توسعه فرهنگی ابرکوه با فعالیت مرکز ابرکوه‌شناسی

no-thumbs

تشکیل مرکز ابرکوه‌شناسی با هدف توسعه فرهنگی و اجتماعی این شهر با حضور فرهیختگان ابرکوهی و با هدف فراهم کردن زیرساخت‌های فرهنگی در این شهر دنبال شده است تا به توسعه همه جانبه این شهر بینجامد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز ظرفیت‌های مغفول مانده فرهنگی ابرکوه و ویژگی شاخص این شهر به عنوان یکی از ۱۴‌شهر نمونه گردشگری کشور، شهرداری را به فکر اقدامی برای ارتقای فرهنگی این شهر انداخت.
شهرداری با توجه به وظیفه‌ای که در حیطه فرهنگ دارد، وارد این عرصه شده اما قرار است بعد از شکل‌گیری کامل این مرکز آن را به عنوان یک گروه مردم‌نهاد سرپا نگه‌ دارد و به آن استقلال بخشد.

استفاده از فرهیختگان شهر برای ارتقای فرهنگی
شهردار ابرکوه با اشاره به تشکیل مرکز ابرکوه‌شناسی در سال جاری می‌گوید: اعضای این مرکز قرار است برای توسعه اجتماعی و فرهنگی ابرکوه تلاش کنند؛ چرا که برای شکل‌گیری این مرکز از فرهیختگان و زبدگان شهر استفاده شده است.
«محمدحسین حاتمی» می‌افزاید: مرکز ابرکوه‌شناسی همچنین مشمول دریافت کمک‌های فرهنگی خودجوش نیز هست و از این رو ظرفیت تبدیل شدن به یک گروه مردم نهاد و یک سمن مستقل را دارد.
وی با اشاره به تصمیم شهرداری برای استقلال این مرکز در آینده ادامه می‌دهد: ظرفیت‌های متعدد فرهنگی در ابرکوه وجود دارد که از جمله آن می‌توان به انتخاب این شهر به عنوان یکی از شهرهای نمونه گردشگری کشور اشاره کرد.
این مسئول می‌گوید: این شهر همچنین هنرمندان فراوانی در بسیاری از رشته‌های هنری دارد از این رو ضرورت ایجاد مرکز ابرکوه شناسی برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی شهر از سوی شهرداری احساس شد.
حاتمی می‌افزاید: بارها برای شناخت مسائلی که باعث عقب افتادگی ابرکوه شده، تلاش کردیم اما تشکیل مرکز ابرکوه‌شناسی برای انجام پژوهش درباره علت توسعه نیافتگی این شهر لازم و ضروری به نظر رسید.

انجام پژوهش‌های کاربردی
شهردار ابرکوه اضافه می‌کند: همکاری و دورهم جمع‌شدن افراد دلسوز، توانمند و علاقه‌مند به شهر حلقه مفقوده‌ای بود که با تشکیل مرکز ابرکوه‌شناسی جامه عمل پوشانده شد و امیدواریم فرهیختگان شهر با انجام پژوهش‌های کاربردی در این مرکز، به ارتقای فرهنگی ابرکوه کمک کنند.
این مسئول با تاکید بر این‌که توسعه فرهنگی مقدم بر هر توسعه‌ای است، ادامه می‌دهد: شهرداری احساس نیاز کرد که جمعی از فرهیختگان شهر را برای بررسی زوایای مغفول‌مانده حوزه فرهنگی و اجتماعی در شهر گردهم آورد و این اقدام با تشکیل مرکز ابرکوه شناسی محقق شد.
شهردار با اشاره به برگزاری مداوم جلسات این مرکز از انتخاب رئیس و هیات اجرایی آن در آینده نزدیک خبر می‌دهد و می‌گوید: این مرکز وظایف مختلفی از جمله انجام پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی، حمایت از تحقیقات و رساله‌های دانشگاهی و حمایت از چاپ کتاب‌ها و اقدامات هنری را بر عهده دارد.
حاتمی از دیگر وظایفی که برای این مرکز تعریف شده به انجام اقدامات فرهنگی و اطلاع‌رسانی در شهر و کمک به توسعه همه جانبه ابرکوه با برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها اشاره می‌کند.

ظرفیت‌های شهر برای توسعه فرهنگی
معاون شهردار ابرکوه نیز ایجاد یک مجمع عمومی در قالب مرکز ابرکوه‌شناسی را به عنوان یک مرکز فرهنگی برای ابرکوه دارای اولویت می‌داند.
«سیدعلیرضا رسولی» با اشاره به تدوین اساسنامه این مرکز در خردادماه سال جاری، می‌افزاید: اعضای این مرکز قرار است برخی از مسائلی را که در حوزه فرهنگ در شهرستان نیاز به اجماع و تصمیم‌گیری دارد، به نتیجه مطلوب برسانند.
وی با تاکید بر این‌که یکی از ارکان اصلی فعالیت‌های شهرداری، توجه به مسائل فرهنگی است، از وجود ظرفیت‌های لازم برای ارتقای فرهنگی ابرکوه خبر می‌دهد که همواره مورد غفلت واقع شده است. این مسئول با اشاره به تصویب تشکیل مرکز ابرکوه شناسی از سوی اعضای شورای اسلامی ابرکوه، می‌گوید: تلاش برای ساماندهی کتاب‌ها، اسناد، برنامه‌ها و مطالعات از اصلی‌ترین وظایفی است که برای مرکز ابرکوه‌شناسی تدوین شده است.
رسولی می‌افزاید: یکی از رویکردهای دیگر این مرکز انجام فعالیت‌های پژوهشی، ایجاد کمیته پژوهشی در شهرستان، انتشار اسناد و مطالعات ابرکوه شناسی به صورت مکتوب و الکترونیک و فعالیت‌های فرهنگسازی، ترویجی و… است.
وی به نقش این تشکل در برگزاری نشست‌های تخصصی علمی، تلاش برای جمع‌آوری مطالب و اسناد تاریخی، فرهنگی و میراث مکتوب و فرهنگ شفاهی ابرکوه اشاره می‌کند و می‌افزاید: این مرکز همچنین وظیفه تهیه و تنظیم تمام اسناد و مدارک مربوط به شهرستان را بر عهده دارد.
معاون شهردار ابرکوه بر به کارگیری نیروهای جوان، متخصص و متعهد در مرکز ابرکوه‌شناسی تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: استفاده از این افراد برای انجام پژوهش‌های کاربردی و ماندگار در حوزه‌های فرهنگ، جامعه‌شناسی و پرداختن به آیین، آداب و رسوم ابرکوه نیز مورد تاکید شهرداری است.

*مکث: دلایل تشکیل مرکز ابرکوه‌شناسی
مرکز ابرکوه‌شناسی با همکاری شهرداری این شهر و برای انجام فعالیت‌های فرهنگی به‌منظور تامین زیرساخت‌های فرهنگی مورد نیاز و همچنین استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی این شهر در سال جاری ایجاد شد. عضویت نخبگان و فرهیختگان برای انجام پژوهش‌های کاربردی در حوزه فرهنگ و توسعه فرهنگی و اجتماعی ابرکوه، از مهم‌ترین اهداف تشکیل مرکز ابرکوه‌شناسی است. مرکز ابرکوه‌شناسی، تلاش‌هایی را برای حمایت از پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌های دانشگاهی، کتاب‌ها و … در دستور کار قرار داده است.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..