تفکیک دارو از زباله‌ در شهر یزد

no-thumbs

تفکیک زباله‌ها در شرایطی که بخشی از پسماندها در زمان دفع، منابع از جمله آب و خاک را آلوده می‌کنند امری اجتناب ناپذیر است و سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد قرار است طرح تفکیک داروها از زباله‌ها را در شهر اجرا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز تا چند سال پیش بسیاری از شهروندان یزدی، داروهای مصرف نشده موجود در خانه را در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌دادند تا دوباره به چرخه مصرف بازگردد اما مشکلات بهداشتی در این شیوه، باعث ممنوعیت تحویل دارو در داروخانه‌ها شد.
از آن روز، رفته رفته آمار داروهایی که در خانه‌ها جمع‌ شده و هرگز مصرف نشدند، بیشتر شد و شاهد دفع آنها همراه با زباله‌ها در بین خانواده‌های یزدی هستیم.
هر چند باید فرهنگ استفاده صحیح از دارو و تکمیل دوره درمان با مصرف کامل داروهای تجویز شده از سوی پزشک و خریداری نکردن داروهای بدون نسخه از داروخانه‌ها، در بین شهروندان یزدی نهادینه شود، باید فرهنگ دفع صحیح داروهایی که هرگز استفاده نشده و دور ریخته می‌شوند را نیز به آنها آموخت.
بسیاری از شهروندان داروهای مصرف‌نشده را هر چند وقت یکبار، داخل کیسه‌های زباله لابه‌لای زباله‌های عادی قرار می‌دهند غافل از آنکه خاک محل دفن زباله‌ها در اثر واکنش این داروها با طبیعت، آلوده و خطرناک خواهد شد.

آلوده شدن خاک با دفن کردن داروها
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با اشاره به تاثیر سوءدفن داروها به عنوان زباله‌های شهری از اجرای طرح تفکیک دارو از زباله در شهر یزد خبر می‌دهد.
«حمیدرضا رحیمدل» می‌افزاید: در حال حاضر همه داروهایی که از سوی شهروندان یزدی دور ریخته می‌شوند در کنار زباله‌های شهری قرار می‌گیرند و بدون جداسازی در زمین دفن می‌شوند.
وی با بیان این‌که دفن داروها منجر به واکنش آنها و در نهایت آلوده شدن خاک می‌شود، خواستار مشارکت مردم برای اجرای طرح تفکیک دارو از زباله در شهر یزد شد.
این مسئول با تاکید بر ضرورت استفاده صحیح از داروها و جلوگیری از هدر رفت آنها در قالب زباله‌های شهری، تاکید می‌کند: قرار دادن داروهای مصرف نشده در کنار زباله‌هایی که در محل دفن زباله‌ شهر مدفون می‌شود، ممکن است به آلودگی خاک منجر شود و سلامت شهروندان را در آینده تهدید کند.
وی با بیان این‌که تفکیک پسماند فرهنگی است که در بین شهروندان یزدی رو به رشد است، از تلاش سازمان مدیریت پسماند برای تفکیک مناسب زباله‌ها خبر می‌دهد.

دلایل دور ریخته شدن داروها
مدیر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد دلیل اصلی دور ریختن داروها را کامل نکردن دوره درمان با مصرف کامل داروها و همچنین خرید داروهای تجویز نشده و بدون نسخه اعلام می‌کند.
«مجید رجایی» با اشاره به شاخص‌های ویژه‌ای که برای تجویز و مصرف دارو مد نظر است، می‌افزاید: بخشی از داروهایی که بدون مصرف، دور ریخته می‌شوند، داروهایی هستند که بیماران به دلیل تکمیل نکردن دوره درمان، آن را مصرف نمی‌کنند.
وی با تاکید بر این‌که آمار مشخصی از سرانه مصرف دارو در دست نیست، ادامه می‌دهد: بخشی از داروهایی که از سوی پزشکان تجویز می‌شوند، درست مصرف نمی‌شود و فرد بیمار به محض این‌که علائم بیماری در او بهبود یافت، از ادامه مصرف داروها خودداری می‌کند.
این مسئول با اشاره به تبعات مصرف نادرست داروها به این شیوه، می‌گوید: این امر نه تنها بسیاری از داروها را از چرخه مصرف خارج می‌کند، بلکه باعث به مقاومت‌های میکروبی در برابر داروها می‌شود.
رجایی یکی دیگر از عوامل دور ریخته شدن داروها را خرید دارو بدون نسخه پزشک اعلام می‌کند و می‌افزاید: این موضوع نیز باعث می‌شود بخشی از داروهایی که باید برای درمان بیماران در اختیار آنها قرار گیرد از داروخانه‌ها خارج و بدون مصرف، دور ریخته شوند.
وی از دیگر عوامل دور ریختن داروها را تجویز بیش از حد نیاز دارو از سوی برخی از پزشکان مطرح می‌کند و می‌گوید: برای مثال زمانی پزشک دارو را برای دوره درمانی ۳ماهه تجویز می‌کند، اما تعداد روزها را رند و برای ۱۰۰روز دارو تجویز می‌کند.
به گزارش همشهری،مدیر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه می‌دهد: در مواقعی نیز بیمار با تغییر سیر درمان از مصرف برخی از داروها منع می‌شود و یا با تغییر پزشک معالج، داروهای دیگری را مصرف می‌کند؛ از این رو بخشی از داروها نیز به این شیوه از چرخه مصرف خارج می‌شود. وی با مرور عوامل موثر در مصرف نادرست داروها و دور ریخته شدن آنها به دنبال مصرف نشدن، خرید دارو بدون تجویز پزشک و کامل نکردن دوره درمان را اصلی‌ترین دلایل دور ریخته شدن داروها می‌داند.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..