خانه رفیعیان یزد در فهرست آثار ملی

no-thumbs

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: خانه قاجاری رفیعیان یزد واقع در محله تاریخی فهادان با شماره 31285 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز محسن ذاکری نیا درباره این بنای تاریخی افزود : باتوجه به سبک معماری ،بنا متعلق به دوره متاخر اسلامی (قاجار) بوده و وجه تسمیه آن برگرفته از نام مالک بناست.

وی اظهار کرد : این بنا یکی از خانه های ارزشمند محله فهادان واقع در بافت تاریخی یزد بوده و دارای دو حیاط بیرونی و اندرونی با پلان بنا نامنظم است.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: ورودی در ضلع جنوب غرب است که به وسیله یک رمپ وارد هشتی می شود، سپس راهرو کوتاهی قرار دارد که از یک طرف به حیاط و از طرفی دیگر به ایوان خانه راه پیدا می کند؛ پوشش سقف ایوان هلالی با طاق ضربی است و چندین طاقچه بر دیوارهای آن مشاهده می شود.
به گفته این مسئول، ضلع شمالی دارای یک اتاق پنج دری است و در قسمت بالای درها تزئینات گچ بری مشاهده می شود که بخشی از آنها مرمت شده است؛ سمت راست این اتاق ورودی زیرزمین به چشم می خورد همچنین در ضلع غربی نیز فضای یک اتاق پنج دری بوده که طرفین آن دو راهرو قرار گرفته است.
ذاکری نیا خاطرنشان کرد: همجواری با بقعه امامزاده سید پنهان همچنین تزئینات بنا از ویژگی های این اثر تاریخی به شمار می آید.
وی خاطرنشان کرد : بدلیل اینکه بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد است حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می کند.
تاکنون تعداد ۱۵۲۴ اثر از استان یزد در فهرست آثار ملی غیرمنقول به ثبت رسیده است.
استان یزد ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..