علیرغم توافق هسته ای و زمزمه های رونق اقتصاد:

چرا رکود دو ساله بورس ایران ادامه دارد؟

سایت تحلیلی "المانیتور" با انتشار گزارشی این پرسش را مطرح کرده که چرا پس از توافق هسته ای و زمزمه های رونق اقتصادی همزمان با لغو تحریم ها بورس تهران هم چنان رکودی دو ساله را تجربه می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاین سایت در بیان علل عمده حفظ رکود سهام در بازار بورس ایران می نویسد:"علیرغم توافق بر سر برجام در ۱۴ جولای گذشته میان ایران و قدرت های جهانی ارزش سهام در بازار بورس ایران هم چنان رو به کاهش است. ابهامات طولانی، کاهش درآمد شرکت ها نرخ بالای بهره، تورم بالا و حفظ بخشی از تحریم های غرب همگی در کنار یکدیگر از جمله عواملی هستند که سبب شده ارزش سهام در بازار بورس اوراق بهادار تهران به پایین ترین حد خود در دو سال اخیر برسد".

 

این سایت تحلیلی در ادامه اشاره کرده که که تا پیش از توافق هسته ای حباب قیمتی ایجاد شده بود. این سایت می نویسد:"با این حال، پس از توافق حباب ترکید و سودهای انباشته شده به تدریج کاهش یافت. این موضوع نگرانی زیادی را در میان سهامداران خرد و سرمایه گذاران سازمانی و نهادی ایجد کرد. اکنون در بخش خودرو می توان رکود محسوس دو ساله را مشاهده کرد".

المانیتور نرخ بالای بهره برای سپرده های بانکی را یکی از علل مهم رکود در بازار بورس می داند و در این باره می نویسد:"بسیاری از سهامداران برای جبران خسارت در بازار سهام و برای مقابله با سرعت افزایش تورم ترجیح می دهند سرمایه خود را به پناهگاهی امن یعنی سپرده های بانکی انتقال دهند که بدون ریسک و با درآمد ثابت هستند و یا آن که اوراق قرضه اسلامی و اوراق خزانه اسلامی که به تازگی عرضه شده اند را خریداری کنند". این سایت اشاره می کند که دولت روحانی زمانی که قدرت را در ماه اوت سال ۲۰۱۳ میلادی در دست گرفت با تیم اقتصادی ای که تشکیل داد تصمیم گرفت تا افزایش نقدینگی را کنترل کرده و در مهار تورم بکوشد. المانیتور در این باره می نویسد:"از این رو نرخ بهره برای سپرده های بانکی افزایش یافت. پول ها به بانک ها که برای سرمایه گذاری امن تر بودند سرازیر شدند و سودی تا ۲۵ درصد در سال به سپرده گذاران ارائه شد. این سیاست در مهار تورم موفقیت امیز بود با این حال، سبب شد تا شاهد کاهش مداوم نقدینگی در بازار سهام باشیم".

این سایت هم چنین اشاره کرده که افزایش ابهامات درباره قیمت نفت نیز یکی دیگر از عواملی بوده که باعث رکود در بازار بورس شده است. المانیتور در این باره می نویسد:"این موضوع چشم انداز مبهمی را در برابر بورس قرار داده است و سبب شده تا سرمایه گذاران تمایل کمتری در خرید سهام صنایع پتروشیمی ایران داشته باشند".

البته المانیتور چشم انداز بورس ایران را تیره و تار ترسیم نمی کند و در این باره می نویسد:"با وجود ابرهای تیره، انتظار می رود که اقتصاد ایران تجربه موفقی را در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی پس از لغو تحریم های وضع شده از سوی کشورهای غربی تجربه کند. هم چنین مشوق های تازه از جمله سرمایه گذاری های مستقیم خارجی و خروج دارایی های بلوکه شده از ایران به احتمال زیاد سبب افزایش روند رشد بازار سهام خواهند شد. با این حال، به نظر می رسد که تا آن زمان عدم قطعیتی بر بازار بورس اوراق بهادار تهران حاکم باشد".

بخش نظردهی بسته شده است..