترین بازدیدکنندگان از موزه‌های استان دانشجویان و دانش‌آموزانی هستند که به‌عنوان فعالیت‌های فوق برنامه درسی، سری به موزه‌های استان می‌زنند و جای خالی خانواده‌ها همچنان در موزه‌های استان خالی است.

بی‌رغبتی به بازدید از موزه‌ها
مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به استقبال نامطلوب خانواده‌های یزدی از موزه‌ها، می‌گوید: بیشترین بازدیدکنندگان از موزه‌های استان دانش‌آموزان، دانشجویان و برخی از خانواده‌های غیربومی هستند.
«الهام جلوداری» با بیان این‌که ۲۴ موزه در استان دایر و فعال است، می‌افزاید: بازدید از موزه باید به یک فرهنگ در بین مردم تبدیل شود و همانطور که مردم را به خواندن کتاب تشویق می‌کنیم، آنها را به بازدید از موزه‌ها نیز تشویق کنیم.
به گفته وی، کودکان هم برای آشنایی با فرهنگ و تمدن نیاکان خود باید از سوی خانواده‌ها به بازدید از موزه‌ها تشویق شوند چرا که موزه‌گردی، اهرم توسعه فرهنگی است.
این مسئول با اشاره به رتبه چهارم استان در کشور در بخش موزه‌داری، ادامه می‌دهد: توسعه موزه‌های خصوصی به رونق صنعت موزه‌داری می‌انجامد چرا که درآمدهای این صنعت، مجموعه‌داران را به فعالیت ترغیب می‌کند.
وی موزه‌های آب و آینه و روشنایی را از پربازدیدترین موزه‌های استان معرفی می‌کند و می‌گوید: استقبال بخش خصوصی برای راه‌اندازی موزه در استان وجود دارد و بیشتر متقاضیان علاقه‌مند به ایجاد موزه‌های هنری و باستانی هستند.
جلوداری از بازدید روزانه ۳۰ بازدیدکننده از موزه‌های استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: موزه‌ها تاثیر زیادی بر رونق گردشگری دارند از این رو باید برای معرفی آنها به گردشگران تلاش بیشتری صورت گیرد.

لزوم تجمیع موزه‌های استان
معاون گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به نقش مهم موزه در جذب گردشگر می‌گوید: موزه بیانگر هویت و تمدن یک شهر برای گردشگران است.
«سیدمصطفی فاطمی» با اشاره به جایگاه خوب استان از حیث تعداد موزه‌ها، می‌افزاید: کوچکی، پراکندگی و تعدد موزه‌ها در استان باعث شده که کیفیت چندان مطلوبی نداشته باشند.
وی با اشاره به علاقه گردشگران خارجی به بازدید ازموزه‌های مردم‌شناسی می‌گوید: آنها در پی این بازدید به دنبال مطالعه فرهنگ و تمدن مردم بومی هستند.
فاطمی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تجمیع موزه‌های کوچک و پراکنده استان می‌گوید: معاونت گردشگری در صدد است که با تجمیع موزه‌ها در موزه بزرگ منطقه‌ای جنوب کشور تا پایان سال آینده، بهره گیری از موزه‌های استان را افزایش دهد.
وی از توافق نهایی برای مالکیت محل مورد نظر به‌منظور ساخت موزه‌ منطقه‌ای استان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: تخلیه نخاله‌ها و مرمت یک خانه قدیمی برای دایر کردن موزه منطقه‌ای استان در حال انجام است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با تاکید بر استقبال بیشتر مردم برای بازدید از موزه‌های خصوصی، می‌گوید:افرادی علاقه‌مند به دایر کردن موزه در استان هستند اما از امکانات لازم برخوردار نیستند.
«سیدمصطفی فاطمی» می‌گوید: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم توانایی پرداخت تسهیلات به این افراد را ندارد اما بخش خصوصی تقریبا خوب عمل کرده است.

بازدید روزانه ۳۰ نفر از موزه‌های استان
استان دارای ۲۴ موزه دولتی و خصوصی است که در رشته‌های مختلف برای نمایش هنرهای گذشتگان، دایر شده است اما متاسفانه خانواده‌های یزدی تمایلی به بازدید از این ویترین‌های تاریخ ندارند. روزانه به طور متوسط ۳۰ نفر از موزه‌های استان بازدید می‌کنند در حالی که استان رتبه چهارم را از نظر تعداد موزه‌ها در کشور دارد و این آمار نشان می‌دهد که موزه‌های استان از کیفیت لازم برای جذب مخاطب برخوردار نیستند.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..