در بورس انرژی:

خرید ۷۰ درصد برق مشترکان یزدی در بورس

کارشناس بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان یزد ، از خرید 70 درصدی برق مشترکان یزدی در بورس انرژی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز مهدیه یاحقی از تصمیم کمیته عالی بورس انرژی وزارت نیرو برای خرید ۷۰ درصدی برق مشترکان یزدی توسط این بورس از مهرماه امسال خبر داد و گفت: بغیر از یزد، استان های قم ، مرکزی ، خراسان شمالی و جنوب کرمان نیز مشمول این طرح خواهند شد.

وی با اشاره به امکان انجام معاملات خرید برق در بازه بلندمدت بر اساس قوانین و مصوبات بورس انرژی افزود : هم اکنون امکان خرید برق برای یک ماه آینده میسر شده و این امر برای فروشنده (نیروگاه ) و خریدار (شرکت های توزیع ) منافع اقتصادی را به همراه دارد.
کارشناس بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان اضافه کرد: طبق تصمیم شرکت های توانیر و مدیریت شبکه برق ایران ، نقدینگی شرکت های توزیع متاثر از انجام معامله در بورس انرژی است .
یاحقی خاطرنشان کرد : قیمت خرید انرژی در بورس نسبت به بازار روز فروش کمتر بوده و میزان نرخ خریداری شده بصورت مستقیم بر روی سود و زیان شرکت ها تاثیرگذار است.
به گفته این مسئول در مدل جدید خرید برق، به دلیل نبود امکان ذخیره برق و جلوگیری از خسارت به شرکت ها ، پیش بینی دقیق نیاز مصرف مشترکین از اهمیت بالایی برخوردار است.
این کارشناس ایجاد شفافیت در فرآیند معاملات برق و کشف قیمت بر اساس عرصه و تقاضا و همچنین رسیدن به قیمت منصفانه را از اهداف اصلی راه اندازی بورس انرژی برشمرد.
وی اظهار امیدواری کرد تا با افزایش تعداد عرضه کنندگان ، خریداران و حجم معاملات در فضای رقابتی سالم و شفاف ، مصرف کنندگان نهایی (مشترکان برق) از مزایا و منافع این طرح بهره مند شوند.
هم اکنون ۵۸۷ هزار مشترک داریم که ۴۷۶ هزار مشترک آن یعنی ۸۰ درصد مشترکان ما خانگی هستند و طول شبکه‎های توزیع برق استان شامل ۹ هزار و ۷۵۵ کیلومتر شبکه فشار متوسط و هفت هزار و ۴۴۶ کیلومتر شبکه فشار ضعیف است.
طول پست های هوایی و زمینی استان نیز ۱۳ هزار و ۵۲۷ کیلومتر است.
در سال گذشته تولید برق در کشور ۲۶۷ میلیارد و ۱۷۸ میلیون کیلووات بر ساعت بود که استان یزد با تولید هشت میلیارد و ۸۷۹ میلیون کیلووات ۳.۳ درصد و رتبه نهم کشور را به خود اختصاص داده است.

بخش نظردهی بسته شده است..