علی مطهری:

خط قرمزهای مصنوعی برای رسانه‌ها ایجاد کرده‌ایم/نباید افرادی را بدون حکم قضایی حصر یا ممنوع‌التصویر کنیم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «نفس رابطه با آمریکا اشکالی ندارد» در عین حال تاکید کرد که فعلا زمان مناسبی برای این رابطه نیست و باید مراقب نفوذ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آمریکا باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از روز نو علی مطهری در مراسم بازگشایی انجمن اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران در قم طی سخنانی با عنوان «گفتمان حال انقلاب اسلامی در جنبش دانشجویی»، با طرح این سوال که «جنبش دانشجویی در قبل از انقلاب به دنبال سرنگونی رژیم شاه بود، رسالت این جنبش بعد از انقلاب اسلامی چیست و آیا ضرورتی برای آن وجود دارد؟» گفت: امروز هم نیاز به جنبش دانشجویی داریم چون نقد قدرت و حکومت همیشه لازم است و اگر نباشد حکومت‌ها فاسد می‌شوند.

وی با اشاره به سخن علی(ع) مبنی بر این‌که «از من در آشکار و خفا انتقاد کنید.» و همچنین نقل جمله‌ای از شهید مطهری مبنی بر این‌که «هر مقام غیرمعصومی اگر در جایگاه غیرقابل انتقاد قرار گیرد هم خودش فاسد می‌شود و هم جامعه را فاسد می‌کند.» بیانات رهبری در جمع دانشجویان را یادآور شد که فرمودند: «این که گفتند از رهبری انتقاد نمی‌کنند، شما بروید بگویید انتقاد کنند. ما که نگفتیم از ما کسی انتقاد نکند،‌ ما که حرفی نداریم، من از انتقاد استقبال می‌کنم.»

وی سپس به آداب نقد از قبیل تسلط بر موضوع، انصاف و نصح و خیرخواهی پرداخت و خاطرنشان کرد: نقد حد واسطی میان تملق و چاپلوسی از یک طرف و تخریب و لجنمال کردن از طرف دیگر است.

این نماینده مجلس در ادامه نقاط قوت و نقاط ضعف قشر دانشجو را برشمرد و گفت: از جمله نقاط قوت قشر دانشجو این است که هنوز بار زندگی بر دوش او سنگینی نمی‌کند و برای رصد تحولات جامعه فراغت دارد؛ دیگر مسئله جوانی و باقی بودن بر فطرت الهی و حق‌طلبی و عدالت‌خواهی است؛ و سوم هوش و استعداد خوب به طور نسبی است. اما نقاط ضعف این قشر یکی احتمال غلبه احساسات بر عقل به علت دوره جوانی است، دوم خطر ابزار واقع شدن و سوم علم ناقص است که ممکن است به جهل مرکب تبدیل شود و دانشجو احساس بی‌نیازی از متخصصان کند.

وی همچنین نتیجه گرفت که دانشجو باید همواره رصدکننده اوضاع اجتماع باشد و سپس به خطر تهدید همه انقلاب‌ها از ناحیه فرصت‌طلبان اشاره کرد که «انقلابیون اولیه را به حاشیه می‌رانند و صحنه را به دست می‌گیرند»، و وظیفه همگان را در این زمینه یادآور شد.

وی به عوامل فنای امت‌ها از نظر قرآن پرداخت و با برشمردن چهار عامل به این شرح «ظلم، فساد اخلاق، تفرق و تشتت، ترک امر به معروف و نهی از منکر» برخی آیات قرآن را به عنوان شاهد ذکر کرد و در عامل فساد اخلاق به داستان اندلس اسلامی مثال زد که چگونه مسیحیان با دو عامل زن و شراب، این سرزمین را پس از چهارصد سال از دست مسلمانان خارج کردند،‌ و در عامل تفرق و تشتت به داستان انقراض حکومت عثمانی که یک حکومت واحد اسلامی بود و اروپا را تهدید می‌کرد استناد نمود که به دنبال آن منطقه خاورمیانه به کشورهای کوچک تقسیم شد و کشور جعلی اسرائیل را نیز در قلب دنیای اسلام به وجود آورد.

مطهری سپس به آرمان‌هایی که قشر دانشجو همواره باید آن‌ها را رصد کند اشاره کرد و آن‌ها را آزادی، عدالت، استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برشمرد و در عین حال آزادی موجود در جامعه را مطلوب و ایده‌آل ندانست و ابراز عقیده کرد: این‌که خط قرمزهای مصنوعی برای رسانه‌ها ایجاد کرده‌ایم درست نیست. ما به غربی‌ها انتقاد می‌کنیم که آن‌ها بحث و تحقیق درباره هولوکاست را ممنوع کرده‌اند، خودمان شبیه همین رفتار را درباره فتنه ۸۸ اعمال می‌کنیم یا افرادی را بدون حکم قضایی حصر یا ممنوع‌التصویر می‌کنیم.

در بخش پرسش و پاسخ سؤالاتی درباره کارگذاری شنود در دفتر علی مطهری و حادثه شیراز مطرح شد.

همچنین مطهری در پاسخ به سؤالی درباره رابطه با آمریکا گفت: ما باید به تناسب تغییر در حاکمان آمریکا رفتار کنیم، همان طور که امام خمینی(ره) روی مسئله آدم شدن آمریکا تأکید داشتند. شک نیست که با روی کار آمدن اوباما تغییراتی در رفتار آمریکا حاصل شد. کافی است رفتار او را با بوش مقایسه کنیم. به هرحال اوباما عاقل‌تر و عادل‌تر است و تعلق خاطری هم به مسلمانان دارد؛ اگرچه همچنان از صهیونیسم حمایت می‌کند. اوباما آدم باهوشی است و فهمید که به جای همکاری با شیوخ خلیج فارس که در کشورشان دموکراسی وجود ندارد، بهتر است با ایران که یک قدرت منطقه‌ای شده و از دموکراسی نسبی برخوردار و معتدل‌تر است همکاری کند.

وی معتقد است: از ابتدای انقلاب قرار بر قطع رابطه با آمریکا نبود، بلکه حادثه‌ای رخ داد و خود آمریکا رابطه را قطع کرد. امروز ما با انگلیس و فرانسه و آلمان و مانند این‌ها رابطه داریم و آن‌ها هم مثل آمریکا هستند. نفس رابطه با آمریکا به نظر من اشکالی ندارد و حتی می‌تواند کمک‌کننده باشد، بلکه باید مراقب نفوذ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آن‌ها باشیم. البته فعلا زمان مناسبی برای این رابطه نیست.

بخش نظردهی بسته شده است..